Jump to content

Ut på tur med Lavida


Roger jo

Recommended Posts

Vi startet fra Langesund 13.06 mulig det  var et uklokt valg angående dato.

Været var bra en flau vind og noen dovende ¾ m dønninger på skrå bakfra, men blankt vann.

Autopiloten var ikke i det gode humøret så det ble rortørn.

AIS`n varslet om en lastebåt  ville komme ubehagelig nærme så jeg slakket la meg på 4 knop

Er sikker på at han forandret kurs  så de 25 min det tok han å passere, lå jeg nesten stille for å holde passelig avstand.

En 1 time senere varslet  Stena line  sin ankomst om 60 mim så jeg la på et par knop og hun

må ha lagt om en grad  så det  ble himla klaring.

Det  begynte å komme noen gråe skyer  og en laber bris kom samtidig med at Svenskekysten dukket opp i horisonten.

Svart skjerm PC`n i dvale, nei  fikk ikke vekket den, tok strømmen og startet PC`n  nei  ingen kontakt kommer opp på skjermen.

Gav opp etter en ½ time fant fram Laptoppen, kopla til en GPS  og Persgrunden var rett forut, litt frisk bris og lett sommer regn  kom, sommer med  12 grader i luften og i vannet.

To indre og en ytre og vi var i Grebbestad  og skulle slippe dreggen  så står det rør på et skilt på land på land  sjekk kartet  sto det ingen rør i mine kart, opp med Gule sider sjøkart og der var røret, litt  flaks  for når jeg hadde plottet  det inn hadde  det sluttet å regne.

Dreggen ut  og en hadde velfortjent ankerdram.

En flintstek og poteter i foile på grillen og en bolle med frisk salat  og en kunne slappe av med Rødvin til middagen  og kaffe og  Bache etterpå , så var en i feriemodus …

14.6  Sol og en fin tur til Kungshavn. Hadde glemt å ta med Chilli syklet til butikken var innom og hilste på ”svensken” hadde en trivelig prat og forstyrret han med klargjøring for ferieturen.

En lammestek i ovnen og etter 1 ½ time inn med en form med Chilli, vitløk og olje og små poteter sammen med  Selleri og Persille  stekt /bakt i ovnen de siste 25min.

Nam Nam.

Rustet til Hummersesongen i Hamburgsund.

bilde

Her var vi heldige alltid spennende med lineferger.

bilde

Fjellbäcka

bilde

Broen var åpen da vi kom

bilde

En av de gamle gode

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

15.6 ny dag med Sol og litt vind og en morgenprat med "Svensk"

Og en Farr 65 som skal på land.

 

farr_65.jpg

Spennende å se hvor lenge PC`n er oppe i dag i går holdt den 3 ½ time

Det ble en fin tur nedover best kysten .

 

Gammel i drift og ny uten jobb.

gammel_og_ny_1.jpg

T/S Britta

t_s_britta.jpg

En skal jammen holde god utkikk når en kamuflerer seg i kajakk'

ekstrem_cport.jpg

Da vi kom til  Åstol  lokket den oss inn i havnen, vi  har ikke hvert her før..

Her kom smaken av sommervarmen på ettermiddagen,

men det varte bare et par timer.  Det  er regne høstluften, hvor er sommeren?

Rop på sommeren så kommer den, heter det.

Har ropt meg hes,  men sommeren kommer neimen ikke for det.

Brannstasjon med selvbetjening.

1434539369.jpg

Noen med hjemlengsel tru?

romsdalen.jpg

Åstol  er et fin sted skal tilbake dit.

Egen brannstasjon med nøkkelen i glass  og ramme. på veggen.

 

16.6  Sol  og flott vær og lineferger.

lineferge.jpg

 

Etter Donsø så kom det noen dønninger nordvest fra med antydning til skum på toppen hadde planer om å gå til Bua, men rett før stilnet det av og piffen gikk ut av dønningene så da ble det Varberg.

 Og der kom Stena Nautica fossende  og maste om at hun var inne om 10 min.

dscn2422.jpg

Her er det flere Norske båter.

Helt fra Grebbestad  har vi møtt veldig mange norske båter hver dag.

PC`n var opp 3 ½ time i dag også.

Har hatt PC i båten siden 99 ikke hvert noe problem, så skal en ny tulle seg.  

Må satse på 3 timers økter.

17.6 Varberg 12 grader grått og SURT og regnskuren varte mange timer og kom nesten vannrett stabil 13 m/s.
Fyrte som om det skulle hvert vinter.

I dag er det bedre 14 grader  lettskyet    6/8 m/s  og Solen titter frem når det passer den

Jeg hadde et ærend  i Falkenberg siden  vi ble liggende her tok jeg toget til Falkenberg

det gikk unna bilene på motorveien sto nesten stille og gratis buss fra stasjonen og inn til byen.

Med hjelp av verdens hyggeligste bussjåfør kom jeg til feil sted, fikk en fin spaser tur rundt i utkanen

av byen.  Skal si jeg fikk unngjelde fordi jeg ropte på sola den steikte og i le av hekker og kratt ble det varmt, men jeg hadde  god tid da de ikke åpnet før 1500.
7 min tok det å gå til togstasjonen. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Trevligt att se att Ni är på banan Roger!

 Hoppas att vi ses om Ni kommer häromkring.....

  :smiley: :smiley: :smiley:

Har du kommet deg på sjøen Ebonita, etter alle problemene i våres?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvor er sommeren?

Rop på sommeren så kommer den, heter det.

Har ropt meg hes,  men sommeren kommer neimen ikke for det.

Da får du ta denne:

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for den Lars, mimret meg rett til bake til de glade 60 åra.

Slik var sommeren før, og sommerkveld/natt med bål, en gjeng som kokte et spann  med blåskjell et par loff og et par tre pils. Sukk Sukk.

Vi har det da bra nå og fyrer på peisen vift-ovnen på en entrecôte og poteter i ovnen frisk salat  rødvin til maten  og kaffe og en Bache. 

Så kan kulde og kulingen ule rundt båt, men vi skulle gjerne kommet oss sydover og få smaken  på østabris med varme,

vi får rope i kor.....

Er lei vest og nordavind, ser ikke lyst i følge denne men et par glimt er det.

https://www.windyty.com/?2015-06-19-15,56.826,10.984,8

 

Skal få bygd om  AIS`n så jeg kan velge strømkilde, går i dag på nød-batteri til VHF`n  og egen land-lader.

Så får en se hvor vi havner, det er vel bare København som har hvert luftet, resten detter inn av seg selv. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Klippen som borgen står på hete Wardberg og ble på 1200  tallet bevoktet med en

varde som ble tent på når finden kom.

Slutten på 1200 ble den første festningen bygd og påbygd mange ganger, i 1618 var festningen

en av Europas mest morderne og i 1645 ble Halland og Varberg Svensk.

 

Ringhals kjernekraftverk ligger rett utenfor Varberg og lager ca.20 % av Sveriges elektrisitetsforsyning.

 

bilde

Byen og parken som var pyntet til Sankthansfest

bilde

 

Dans rundt maistangen
https://www.youtube.com/watch?v=u8MU23HTkUM

 

Denne ribben var kommet når vi kom tilbake fra byen

bilde

Ble litt forundret da 4 voksne og 5 unger  gikk om bord og ble borte.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur på havnen i eftermiddag for at aflevere dyner og gøre båden klar til sommertur, der starter når vejret tillader det (august?). Jeg havde lige tændt for plotteren, da jeg så på AIS at Lavida var på vej ind i havnen.

 

bilde

 

Der var ledige pladser to både fra mig, så jeg kaldte op på VHF og fik hjulpet Rogerjo og fruen ind på plads mellem de danske pæle. Velkommen til Helsingør og nyd opholdet!

Link to post
Share on other sites

Streket fra Varberg til Halmstad er kjedelig nesten ikke båter var å se. Spraking i høytaleren  Lavida Lavida La 2608,  Lavida svarer,  Lavida skal vi gå til kanal 67, lavida på 67, God dag  Lavida dette er Rescu, det er en savnet  Kitesurfer  i  det område du kommer til kan du holde ekstra utkikk etter han. Så den neste timen gikk fort. Så kom glad meldingen om at han var kommet til rette.

Moralen ha på VHF`n når en er på vannet.

Litt oppe i  elven   la vi til ved det nedlagte skipsverkstedet . Område er rene museumet og i  et par  jordhauger var det Opiumsplantasje. Mulig det kan ha hvert  Halmstadvarvet ( Halmstads Varv ock Slippsällskap)

Selve navnet opptrer første gang i formen Halmstæde i Valdemar Sejrs jordebok fra 1231, den gang som navnet på et herred og en kongsgård.

Fra et pavebrev i 1264 kan man se, at Halmstad på det tidspunkt hadde et dominikanerkloster. I andre dokumenter fra samme periode kalles Halmstads innbyggere for borgere, og det står at de bedrev handel og eide skip.

De første kjente kjøpstadsprivilegier er fra 1307, utstedt av kong Erik Menveds bror, den senere Christoffer II, som var hertug av Halland.

I 1563 ble byen igjen beleiret av svenskene, men innbyggerne forsvarte seg tappert, hvilket fikk Frederik II til å belønne dem med store jordeiendommer.

Christian IV har satt sitt preg på byen. Han oppholdt seg mye i det danske Halland, og lot blant annet bygge befestningsverk, samt Halmstad slott.

Slottet sto nesten ferdig i 1619, da Christian IV innbød Gustav II Adolf til Halmstad. Det ble festet på slottet i syv dager. Samme år ødela en brann byen, og Christian fikk mulighet til å gjøre Halmstad til en moderne renessanseby med rette gater og regelmessige bykvarter.

 

I nærheten av Tylön fyr dukket dette opp.

bilde

bilde

Spor skifte for kranbaner

bilde

bilde

bilde

Et motordreven spill

bilde

bilde

Her er det snakk om tungløft.

bilde

bilde

Og så er det småskala Opiums-plantasjer på området.

bilde

bilde

100 mennesker var vekk på 10 sek

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet det før, men alligevel: Hvis nogen tager til Halmstad, så gør endelig som Lavida og gå op ad elven til selve byen. Vi gjorde den fejl at ligge i den yderste marina, hvor udsigten er store siloer og septiktankbiler, der tømmer deres indhold ud i havet :puke:

 

Service og venlighed i den yderste havn var der bestemt ikke noget i vejen med, men udsigten er bedre inde og som by er Hamstad bestemt et besøg værd. Selv om jeg ville prioritere Torekov eller Båstad på de kanter.

Link to post
Share on other sites

Helsingør er opprinnelig plassert på den ytterste spissen av Nordsjælland, på en liten stripe hevet landjord fra siste istid.

Byen nevnes første gang i 1231 som en liten by ved Flynderborg. I 1426 får byen utvidede byrettigheter av Erik av Pommern, som samtidig flyttet bebyggelsen til området omkring Sankt Olai-kirken. Omkring samme tid innførtes Øresundstollen, hvilket betød en kraftig stigning i handelen i Helsingør. Tollen gikk direkte til kongen, men når skipene allikevel skulle legge til for å betale toll, kunne de likeså godt proviantere. Øresundstollen har hatt en avgjørende innflytelse på Helsingørs historie. Slottet Krogen ble anlagt som en direkte følge av den. På 1500-tallet gjennomgikk slotet om omfattende ombygging og ble samtidig omdøpt tilKronborg.

bilde

Under oppholdet i Helsingør  fik vi smake på sommeren  mandag den 22.6 kl 14  til  1845 var det stille og varmt.

Danserindebrønden har ikke altid stået i Helsingør. Da statuen blev afsløret den 6. juni 1913, var den placeret i Parterrehaven ved Rosenborg Slot i København. I 1915 blev den flyttet til plænen nær Sølvgade, og her stod Danserindebrønden til den i oktober 1933 blev flyttet til Helsingør.

bilde

Havnen fra en annen vinkel.

bilde

Sanktehansaften feiret vi om bord  med  dette på grillen og masse løk.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det var sådanne slamsugere som kørte ud til kajkanten og stak en slange ned i vandet og pumpede i nogen tid hvorefter de kørte igen. Jeg kan jo ikke være sikker på at de tømte tanken men hvad skulle de ellers gøre?

 

Tak for billeder og beretning fra hjemmehavnen, rogerjo. Og tak for hilsen :smiley: god tur videre og nyd DK. Sommeren kommer i næste uge. I hvert fald et par dage eller tre.

Link to post
Share on other sites

Vi dropper  Christianshavn kanal  og valgte Frihavnen ved Sundkrogskai 25 kr i avgift og alle rettigheter,

Buss 27 og bytte til 26 ved Østreport så er en på Kongens Nytorg på 15 min.

bilde

Københavns historie kan føres tilbake til omkring år 800 da det lå en mindre fiskelandsby hvor byens sentrum ligger nå. Fra 1300-tallet ble byen Danmarks rikeste og mest betydningsfulle – en status som den har fastholdt siden

Christian 4.s Bryghus (også kaldet Kongens Bryghus) er en historisk bygning på Slotsholmen i København. Den ligger ved Frederiksholms Kanal mellem Staldmestergårdenog Søren Kierkegaards Plads. Bygningen blev oprindelig opført som bastion og indgik i Københavns forsvarsanlæg. I 1618 blev den indrettet som bryggeri og fungerede som sådan frem til 1767, hvor den brændte. Efter genopførelsen blev den anvendt som magasinbygning, senest for Tøjhusmuseet frem til 1998.

bilde

Siden solen varmet måtte vi benytte  muligheten til en øl og hvitvin og  der var det mye folk og en norsk båt i Nyhavn.

bilde

Siden vi var nysgjerrige på hvordan det var i  Christansanshavn kanal tok vi båten som smyger seg under bruene

 Flott å se at de har livbåtmanøver ombord på BRILLIANCE OF THE SEAS  Length × Breadth: 293.95m × 39.8m Tonnage: 90,090 GT Decks: 12 decks, Installed power:           Two General Electric LM2500+ gas turbines (20.5 MW each, Speed: 25 knot, Capacity:   2,501 passengers.

En tur i pølsa må kile i magen til de fleste.

bilde

 Slik ser det ut med havfruens øyne.

bilde

bilde

bilde

Vor Frelsers kirke er en kirke i nederlandsk barokk som ligger i Sankt Annæ Gade 29 på Christianshavn i København. Kirken er kjent for sitt spiralspir og den inneholder også en imponerende, utskåret orgelfasade fra 1698 og Nicodemus Tessinsmesterstykke altertavlen.

Vor Frelsers kirke har en lang historie bak seg før dagens byggverk ble oppført og kirkens utseende slik den fremstår i dag ble oppført etter tegninger av Lambert van Haven og regnes for hans hovedverk.

Da Christian IV rundt 1617 bestemte seg for å anlegge Christianshavn, var den tenkt som en selvstendig kjøpstad på Amager. Den skulle derfor ha både en kirke og et rådhus. Rådhuset ble aldri bygget, men kirken var med   i  byplan for området i september 1617. Her var kirken plassert tett ved det sentrale torget, men allerede desember samme år ble planen endret og kirken flyttet til en posisjon vest for den nåværende kirkens. Rundt 1620 ble det lagt et fundament på dette stedet, men det skjedde ikke noe mer på mange år

Vor Frelsers Kirke fremstår i dag i den form som den fikk i 1752 ved ferdigstillelsen av spiret

bilde

Operaen på Holmen er en operabygning i København hvor Det Kongelige Teater fremfører opera. Bygningen er tegnet av arkitekt Henning Larsen og ble offisielt innviet den 15. januar 2005. Mærsk Mc-Kinney Møller var initiativtager, byggherre og mesen  (Mesén betyr velgjører.)

bilde

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vi spaserte fra  Østerport og inn til Nyhavn en dag langs Kastellet, en burde tatt seg bedre tid  .

Rene Edens Hage

bilde

To jenter som forsøker å smelte er steinhjerte til han som er dømt til evig liv på benken.

bilde

Jeg er litt Rusten   derfor  går hun fra meg.

bilde

Mer Harmoni.

bilde

En skulle hvert en tur i Kastellet det får vente til en annen gang, men dere kan ta en tur med hjelp av

Google  ( Ctrl+ klikk)  Kastellet så er det bare og klikke på pilen  og bruke symbolene ned I Høyre hjørne    Enda lettere er å  flytte på bilde med

  Venstre museknap,  God tur,  men eneste trimmen blir med musa.. 

 

Selv i trange bygater  og en liten balkong er det blomsterglede.

bilde

Strøket

bilde

Skal en shoppe  litt er en tur opp Strøket en bra start,  et bra vannhull er City Kroen med kjempe smørbrød.

 

Østregate .  Amagertorv . Vimmelskaftet  styrbord ned Jorcks Passage og oppover Fiolstræde hold styrbord ved Nøreport St,

 Styrbord inn Fredriksborggate og over Kulturtorget og nedover Købmagergate  til en er nede på Strøket igjen,

 nedlesset med poser. Har lært og tar med ryggesekk på de turene. Det er mange vannhull på denne ruten.-

City Kroen

bilde

Nørreport St, hvor parkerte jeg sykkelen? Sykler hele gata.?

bilde

For å få mer brød har duene lært seg synkrondans.

bilde

Russebilen er mer nøktern her en hjemme.

bilde

Også bader de i fontenen hva status får de da tru ?

bilde

 

Russefeiring nede på havnen og hvilken status gir da  dette hun kastet alt ?

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

27.06 En disig dag måtte vente litt Costa Favolosa ville inn til kai, Eurodam og Brilianse Of The Seas  lå der fra før.

bilde

På turen fra København er det stort sett skvalpete og noe dønning  rundt Kastrup før det ble nesten flatt ned mot   hvor en kan ta toget til København  på 20 min sies det.

Tenk tre Motiva 39  to nebb mot nebb  på hver siden av brygga  og to

på samme flytebrygge. Det ble et hyggelig Motiva treff på strak arm.

Vallensbæk 

bilde

bilde

Vallensbæk var  blitt dyr miljøgebyr på kr 40.

28. 06 turen til Stege gikk på nesten flatt hav forbi kalkfabrikken, kirken

som delvis forsvant i havet og Stevnsfortet. er hvert et besøk når en er i Rødvik og har sykkel.

bilde

bilde

Stevnsfortet

bilde

29.06  Mandag er ikke dagen en skal ligge i Stege mesteparten av butikkene og spisesteder har lukket mandag

så vi ble snytt for lunsjen i bakgården.

bilde

Men en ½ m ØL kan en få.

bilde

Trenger du en "originale kaffesækk" dra til Stege .

bilde

 

Vi kastet l los og seilte til Vordingborg, men her var det fullt så vi

gikk til bøya, men den var ikke der, så vi slapp dreggen.

30.06  opp med ankret og et tonn med gjørme og grass og vi gikk til Femø, for å finne sol og varme.

Denne kom, han har seilt fra København motsatt vei av hva vi tok.

bilde

Komplett med utstyr. og en Rappmotor.bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...