sap_2000 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Ser midtre kryssholt på SB side er revet av. Ser ikke noen stropper hengende SB akter og kryssholtene fremme er intakte, så de kan bety at stroppene er røket i øyet. Skal vel mye til at sjøen har fått alle stroppene av kryssholtene på ferden mot land? Må ha vært store krefter i sving... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
beauty of aqua Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Dårlig at de ikke skulle klare og berge den båten. Greit nok at været var ille,men likevel,det må da være mulig og få festet en trosse i baugpullerten.Ikke det at jeg har så høye tanker om meg selv,men det føler jeg meg ganske trygg på at jeg skulle fått til på et eller annet vis Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
sap_2000 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Så ut som de ikke var så langt utenfor Siragrunnen der dybden raser fra 250-300 meter ned til 15-30 m og det kan godt hende de ikke var lystne på å nærme seg det området ytterligere pga fare for flere brottsjøer etc. Som sagt et beryktet område under "rette" forhold. Eneste måten å få festet noe på Princessen måtte vært med MOB båten, og gitt at det stemmer at en brottsjø feide båten av dekket 15 min tidligere, kan jeg skjønne de ikke ville risikere det. Lurer på om RS i Egersund var på vei og om de ikke rakk frem før båten gikk på land... Hvor høyt er dekket på Kr With der båtene står? 5-6-7 meter opp fra vannflaten? Så må jo vannstanden på dekk ha vært en god meter eller to over det igjen for å få tak i Princessen. Kan jo være at den slet seg i stroppene pga stor bevegelse i skipet, falt av støttene og så gikk overbord av en mindre brottsjø? Redigert 7.Februar.2016 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SoBo Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Triste greier. Ikke noe særlig å se at "skuta" blir slått i stykker mot land . Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Rolf Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 (redigert) Forbasket ergerlig for både eier av P46 og rederiet. Her er noen bilder fra da min båt tok en tur på Kristian With, ferdig lastet i Trondheimsfjorden til nesten på vannet i Vestergabet ved Kristiansand. Redigert 7.Februar.2016 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
kjapp1 Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Så lenge liv og helse ikke står i fare skjønner jeg godt att man valgte å ikke satse nettopp dette nå skaden alt var faktum. Håper selvsagt att ting ordner seg til det beste for alle parter. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Her er noen bilder fra da min båt tok en tur på Kristian With... Elendig med støtte under båtene synes jeg. Da jeg fikk min Halco fra Bergen til Harstad som dekkslast, stod den i en solid krybbe som støttet båten foran og bak helt ut i sidene av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Interessant bilder, slik det ser ut kan en kraftig brottsjø slå båten av klossen som kjølen står på (eller at klossen flytter seg hvis den står løst. Da mister stroppene spennet sitt og løsner eller faller av. Veien er deretter kort til sjøsetting. Glatt og åpen dekk var det på den skuta, relativt smal også. Skjønner godt at de ikke sender ut folk for å berge i en mob båt, må være risikosport hvis bølgen en 10 meter Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Dette var et trist syn Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Dårlig at de ikke skulle klare og berge den båten. Greit nok at været var ille,men likevel,det må da være mulig og få festet en trosse i baugpullerten.Ikke det at jeg har så høye tanker om meg selv,men det føler jeg meg ganske trygg på at jeg skulle fått til på et eller annet vis Denne båten har vel ikke pullerter men kryssholdt som er totalt uegnet for slep i høy sjø. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Dårlig at de ikke skulle klare og berge den båten. Greit nok at været var ille,men likevel,det må da være mulig og få festet en trosse i baugpullerten.Ikke det at jeg har så høye tanker om meg selv,men det føler jeg meg ganske trygg på at jeg skulle fått til på et eller annet vis ja, det er rimelig trygt å sitte foran en PC på kjøkkenet og være sikker på at denne båten hadde jeg klart å redde i kraftig brottsjø , hoppet ombord i havaristen festen trossa en eller annen plass , hoppet tilbake i egen båt og slept båten trygt videre. Egentlig litt synd at du med slike evner sitter ved kjøkkenbordet istedet for å jobbe på :f.eks rederiets bergingsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 På havaristen er det ingen løse stropper noe sted? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
WGM36 Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Helt grønn på facebook. Noen med link til båtfolk tråden,? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Ikke mye igjen av båten nå. http://www.nrk.no/rogaland/lystbaten-ble-knust-til-smabiter-1.12793492 Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TH Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Helt grønn på facebook. Noen med link til båtfolk tråden,? Mvh Terje Båtfolk på Facebook Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 At rederier frakter fritidsbåter og yatcher på store lasteskip er vanlig, ifølge HRS. - Det hender også at fraktefartøy mister last, men at de har mistet en hel ytatch har jeg ikke vært borti før, forteller Øversveen. En familie i nabolaget her som fikk containeren sin med hele flyttelasset feid på sjøen fra lastebåten...! ...da er det enklere å erstatte en båt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 De hadde fendra båten i det minste... :) Trist syn. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Tidenes hekksjø, til ein båttype som som har laga hekksjø før.... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 http://www.fvn.no/fvntv/#!/video/1001113/her-smadres-luksusyachten-mot-land Da var det slutt for en stolt skute :-( Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Her er noen bilder fra da min båt tok en tur på Kristian With, ferdig lastet i Trondheimsfjorden til nesten på vannet i Vestergabet ved Kristiansand. Det jeg ser på bildet til Rolf her er at de sikrer med lastsurringer fra dekk, rundt kryssholt, og tilbake i dekk. På den måten blir det en uhorvelig belastning på innfestningen til kryssholtet. Ved normal gange hvor fartøyet går i rolige bevegelser med noe krenging er selvsagt ikke det noe problem, men ved særskilte påkjenninger vil man kunne få skader i laminatet rundt kryssholtet, og i værste fall som vi ser på Princessen, revet av. Jeg ville foretrukket en stropp over hele båten som trekker den ned mot dekk, og en tør rund kryssholtene slik at den ikke sklir. Det har også blitt nevnt at båtene på bildet har tvilsom understøtte. Det et jeg helt enig i. Jeg synes det er merkelig at båtene ikke blir satt i en solid krybbe so gir understøtte på det bredeste punktet under skroget. At klossene på bildet skal skli er vel ikke mulig. De blir vel låst i et spor? Jeg synes det er spesielt at de i ettertid kan si at båten var godt nok sikret så lenge den ble skyllet overbord. Ikke noe tvil om at det er store krefter i en brottsjø som skyller over dekk, og båten har et stort areal som tar imot sjøen, men allikevel. Mulig dette bare virker som etterpåklokskap, men jeg ville ikke engang satt fra meg båten min på landjorda på denne måten. Utsagnet fra rederiet tyder også på at de heller ikke har noe interesse av å ta lærdom av hendelsen: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jonas78 Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Komodo; Er enig i dine betraktninger. Båten min som står på land er sikret langt bedre enn dette. Det er spesielt krybbeløsningen jeg stusser på. Det skal ikke mye bevegelse til før den er på vandring. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Ask Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Hei Dekkslast som løsnar er sjølvsagt òg livsfarleg for personar som eventuelt oppheld seg på dekk. Reiarlaget burde såleis ha ein viss eigeninteresse i å festa båtane godt nok. Utifrå tidlegare innlegg i denne tråden kan det sjå ut som om reiarlaget krev at båtane skal vera forsikra for transporten. I så fall vitnar det om at dei ikkje stoler på seg sjølv. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Hei Dekkslast som løsnar er sjølvsagt òg livsfarleg for personar som eventuelt oppheld seg på dekk. Reiarlaget burde såleis ha ein viss eigeninteresse i å festa båtane godt nok. Utifrå tidlegare innlegg i denne tråden kan det sjå ut som om reiarlaget krev at båtane skal vera forsikra for transporten. I så fall vitnar det om at dei ikkje stoler på seg sjølv. Ask Helt uenig! Rederiet har ikke noe juridisk ansvar for tap/skade på last med mindre det er utvist grov uaktsomhet. Derfor er det ryddig å kreve tilleggsforsikring slik rederiet gjør. Da har i hvertfall den nye båteieren sikret erstatning dersom noe skulle skje med lasten. Når det gjelder det aktuelle redriet så er det mest sannsynlig det rederiet som har fraktet flest fritidsbåter langs norskekysten, såvidt jeg vet uten store uhell. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Jeg var også litt skeptisk da Ronja ble transportert med Ulvan's Kristian With fra Stavanger til Fredrikstad. Hadde som nevnt tegnet klasse A transportforsikring, noe de fleste rederier krever (ikke nødvendigvis klasse A, menen eller annen transportforsikring som kunden selv velger). Googlet Ulvan nøye i forkant av bestilling og leste om erfaringer på nettet. Ulvan var den jeg da stolte mest på, de har fraktet fritidsbåter og annen dekkslast i en årrekke. Når Kristian With ankom for lossing, synes jeg alt foregikk profesjonellt og i rolige former. Pratet med lossesjef og kranfører, og alt gikk prikkfritt. Etter å ha losset Ronja, lastet de opp en Azimuth 46 foter. Jeg fulgte litt med på dette, og de var nøye med sikring av denne. En brottsjø har utrolige krefter på dekkslast. Når man hører på sikringsvarsler på VHF'en hører man noen ganger om containere som har fallt av frakteskip, og ligger og flyter noen centimeter under vannflaten. Så at last dessverre noen ganger faller av dekk, er ikke så uvanlig. Men at en fritidsbåt har fallt av hører til sjeldenheten. Tenker man over hvor mange fritidsbåter Ulvan har transportert i årenes løp, tyder det vel på at rederiet kan sine saker. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 (redigert) 1967-2016 er rundt omtrent 49 år. 350 båter i året betyr at de har fraktet rundt 17.000 båter. Det er ikke mange bedrifter som klarer å vise til så små svinntall, så pekefinger menatiliteten her blir litt gæærn :-) Lærdommen er vel at dette er en bra transportmåte med et vannvittig lavt svinn/uhellrate. (0,05%?) Redigert 9.Februar.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.