Jump to content

Turne aqad41a på starteren men ingen olietryk. (videoklip)


Skarpnes25

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg forsøger at få startet min aqad41a op som har stået stille i ca. 20 år. 

 

Jeg har fået gode råd fra jer, bla. at jeg skal turne motoren på starteren (uden at starte den) for at få opbygget olietryk.

 

Jeg har koblet helt nye batterier på (Varta LA95) og de 2 forvarmere er frakoblet samt lukket for brændstoftilførsel. Jeg har forsøgt at turne den flere gange men jeg kan ikke se at olietrykviseren stiger. 

 

Jeg troede at jeg ville kunne se at olietrykviseren ville stige med det samme. Her er en film hvor jeg turner den på starteren. Jeg har gjort samme forsøg 3 gange inden jeg optog denne video. 

 

Har i tips eller forslag til hvad skal jeg gøre? Jeg håber at i kan hjælpe.

 

 

Mvh.

Thomas

Link to post
Share on other sites

Hej Svend, 

 

Tak for svar. Der er flere her fra baatplassen som har anbefalet motoren turnes på starteren for at opbygge olietryk, inden den bliver startet. 

 

Jeg har læst et andet sted at det tager meget lang tid at opbygge olietryk på en diesel ved at turne på starteren og at man slider unødigt på starter mm.  

 

Vil jeg kunne se olietryk (med det samme) hvis jeg montere en mekanisk olietryksmåler på motoren i stedet for den elektroniske der er i instrumentpanelet?

 

Jeg synes jo at det lyder som en rigtig god idé at motoren har olietryk inden jeg forsøger at starte den. 

Redigert av Skarpnes25 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper det er oljetrykk, men når nøkkel holdes på start tar du vel strømmen av instrumentene da strømmen til instrumentene også hentes på nøkkel. Strøm til instrumentene kommer ikke på før nøkkel slippes og settes i kjørestilling. Du kan jo ta + ledningen til oljetrykkmåleren å koble den til et sted det er strøm mens du kjører startmotor, men litt mye styr å få det til da.

 

Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne oljesystemet på denne motoren (men gjør nok andre) så kan du muligens ta ut en plugg, sensor eller lignende for å sjekke at oljepumpen faktisk får det til å strømme olje.

 

Mulig du også kan ha en ekstern liten trykkluftdrevet sak for å være sikker på at olje kommer gjennom til der den skal.

 

For eksempel http://www.corvetteforum.com/forums/c6-tech-performance/2250506-priming-ls-engine.html

Link to post
Share on other sites

Da jeg startet min tamd 41p første gang etter overhaling monterte jeg på et billig manometer direkte på motoren. Det finnes 2 oljetrykksfølere. Den fremre er til instrumentet og den bakre er alarmen. Jeg tok ut føleren til alarmen og monterte manometeret der.

Da hadde jeg full kontroll på trykket når jeg startet opp.

Anbefales!

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Du vil aldri få nok trykk til å få visning på instrumentet kun ved å kjøre den på starteren. Men du vil få nok trykk til å fordele oljen I motoren, og det er det som skal til. Kikk ned I oljepåfyllingshullet om det er kommet olje på ventilmekanismen, har det nådd helt til topps har resten av motoren fått olje også. Er dette OK, åpne tilførsel av diesel, kople til gløding og fyr opp!

 

PS: Om ikke oljetrykket kommer kort tid etter oppstart, så stopp motoren! Men det burde ikke ta mer enn et sekund eller to før viseren stiger.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hej Jan,

 

Jeg har lige byttet om på lamperne for olietryk og batteri og kan konstatere at der ved tænding stadig ikke er lys i olietrykslampen.. Så lampen er ikke defekt og jeg må til at lave noget fejlsøgning om hvad der gør at den ikke lyser ved tænding. 

 

Update følger. 

Link to post
Share on other sites

Du vil aldri få nok trykk til å få visning på instrumentet kun ved å kjøre den på starteren.

I vår gamle Alicraft 31 fra 1978 hadde vi 2 6 sylindrede VP motorer på 130HK hver.  begge kjørte vi på starter til vi hadde trykk, slapp stoppknappen og de startet fint.

Men; de var fra '76-'78 så kanskje oljetrykksmåler hadde strøm på når starter gikk?

Den båten hadde ikke allverdens med strømkretser ombord, det var kjøleskap, lys i kabin og lys på do. dett var dett :-)  Noe enklere enn det som er idag..

 

Den oljetrykksmåleren som vises på videoen ser ut til å være strømløs? Og samme med Voltmeter.  Ville satt på manometer som tidligere foreslått.  Ellers drar starteren veldig fint, gode batterier :-)

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hej Jan,

 

Jeg har lige byttet om på lamperne for olietryk og batteri og kan konstatere at der ved tænding stadig ikke er lys i olietrykslampen.. Så lampen er ikke defekt og jeg må til at lave noget fejlsøgning om hvad der gør at den ikke lyser ved tænding. 

 

Update følger. 

Jeg vil prøve og se om der mangler en stel.

Link to post
Share on other sites

Så er der nyt i sagen. 

 

Jeg måtte afmontere trykvagten og give den lidt kærlighed og så på med den igen og der var nu lys i olietryklampen :thumbsup:

 

Jeg afmonterede en af blindpropperne og har monteret en midlertidig pressuregauge da jeg mistænkte at olietryksviseren ikke virker i instrumentpanelet.

 

Her er videoklip af første opstart i ca. 19 år  :sweat:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Så er der nyt i sagen. 

 

Jeg måtte afmontere trykvagten og give den lidt kærlighed og så på med den igen og der var nu lys i olietryklampen :thumbsup:

 

Jeg afmonterede en af blindpropperne og har monteret en midlertidig pressuregauge da jeg mistænkte at olietryksviseren ikke virker i instrumentpanelet.

 

Her er videoklip af første opstart i ca. 19 år  :sweat:

 

 

Tillykke. Nu skal du bare have gang i giveren så spiller det igen.

Link to post
Share on other sites

- Det var saker.... :thumbsup:

 

Eg ville ha undersøkt oljetrykksgiveren først. Den kan sjekkast ved å måla motstanden i givaren ved hh.vis motor i gang og stoppa. Meinar ein slik givar er 0-180 ohm. Måleresultata skal selfølgelig variera betydelig innanfor dette området om givaren er ok.

Instrument og kablar kan sjekkast tilsvarande ved å kopla til ein variabel motstand på kabelen som er tilkopla givaren.

 

Men dette visste du kanskje..?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...