Jump to content

MajorAndy på vandet igen!

MajorAndy

Recommended Posts

Så ser det ud som om det måske lykkes!

Jeg har lige beset og givet bud på en ny (brugt) båd. Det er en 2013 Beneteau Antares 780 med en 220 hestes Yamaha på hækken.

Båden er stort set som ny, har under 100 timer på uret og fremtræder stort set som ny båd.

Den har toilet, mini pantry, 3-4 sovepladser, fuld kaleche over agterdækket, varmer, Lowrance VHF og Sonic Hub. En Lowrance HDS 12 plotter, landstrøm, forlængede badeplatforme med teak, Simrad autopilot og ....det er vist det.

Kontrakten er ikke endeligt underskrevet, men i betragtning af at jeg betaler prisen og der ikke er andre købere inde i billedet, så går det nok hjem.

Jeg vender tilbage med lidt billeder og yderligere info senere. I mellemtiden hører jeg meget gerne om gode og dårlige erfaringer med både båd og motor!

Andy

Tillykke med bådkøbet..

Er det denne her du har købt :

http://baad.guide.dk/Motorb%C3%A5d/Beneteau/Tur/Familieb%C3%A5d/Fiskeri%20&%20trolling/Test_af_Beneteau_Antares_780_6483344

Så gik det hele i orden: Kontrakten blev underskrevet mandag og udbetaling overført. Både sælger og køber var interesserede i at få købet i boks, så i dag tog sælgeren og hans bror den lange vej fra Jylland med båden på en trailer.

I Helsingør ventede en kran, og så kom båden på stativ, hvor jeg regner med at den skal stå i et par uger mens jeg bundmalet og polerer.

1455913285.jpg

1455913536.jpg

Det er en noget mærkelig fornemmelse at downscale. Meget af layoutet minder jo om NordWesten, men den er jo bare lige halvt så stor, så det hele føles trangt og lidt ferskt i indretningen når man er vant til Orustkvaliteten. Fransk masseprodukt er ikke det samme. Det samme synes konen, men vi er også rørende enige om at når man kan købe syv af disse både for det samme som NW'en kostede, så får vi rigtig meget for pengene! Agterdækket er stort og man sidder fint seks mennesker her. Fire sidder ok i salonen indenfor og forkahytten er både lang og bred nok til at to sover godt her.

Der mangler skabsplads i salonen. Til gengæld er der rigtig meget stuveplads. Det er dog steder hvor det ikke lige er til at komme til som fx under sofaen. Toilettet er virkelig småt, men fungerer.

Webastoen tændte og fungerer fint. Den har stor plotter, AIS modtager, Sonic hub, Simrad autopilot mm mm. Meget udstyr for pengene.

Kalechen tog en time at sætte på fordi jeg ikke havde prøvet det før :-) nu er der så et mindre bjerg af manualer at læse, men det er jo bare en fornøjelse. I morgen skal jeg ned og vaske lidt mere og sætte mig ind i motoren.

Om to-tre uger er jeg på vandet igen. Det føles meget rigtigt :-))

Da blir det kanskje en 3/4 G radar?

Jeg har vært for lenge borte fra Båtplassen skjønner jeg! Gratulerer med byttet MA! Håper det gir enda mer båtlykke enn NW! Jeg hargått andre veien og bor nå i min trawler på 45 fot.... Utgiftene er der ja! Flott båt du har kjøpt deg!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Tak for alle gratulationer - både her og på Facebook.

Jeg har naturligvis brugt det meste af det sidste døgn med at pusle i båden, læse manualer, se ud ad vinduet og i det hele taget "flytte ind".

Jeg ved ikke hvor jeg får plads - forhåbentlig bliver det fast plads i år, ellers bliver det fast gæst. Vi får se.

Det er ikke den båd, du linker til, Shortcut, men den ligner meget. Samme udseende og motorisering. Denne har lidt mere udstyr og elektronik. Den har gået 94 timer, er fra 2013 og har kun sejlet i 13 og lidt af 14 før den blev sat til salg. Den blev sat ned tre gange før jeg så den og købte den for 359 bådpenge (danske). Det kandiderer til at være den billigste båd jeg har købt. Halvt så dyr som min Aquador 23ht, 25% af det, min Forbina kostede og 15% af det, NordWesten kostede....

Man skal lige vænne sig til at der er mindre plads, men allerede nu er jeg ved at finde ud af hvor man skal have ting. Der er stuveplads nok - det ligger bare mærkelige steder.

Her er styrepladsen

bilde

Spisepladsen:

bilde

Fruen kom forbi med puder:

bilde

Det bedste er næsten at hun har accepteret den og synes den er fin :-) her hygger hun i nattemørket:

bilde

Det første der skal gøres er at få noget mere intim belysning. Der er led-lamper, der er alt for hvide, så jeg skal finde nogle andre evt med batteri, så der kan blive lidt mere intim belysning. Gode råd til led-lamper i varm hvid modtages med tak.

Og ja, jeg har tænkt på radar :-) og Bitteliten mener, at jeg får behov for bovpropel. Men vi må se...

Stort tillykke med den nye båd MA, den skal i nok blive glade for.  :thumbsup:

Vedr. led, tjek Ikea for led-lister, og Båtsystem for andre typer.

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark.:glimter: skilsoboats på youtube

Det første der skal gøres er at få noget mere intim belysning. Der er led-lamper, der er alt for hvide, så jeg skal finde nogle andre evt med batteri, så der kan blive lidt mere intim belysning. Gode råd til led-lamper i varm hvid modtages med tak.

Edison the Petit lyser bra. flere trinn, er fornøyd.

https://baatplassen.no/i/topic/111993-mot-m%C3%B8rkere-tider-anbefaler-denne-lampa-til-bruk-i-b%C3%A5ten/page-1

http://www.fatboyusa.com/collection/cooper-cappies/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tak for bud på led-lys. Dem fra Båtsystem ser helt rigtige ud :-)

Har også brugt det meste af dagen i dag med at støvsuge, damprense, opdatere software mm mm. Bergen Dørk efterlyser et billede af agterdækket, så jeg tog et da jeg fik rengjort. Som det ses er der ret god plads:

bilde

Skydedøren åbner ret meget op, så der er en god rumfølelse i båden - størrelsen til trods:

bilde

Nu skal jeg bare have en dag med lidt varme, så jeg kan få bundmalet og søsat.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Så er båden søsat og jeg har fået mine første, beskedne erfaringer med den:

Den er rummelig. Meget rummelig af en båd på lige under 24 fod. Det er som en miniversion af mine tidligere både: Skilsøen og Forbinaen.

Toilettet er virkelig lille. Med mine 178 skal jeg presse mig ind.

Jeg har øvet mig i havnemanøvrer i en times tid, De første mange gange ledte min hånd forgæves efter bovpropellen. Det kræver nok en del tilvænning at klare sig uden...

Yahamaens 225 heste er alt, alt rigeligt til denne båd. Man når dårligt nok at se sig om, så går båden 24 knob. I dag testede jeg WOT, men måtte slakke af da jeg kom op på 40 knob !! Lidt for stærkt for mig.

Styringen er hård - især i plan og især til BB. Gad vide hvorfor? Og autopiloten virker ikke. Den vil ikke bestå Rudder Test i installationen. Motoren bevæger sig ikke. AC 12 og kontrolenheden virker så jeg mistænker pumpen. Gode ideer til fejlfinding modtages :-)

Jeg savner trimflaps. Ved 26 knob læner den sig til SB. Over 30 ligger den mere plant.

Alt er bare mere overskuelig: Det tog en time at bundmale og yderligere en time at rubbe og vokse fribordet. Dejligt!

Motoren siger ingenting i tomgang. Intet.

Hvis man rammer nogle bølger på 50 cm i over 30 knob, så kan det mærkes. Ikke mindst på grund af resonansen i det åbne indre. Ellers opfører den sig meget fint i medsø og sidesøer.

De agter krydsholdt ligger inde i båden, så når der er presenning på, så kan man dårligt bruge dem. Hvorfor?

Det er umuligt at inspicere batterierne uden at demontere lænsepumper mm. Og varmeren er helt umulig at komme til, da den sidder mellem to skot. Meget fransk!

Båden er virkelig lys og dejlig indeni. Blot en smule sol, så bliver der let 23 grader inde selv om der er 3 grader ude.

Nu glæder jeg mig til den første tur med overnatning ! Snart...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...