Akselev Startet 7.Februar.2016 Del på Facebook Startet 7.Februar.2016 (redigert) Hei! Planlagger en fin tur i sommer hvor jeg skal seile fra Frierfjorden i Grenland til Danmark via vestkysten av Sverige. Skal på tur med en Maxi 77, og trenger litt hjelp med ruta. Jeg skal segle alene, så det blir med nevneverdig mange stopp. Regner med at jeg må melde pass på jobb hele juni. Spørsmål: Hvor bør jeg krysse Oslofjorden? Har forstått det slik at jeg helst burde opp til Tjøme-traktene. Hvor bør jeg legge til langs Sverige for nettene? Hvor bør jeg krysse hver til Danmark? via Lesø? Håper på noen koselige svar. Aksel Redigert 7.Februar.2016 av Akselev (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
geiregil Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Finn korteste veien mot søstrene utenfor Fredrikstad. Så er det bare å følge svenskekysten nedover. Fra Koster og nedover så er alle stopp en opplevelse. Bruk god tid da de beste opplevelsene vil være på svensk side, danske kysten er ikke så opplevelse rik. Sitér dette innlegget Link to post
kastrup Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 hei hvor skal hen i DK mvh Sitér dette innlegget Link to post
Akselev Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Finn korteste veien mot søstrene utenfor Fredrikstad. Så er det bare å følge svenskekysten nedover. Fra Koster og nedover så er alle stopp en opplevelse. Bruk god tid da de beste opplevelsene vil være på svensk side, danske kysten er ikke så opplevelse rik. Tusen takk for svar! Regner med Koster-øyene er nokså okkuperte i sommermånedene. Er det noen plasser langs vestkysten du anbefaler å søke nattero? hei hvor skal hen i DK mvh Hei, Kastrup! Skal helst komme meg til Fredrikshavn. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Ville gått direkte over til Havstensund og ikke nord om Koster dersom været er rimelig OK. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SuperGnisten Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 koster er nok godt besøkt ja.. om du skal helt opp der eller ikke kommer jo an på om du er gira på lengre åpne strekk eller ikke.. Klarer du 4-5 knop i snitt, er det vel ikke mer en 6-7 timer fra staverns området til størmstad (om husken er rett) Etter Strømstad/Koster er det kort mellom stoppene hele veien nedover.. egentlig bare å legge seg i høyrefilen på "E6'en" og dure nedover.. Ser du for deg mest gjestehavner eller svai/uthavner ? Det er mange fine havner, og minst dobbelt så mange fine svai/uthavn plasser.. jeg pleide å svinge innom strømstad for å bunkre øl, for deretter kunne gå i uthavn så mye som mulig =) Over til Danmark, er fint via Lesø, eller direkte Marstrand-Skagen (ca 30 mil) Havneboken er et must.. bare å invester i den først som sist (Y) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
littmild Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Jeg gikk jomfruturen med båten min omtrent samme ruta du tenker, kjempefin tur, lærte oss å seile underveis, vi hadde første kryssing fra Jomfruland til Smögen/Kungshamn, ca 60 nm, reiste tidlig på morgenen og kom frem på ettermiddagen, i senere tid har jeg funnet ut at jeg foretrekker å krysse åpne havstrekk om natten, reise sent på kvelden og komme frem til land i lyset på morgenkvisten, men vi er gjerne flere som bytter på vakt og da kan alle få en god natts søvn samtidig som vi ikke kaster bort en dag(havstrekk er litt kjedelig). Alene blir det litt hipp som happ, smakssak. Du kan jo få med deg en venn på første strekket evt. Jeg ville krysset fra Stavernområdet til området rundt Fjällbacka, det er ca. 45 nm, 10 timer i 4,5 knop, overkommelig distanse og da er du allerede et stykke nede på kysten kontra om du seiler til Strömstad. Gå Sotekanalen og innsiden av Hasselön så kommer du til Kungshamn(drøye 15 nm.), jeg trives veldig godt der, rolig og stille i forhold til nabo Smögen, Kungshamn har også systembolag, supermarked, jernvarehandel, marina, osv. Neste etappe ville jeg gått 20 nm videre til Käringön, nydelig liten øy som må oppleves, ofte trangt i havna her men du har jo liten båt og da ordner det seg ofte. Fra Käringön kan du gå ut i havet for en litt lengre etappe mot øyene nord for Göteborg, eller fortsette å holde deg innaskjærs mot Marstrand(evt gå utaskjærs og så inn til Marstrand), selv syns jeg ikke Marstrand er så fantastisk, men innaskjærs-turen fra Marstrand og sørover er veldig fin. Uansett om du velger Marstrand eller ikke så nærmer du deg nå perlene nord for Göteborg: Rörö, Källö-Kniplan, Björckö, Hälsö, Öckerö, Hönö(her i området er de glade i tøddlene sine ¨¨¨¨), her er det masse fine havner, klarer ikke anbefale bare én, men igjen, på Öckerö har de systembolag. Uansett hvor man tar utgangspunkt fra i området her så er det kort distanse over til Læsø, vi la oss siste natten før overfart i Hönö-Klåva, men enda kortere er det fra Vinga fyr, der har de en liten gjestehavn men uten strøm og fasiliteter(tror jeg?), ville gått innom der selv hadde jeg ikke måttet lade batterier før overfarten. Fra Vinga seiler du rett mot nordre rønner fyr nord for Vesterø Havn på Læsø, det er to havner på øya, jeg foretrekker Vesterø, det blir en smakssak, Vesterø er også et bedre utgangspunkt for seilas videre til Frederikshavn. Distansen fra Vinga og over er såvidt jeg husker mellom 30-35 nm. Læsø er verdt å bli noen dager, VELDIG fine fasiliteter i Gjestehavnen i forhold til hva du nå har blitt vant med på svenskekysten, lei en sykkel, besøk saltsyderiet og Læsø Bryghus, et sjarmerende lite bryghus med god øl servert i flotte omgivelser. Videre fra Læsø ville jeg gått til Sæby fremfor Frederikshavn, selv ville jeg kanskje vurdert Ålbæk-Skagen og så rett hjem derfra, ca 80 nm til Jomfruland. Det er et langt strekk men du har oftest medvind og hvis du ser an været er det ikke umulig. Evetuelt er Skagen-Käringön 30 nm, og Skagen-Smögen 40 nm. Uansett hva du velger så blir dette en kjempetur! Baatplassen.no er en super kilde for informasjon om svenske-, og danskekysten, her er det mye kompetanse, og ingen spørsmål er for dumme :) Lykke til og kos deg med planleggingen, er en viktig del av turen det også! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Akselev Svart 7.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Ville gått direkte over til Havstensund og ikke nord om Koster dersom været er rimelig OK. Dette virker veldig fornuftig. Skal absolutt vurdere å fyke utover fra Stavern for å unngå "omveien". *Mye bra* Hei! Tusen takk! Du får det til å høres ut som en lek. Jeg gleder meg! Jeg gikk jomfruturen med båten min omtrent samme ruta du tenker, kjempefin tur, lærte oss å seile underveis, vi hadde første kryssing fra Jomfruland til Smögen/Kungshamn, ca 60 nm, reiste tidlig på morgenen og kom frem på ettermiddagen, i senere tid har jeg funnet ut at jeg foretrekker å krysse åpne havstrekk om natten, reise sent på kvelden og komme frem til land i lyset på morgenkvisten, men vi er gjerne flere som bytter på vakt og da kan alle få en god natts søvn samtidig som vi ikke kaster bort en dag(havstrekk er litt kjedelig). Alene blir det litt hipp som happ, smakssak. Du kan jo få med deg en venn på første strekket evt. Jeg ville krysset fra Stavernområdet til området rundt Fjällbacka, det er ca. 45 nm, 10 timer i 4,5 knop, overkommelig distanse og da er du allerede et stykke nede på kysten kontra om du seiler til Strömstad. Gå Sotekanalen og innsiden av Hasselön så kommer du til Kungshamn(drøye 15 nm.), jeg trives veldig godt der, rolig og stille i forhold til nabo Smögen, Kungshamn har også systembolag, supermarked, jernvarehandel, marina, osv. Neste etappe ville jeg gått 20 nm videre til Käringön, nydelig liten øy som må oppleves, ofte trangt i havna her men du har jo liten båt og da ordner det seg ofte. Fra Käringön kan du gå ut i havet for en litt lengre etappe mot øyene nord for Göteborg, eller fortsette å holde deg innaskjærs mot Marstrand(evt gå utaskjærs og så inn til Marstrand), selv syns jeg ikke Marstrand er så fantastisk, men innaskjærs-turen fra Marstrand og sørover er veldig fin. Uansett om du velger Marstrand eller ikke så nærmer du deg nå perlene nord for Göteborg: Rörö, Källö-Kniplan, Björckö, Hälsö, Öckerö, Hönö(her i området er de glade i tøddlene sine ¨¨¨¨), her er det masse fine havner, klarer ikke anbefale bare én, men igjen, på Öckerö har de systembolag. Uansett hvor man tar utgangspunkt fra i området her så er det kort distanse over til Læsø, vi la oss siste natten før overfart i Hönö-Klåva, men enda kortere er det fra Vinga fyr, der har de en liten gjestehavn men uten strøm og fasiliteter(tror jeg?), ville gått innom der selv hadde jeg ikke måttet lade batterier før overfarten. Fra Vinga seiler du rett mot nordre rønner fyr nord for Vesterø Havn på Læsø, det er to havner på øya, jeg foretrekker Vesterø, det blir en smakssak, Vesterø er også et bedre utgangspunkt for seilas videre til Frederikshavn. Distansen fra Vinga og over er såvidt jeg husker mellom 30-35 nm. Læsø er verdt å bli noen dager, VELDIG fine fasiliteter i Gjestehavnen i forhold til hva du nå har blitt vant med på svenskekysten, lei en sykkel, besøk saltsyderiet og Læsø Bryghus, et sjarmerende lite bryghus med god øl servert i flotte omgivelser. Videre fra Læsø ville jeg gått til Sæby fremfor Frederikshavn, selv ville jeg kanskje vurdert Ålbæk-Skagen og så rett hjem derfra, ca 80 nm til Jomfruland. Det er et langt strekk men du har oftest medvind og hvis du ser an været er det ikke umulig. Evetuelt er Skagen-Käringön 30 nm, og Skagen-Smögen 40 nm. Uansett hva du velger så blir dette en kjempetur! Baatplassen.no er en super kilde for informasjon om svenske-, og danskekysten, her er det mye kompetanse, og ingen spørsmål er for dumme :) Lykke til og kos deg med planleggingen, er en viktig del av turen det også! Takk skal du ha! Tar nok opp seilet utenfor Langesund, og da har jeg vel nokså likt utgangspunkt som dere fra Kragerø. Jeg har ikke låst meg til Fredrikshavn, så Sæby er en mulighet. Det jeg dog er avhengig av er kollektive muligheter for å komme seg fra Københavnsregionen til der jeg velger å overnatte, da jeg skal få besøk av noen kamerater. Og jeg er helt enig ang. kompetansen her på forumet. Det er ikke å legge under en stein at jeg saumfarer forumet litt for mye nå for tiden. Mye å hente her. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Om du vil nyttegjøre deg Fredrikshavns kommunikasjoner til omverdenen, så kan gjestehavner rett syd for byen anbefales,greie fasiliteter, og sykkelutleie. Havnen er stille ( lite fest o.l.) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
littmild Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Er ganske langt med tog fra København til Frederikshavn, man veksler vel såvidt jeg vet i Aalborg. Går bussruter fra Aalborg til Sæby f.eks. Ganske greit med kollektivtrafikk rundt forbi på nordjylland, taxi er endel billigere enn i Norge.Fra Læsø er det en god dagsseilas(rundt 50 nm kanskje? Har ikke noe dansk kart å måle i så tar det på hukommelsen) til Aalborg, seigt strekk, ikke noe å se på, men Aalborg er jo en bra by for guttegjeng på tur. Nørresundby Sejlklub har gjesteplasser rett på innsiden av broen(broåpning hver hele time om dagen, kontakt brovakt VHF kanal 16), kjapp gåtur over broen så er du midt i sentrum. Det er koselig å sitte å kikke på forumet og planlegge, merket jeg ble litt ivrig selv her istad når jeg satt å tegnet opp ruter. Kart.gulesider.no har sjøkartfunksjon som lar deg måle avstander og legge opp ruter ned hele svenskekysten, et supert verktøy, helt gratis. Ville også kjøpt navionics til pad eller smarttelefon, veldig mye for pengene, kjekt å bruke til planlegging, og greit å ha med seg på turen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
krone Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Mye bra i det littmild skriver. Jeg pleier selv å ta den rundturen du beskriver. Pleier å krysse Oslofjorden fra Vasser til Nord Koster. Fint på Koster. Du får alltid plass selv om det er mye folk. Dropp Strømstad og gå nedover kysten (pol i Grebbestad også). Pleier å krysse over til Østerby på Læsø fra Marstrand. Borgen der er verdt et besøk. I stede for gjestehavna i Fredrikshavn anbefaler jeg en liten havn som heter Rønnerhavn rett nord for Fredrikshavn. Der kan du låne sykkel og sykle inn til byen. 15 minutter å gå. Faktisk like langt fra gjestehavn syd for byen. Tilbake kan du gå fra Skagen til Arendal. Korteste vei til Norge. Vil du over til Sverige er Kjærringø eller smøgen greie alternativer. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 7.Februar.2016 Del på Facebook Svart 7.Februar.2016 Mye bra i det littmild skriver. Jeg pleier selv å ta den rundturen du beskriver. Pleier å krysse Oslofjorden fra Vasser til Nord Koster. Fint på Koster. Du får alltid plass selv om det er mye folk. Dropp Strømstad og gå nedover kysten (pol i Grebbestad også). Pleier å krysse over til Østerby på Læsø fra Marstrand. Borgen der er verdt et besøk. I stede for gjestehavna i Fredrikshavn anbefaler jeg en liten havn som heter Rønnerhavn rett nord for Fredrikshavn. Der kan du låne sykkel og sykle inn til byen. 15 minutter å gå. Faktisk like langt fra gjestehavn syd for byen. Tilbake kan du gå fra Skagen til Arendal. Korteste vei til Norge. Vil du over til Sverige er Kjærringø eller smøgen greie alternativer. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Februar.2016 Del på Facebook Svart 8.Februar.2016 Tok veien om Vasser med Marex 770 i 82 det ente med 3 dager landligge, fordi det blåste opp. Siden har vi ventet i nærområde gått direkte Langesund / Nevlunghavn mot Grebbestad. Er vinden litt lei er Kalnöen/ Lindöen rett nord for Havstenssund en fin uthavn. En regel som har fungert siden 82 er å snu baugen hjemover når 1/2 ferien er brukt opp. Skal en til Skagen er Marstrand ok, eller ned til Kungsö flott ankringsplass ( syd for Gøteborg) hvis en skal til Læsø. Har en det travelt og børen er bra er Langesund - Skagen ca. 90 mn. Mulig noen tips her. https://baatplassen.no/i/topic/32136-status-p%C3%A5-danskekysten-og-s%C3%B8rover/page-19 https://baatplassen.no/i/topic/119575-ut-p%C3%A5-tur-med-lavida/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Akselev Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Havneboken er et must.. bare å invester i den først som sist (Y) Tok imot rådet ditt. Den lå i postkassen i dag morges! Tusen hjertelig takk for råd, alle sammen! Har vært en fryd å lese. Ser frem til turen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 http://www.sejlerens.com Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 http://www.danskehavnelods.dk/ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Noen nyttige linker her og en fin ordning. http://www.frihavne.com/?page_id=152 Særlig denne hele norden http://www.stockholmradio.se/kartor-och-kanalplan-vhf%20/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vilma Benita Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Ved godt vær er det fint å gå rett på Havstensund. Er det dårlig vær og/eller du ønsker å holde landkjenning er via Store Færder og Torbjørnskjær en fin passering. Strømstad er uansett en nødvendig omvei, med mindre du er på jakt etter fest. Grebbestad blir da naturlig bunkringshavn, hyggelig er det der og. Mellom Grebbestad og Smögen/Kungshamn er det flott å gå indre led, og uthavnene ligger tett, mitt personlige høydepunkt er Dannemark. Krysningen til Danmark kommer jo an på hvor du skal, og hvor langt du er komfortabel med å gå åpent hav, men Smögen, Käringön og Marstrand er vel de vanligste utgangspunktene. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.