Cervin Startet 13.Februar.2016 Del på Facebook Startet 13.Februar.2016 I Oktober 2015 ble jeg den heldige eier av en Fram 25. Jeg tror det er en 77 model, med en BMC 1500 motor i. Motoren sveiv ikke. Den startet kun såvidt med gass. Gulvbelegget er gåent, og platene i gulvet er blitt myke pga fukt, men alle putene er på plass.Kalesja er morken og lekker ganske mye. Styeposisjonen er ok, men inni skjulte det seg en del svidde ledninger og kun tankmåleren fungerte som den skulle. Men kabinen ser grei ut. Luktet litt gammel skøyte og toalettet er gåent, men ellers helt okei. Sitér dette innlegget Link to post
Cervin Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Jeg har ikke selv så mye erfaring med å skru, så fikk med meg en kamerat og vi skrudde i vei på motoren og prøvde det ene og det andre.Etter en stund fant vi ut at dieselpumpa var gåen, men heldigvis fikk vi med en gammel en i reserve. Denne ble byttet og etter en stund fikk vi omsider gang på maksinen.Siden jeg ikke har fått ordnet båtplass ennå, ble båten prøvekjørt noen turer (måtte bruke startgass for å få startet den, men sviver ganske greit når den først starter). Det ryker litt, men vi fikk litt over 8 knop på den. Ikke så helt galt syntes jeg. Etter et par turer måtte jeg få den opp, så nå står den i hagen.Glødingen fungerte ikke, og jeg tror det kommer av at pluggene er byttet fra de originale 2 volts, til 12 volts, og så prøvd å kjørt de på det gamle releet.Det gikk i allefall minst ei smelta ledning fra motor til instrumentpanel. Har prøvd å kjøre gløding direkte fra batteriet, men den vil fremdeles ikke starte uten startgass. Har sjekket pluggene, og alle virker utenom 1. Noen som vet hvorfor den er så tung å starte? Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Hei! ang tungstartet motor, vet at iflg servicemanualen til BMC1800 star det at man av og til må ta et lite bor (husker ikke størrrelsen ) å rense hullet til glødepluggene slik at det er god klaring mellom motortopp og nederste del på glødepluggen (hullet fylles med sot etter noen år) . har vært borti en motor hvor dette var årsaken til at den var tungstartet. ellers er jo frisk diesel en fordel og rene filtere og tømme vannutskilleren. Hentet du den båten i arendal? mulig jeg kjenner til den... Sitér dette innlegget Link to post
Cervin Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Nei, båten lå i Kristiansand men vet ikke hvor lenge forrige eier hadde hatt den uten å få startet den før han gav opp. De hadde gått over omtrent hele motoren så alt ser fint ut. Salt og ferskvannskjøl var helt rene, oljen ser fin ut. Etter siste gang jeg hadde start på den har jeg tatt et bor med grease på og gjort rene gløde hullene. Det så også helt rent ut. Kan pluggene være dårlige selv om de glødet som bare det når jeg tok de rett på batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Cervin Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Vann systemet er koblet alle veier. Vasken under Skipperstolen er tatt bort pga kjøleskap montert under. Så her er bare et hull, men har en grunnere vask jeg skal se om jeg får plass til. I dørken under Skipperstolen ser det ut som det sitter en tank. Las noe om at noen av de har hatt septiktank. Er det denne? Slangen fra toalettet går til et yledd og så ut ser det ut som. Den andre tror jeg har gått til vasken. Vet noen om det har vært koblinger til denne tanken i akterkant av den? Har det pleid å være vanntank over den? Ser ut som det er grei plass til en tank eller et par dunker med vann her. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Når det gjelder dette med å få start kan det være mange årsaker. Jeg ville startet med å åpne lufteskrue på finfilter. Kjør startmotoren, og det skal nå komme støtvis diesel ut ved lufteskruen. Litt sølete test dette, men kommer det ikke diesel ut straks så starter heller ikke motor. Hvis du må kjøre starter lenge før det kommer diesel, eller bruke håndpumpa ei stund så kan det være årsaken til startproblemer. Ikke uvanlig at diesel siger tilbake mot tanken når motor har stått i ro noen timer eller dager og da blir det startproblemer. Og gjør testen med startmotor, og ikke bare med håndpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Cervin Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Skal prøve det. Luftet veldig mye på den før jeg shinet den opp, men har ikke luftet veldig mye etterpå. Men får fine støt med diesel ut fra dieselpumpa i allefall.Forstod det som at lufting av denne motoren var veldig omfrattende.åpne på fuelfilter - pumpe med håndpumpe - vri et hakk på motoren (med skiftnøkkel, ikke starter) gjenta 20 ganger. Er det nødvendig? Jeg har ikke finstilt timinga heller helt ennå (ved å vri dieslepumpa mot den ene, eller den andre sida). Er det lett å høre når man treffer riktig, og hvor mye er det å hente på at man er i rett hakk? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 (redigert) Cervin : vri et hakk på motoren (med skiftnøkkel, ikke starter) gjenta 20 ganger. Er det nødvendig? Nei det der forstår jeg lite av. Den er ikke verre enn andre motorer, men rekkefølgen er viktig. Åpne lufteskrue på finfilter og pump til det kommer bare ren diesel. Steng skruen og åpne lufteskrue på høytrykkspumpe. Samme her, pump til det kommer ren diesel og steng. Gjør starforsøk med fullt gasspådrag, men vær klar til å slå av gassen. Starter den ikke så løsner du litt på ett av dieselrørene oppe på ei dyse. Kjør så startmotoren til det kommer diesel ut av røret. Som regel tenner den nå på en av de andre sylinderne, og skru til røret igjen. Når du skal lufte dyserør nytter det ikke med håndpumpa. Startmotor må brukes. Cervin : Jeg har ikke finstilt timinga heller helt ennå (ved å vri dieslepumpa mot den ene, eller den andre sida). Er det lett å høre når man treffer riktig, og hvor mye er det å hente på at man er i rett hakk? Det er vel neppe å anbefale å ta dette på lyden. Jeg trodde det var fødepumpa som var byttet, og ikke høytrykkspumpa. Klart det kan være årsaken til startproblem. Det er en ganske omfattende jobb å time den når det ikke samme pumpa. Da er det bare flaks om om de ytre overettmerkene stemmer selv om pumpa er lik den gamle. Du får se om du finner noe i manualen som adeneo har lagt ut her :https://baatplassen.no/i/topic/28801-bmcleylandthornycroft-engelske-motorer-generelt/ OBS : du må være pålogget baatplassen for at linken skal åpne. Redigert 14.Februar.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Dersom motoren har stoppa i en posisjon hvor fødepumpa er løfta vil den pumpe dårlig manuelt. I et slikt tilfelle kan motoren tørnes en halv tørn, og så funker fødepumpa manuelt igjen. Selve lufteprosedyren er enkel på disse motorene. Som nevnt av hegra, først lufte finfilteret. Etter boka skal man først lufte koplingen ut til dieselpumpa, så blindpluggen. På dieselpumpa er det to lufteskruer, en på siden og en øverst. Åpne begge, og steng dem etterhvert som det kommer ren diesel. Så langt luftes det manuelt med fødepumpa. Løsne to vikårlige dysekoplinger, og dra motoren med startmotoren. Stram dysekoplingene når det kommer ren diesel. Jeg har alltid fått start i løpet av dyseluftinga. Dersom dieselpumpa ikke av en eller annen grunn har vært løsna skulle det ikke være noen grunn til å justere timinga. I følge boka trengs det spesialverktøy for å sette timinga riktig. Dersom pumpa må justeres så går det jo an å prøve seg med en frihåndsjustering. Finnes sikkert folk som har trefft ganske nøyaktig på den måten også. Sitér dette innlegget Link to post
Cervin Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Tusen takk for svar.Dieselpumpa har jo vært byttet. Begge pumpene var gamle, men den som jeg har satt på nå så eldre ut en den som sto på.Men ville jeg fått nesten 9 knop (målt med gps) hvis timing og lufting var så feil? Dette er vel det de var oppgitt til å gå når de var nye. I dag har jeg holdt på med å rydde mer i det elektriske og skal ordne litt i dørken.Motoren er jo malt opp også, så dette skal jeg slenge ut noen bilder av etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Du ville nok fått samme fart om timing er korrekt eller ei. Men for start er timing ekstremt viktig. Slutt nå for all del med den startgassen da, du risikerer både sprukne stempeltopper og knekte stempelringer! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Når eg les dette, so begynner eg å lura: Har motoren fått for mykje startgass? Når ein motor tenner på startgass, so gir det ei temmelig hard banking i motoren, so hard at det kan brekka stempelfjører, noko som fører til at den blir enno tyngre å starta. Då er kuren full stempelsjau, med alt arbeidet som det innebærer. Forresten - sovidt eg har skjønt so er kombinasjonen av gløding og startgass verre enn startgass åleine når det gjeld å rasera motorens indre. Magne Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Du skal heller ikke undervurdere det å ha et velvirkende oppladet batteri. Noen motorer starter ikke før et visst turtall er oppnådd. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Cervin Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Jeg har ikke brukt så mye startgass jeg, men forrige eier hadde brukt veldig mye av det. Ser andre skriver at den er lettstartet selv om vinteren, så tipper det kan ha med timing og sikkert for mye bruk av startgass. Hva må gjøres med stempler osv hvis feilen ligger her? Anngående gulvet i båten:Jeg var innom maritim og så litt priser, men mye av det blir jo ganske dyrt. Gulvet i dag er kryssfiner. Jeg behøver bare å bytte ei plate på 1x1m ca, resten er okei, men det ligger gulvbelegg på i dag som ikke er fint lengre. Blir det letteste og billigste å legge nytt gulvbelegg? Eller er det andre ting som kan være greit å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Hei. Dersom stempelringer er ødelagt, må motoren demonteres og ta ut stempler og ihvertfall skifte stempelringer ++. Men det kan godt være at du bare har litt dårlig kompresjon på motoren. Det kan jo være på grunn av slitasje, pga for store toleranser mellom stempler og sylindre, men kan også være pga ventiler som ikke tetter godt nok lenger. Hva angår timingen på disse motorene, så sikres denne av registerkjedet. Vær oppmerksom på at dette strekker seg med årene i en slik grad at det blir upresist. Jeg leste på en engelsk nettside om en rutinert forståseg-påer der borte som mente at mange av disse motorene ville forlenge livet betraktelig dersom man skiftet registerkjede og slipte ventiler/ ventilseter. Dette kan jo gjøres for en nokså rimelig penge, dersom man skrur selv, vel og merke. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Når motoren går kan du løsne dieselrørene på motoren. Men kun ett av gangen. Da skal turtallet falle like mye uansett hvilker rør du løsner. Samtidig vik du kunne få ut eventuell luft. Hvis du får en runde med lite turtallsfall kan det være feil på den sylinderen du skrur på. Bruk ei fille til å samle opp dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Cervin Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Tusen takk.Før jeg tok opp båten hadde jeg satt den opp med et dyserør fra den gamle pumpa, og resten fra den nye(gamle). Da fikk jeg ikke fall når jeg åpnet på den 3 sylinderen, men resten var like.Siden da har jeg fått byttet det siste røret så det er bare de originale, og når jeg hadde start på den sist åpnet jeg på alle og fikk like mye fall på alle 4. Jeg kunne ikke høre noe forskjell fra den ene til den andre i hvertfall. Siden jeg fikk denne båten frister det ikke å legge så mye penger i det før jeg ser hvor mye den blir brukt osv osv. Så hvis jeg kan klare meg i sommer uten å overhale motoren er det det beste. Det er jo heldigvis ganske enkle motorer dette, så jeg vil lære meg å skru og gjøre så mye jeg kan selv, men har forstått det som at ventiler osv er innviklet og vankselig å få til.Det er en del slark i ventilene som jeg kunne kjenne når jeg hadde oppe toppen.Kansje jeg kan få tak i en som kan det til å se litt på de når jeg har fått den på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Fint snekkeprosjekt du har fått deg Det er en del slark i ventilene som jeg kunne kjenne når jeg hadde oppe toppen. Du hadde kanskje bare av toppdekselet? Disse motorene har underliggende kamaksel, støtstenger og vipparmer. De ventilene som ikke står åpne, skal ha en liten slakk mellom ventil og vippearm. Dette er det et mål på og det er det som er å justere ventilklaring/åpning. Ser vel omlag slik ut hos deg. Ventilen er den siden med bladsøkeren (man ser også her ventilfjæra) og støtstanga er den siden med fastnøkkelen. Mellom disse sidene er vippearmen. Lykke til videre med prosjektet Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Cervin Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Tusen takk. Ja det ser ut som ei grei snekke jeg har fått meg, selv om ho ikke var i så veldig god stand, så begynner ting å hjelpe litt. Er det så enkelt som at man bare stiller inn så så mye slakk på alle som står åpne? Tørner litt og stiller videre?Ja det var bare dette toppdekselet jeg hadde oppe, noe mere enn dette vet jeg ikke om jeg tør å gå i gang med i år. Men mener å huske at noen hadde mye mer slakk en andre.Noen som vet hvor mye slakk det skal være? kan vell bare lage meg ei flis å bruke til å stille de? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Det er helt gitte mål her. Ofte forskjell på innsug og eksos ventil. Se litt her i dokumentarkivet: https://baatplassen.no/i/topic/28801-bmcleylandthornycroft-engelske-motorer-generelt/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
boble65 Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Kjøp deg føleblad.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 (redigert) Gå inn på linken jeg la ut i innlegg 8. Der finner du alt du trenger å vite om motoren vil jeg tro. Det er jo flere enn adeneo som har lagt ut brukermanualer også. Dokumentarkivet er gull verdt for de med eldre motorer som ikke har boka selv, så stor takk til de som har sittet timevis med skanner og fått dette til Obs,,ja , der var vist SoBo inne på det samme før meg. Redigert 16.Februar.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cervin Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Takker for svar. Ja jeg har jo faktisk en tjukk perm med datablad fra motoren (og kansje noe fra båten). Her står følgende: Check no1 valve with no8 valve fully open og så videre for de andre ventilene.Under står det: Valve rocker clearance(cold) 0.017inch (0,43mm) Vil det si at jeg bare må tørne til ventil 8 er helt åpen og så bare ta runden bakover? Hvor får jeg tak i føleblad? Et raskt søk på biltema gav ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Cervin Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Har et lite spørsmål om dynamoen også. Den er jo jordet i den ene siden. Ut fra andre siden kommer 2 sorte ledinger (strøm ut, de er koblet til pluss på starteren. Og en blå/hvit som ikke gikk til noe? Hva skal denne til? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Biltema har, de kaller det bladmål, koster 40 penger. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Tenning--glodesystem/Tennplugg/Bladmal-mmtommer-13-stk-2000028588/ Og ja, du har forstått prosedyren riktig, høres det ut som. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.