Jump to content

Fram 25 - BMC 1500 Første båt, et lite opppussingsprosjekt.


Cervin

Recommended Posts

Har et lite spørsmål om dynamoen også.

 

Den er jo jordet i den ene siden. Ut fra andre siden kommer 2 sorte ledinger (strøm ut, de er koblet til pluss på starteren. Og en blå/hvit som ikke gikk til noe? Hva skal denne til?

Eit bilde av dynamoen, so vi får sjå korleis ting ser ut - so blir det mykje enklare å gi eit fornuftig svar.

Men - Når du no har denne tråden som prosjekttråd, kvifor laga ny tråd om turteller? eg syns du bør få moderator til å slå dette sammen, so du får alt på ein plass

 

Magne

Link to post

Motoren ser jo fin ut!

Jeg brukte søkeblad 0,4 da jeg sjekket min BMC, og justerte sånn at det ikke var så veldig trangt å få inn 0,4-bladet. Du kan jo evt legge sammen 0,4 og 0,05, hvis du vil ha litt marginer.

Den løse ledningen skal mest sannsynlig kobles til en ladelampe. Finnes det noe slikt enten i motorrommet eller på instrumentbordet? Ladelampen er sannsynligvis koblet til tenningsbryter / startknapp.

Se figur:

http://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=17742

Ledningen fra dynamo til starter er den som er benevnt B+, fordi det fra starteren går kraftig ledning videre til batteriet. Den den hvite du har er sannsynligvis D+. Se om du finner mulig forbindelse til en ladelampe.

Link to post

Takker.

Ja det hjalp godt på utseende å lakke litt, byttet en del slanger og pusset kobberrøra så de ble blanke og fine.

Jeg håper bare at den er i god nok stand til at jeg kan nyte sommeren uten å skru for mye. :)

 

Har ei rød lampe i forbindelse med tenninga, men denne har lyst så lenge tenninga er på, uavhegig om motoren sviver eller ikke. Har ikke noe annet enn den.

Ville det evt vært en ide å koble den til voltmeteret? I kobleskjema skulle det bare koblet rett på pluss og minus, også lys da.

Det elektrike var helt håpløst så håper jeg får alt på stell når jeg kobler det til igjen.

Link to post

Jeg tipper den røde lampa egentlig er en ladelampe, som skal kobles til den hvite ledningen. Da skal det fungere sånn at når motoren begynner å svive og du får lading, så slokker lampa. Og dersom du av en eller annen grunn får dårlig forbindelse til batteriet under gange, som gjør at ladingen blir dårlig, så vil lampa begynne å lyse.

 

Lampa har vel to ledninger, den ene kommer fra tenningslåsen, den andre går nå antagelig til jord. Den siste skal kobles til den hvite ledningen (sjekk at den er markert med D+ på dynamoen) også har du en ladelampe.

Uten denne skal du egentlig ha dårlig laderegulering av batteriet ditt. Hvordan har det vært?

Link to post

Jeg tipper den røde lampa egentlig er en ladelampe, som skal kobles til den hvite ledningen. Da skal det fungere sånn at når motoren begynner å svive og du får lading, så slokker lampa. Og dersom du av en eller annen grunn får dårlig forbindelse til batteriet under gange, som gjør at ladingen blir dårlig, så vil lampa begynne å lyse.

 

Lampa har vel to ledninger, den ene kommer fra tenningslåsen, den andre går nå antagelig til jord. Den siste skal kobles til den hvite ledningen (sjekk at den er markert med D+ på dynamoen) også har du en ladelampe.

Uten denne skal du egentlig ha dårlig laderegulering av batteriet ditt. Hvordan har det vært?

Noja. Gitt at denne lampa er ladelys, so skal den eine enden av lampen koblast til tenning og den andre til dynamoen, kanskje til den ledningen som er spurt om. Dette med dårlig regulering uten lampe, er i beste fall misvisande, og det å kobla den til voltmeteret blir feil. Tingen er at dynamoen får ein bitteliten strøm gjennom lampen når den lyser, og denne strømmen bruker dynamoen til å bygga eit magnetfelt som set lading i gang. Når so ladinga er i gang, har dynamoen eit diodesett som forsyner dynamoen med magnetiseringsstrøm uavhengig av lampen, og dermed so slukker lampen og dynamoen er sjølvforsynt.

Eg ser av bildet at du har ein Lucas dynamo, og i mi gamle bok, heiter tilkoblingen til ladelys "ind" hos Lucas.

 

Magne

 

Edit: Hvis du får dårlig forbindelse til batteriet mens dynamoen lader, so er det fullstendig feil at ladelampen begynner å lysa, då kjem der spenningsspisser som er sopass ødeleggande for dynamoen at ny dynamo kan vera billigare enn rep. Ladelampen kan begynna å lysa hvis du får motoren so langt ned i turtall at dynamoen ikkje klarer å opprettholda lading.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Tusen takk.
Jeg har ikke kjørt båten lenge nok til å vite hvor god lading det er, og klarer ikke se på dynmoen hva de forskjellige er merka med, men så lenge det ikke er noen fare å koble den til lampa, så kan jeg jo prøve det og se om lyset slukker når jeg har latt motoren gå litt.

Da får jeg jo sett om motoren vil starte lettere uten gass etter jeg har luftet litt også. Ladet batteriet til fullt i natt så kan gjøre et forsøk i morra. ,)

Link to post

Har stelt i stand litt på styrehjørnet også.
Var en del hull og knapper som ikke gikk til noe, samt en cdspiller som var veldig stygt montert, så jeg har tettet litt hull, og trekt konsollen og veggen ved siden av

med skai. Syns resultatet er greit nå, men skal skjære hull og fikse litt på SB veggen. bilde

 

bilde

 

Hadde egentli tenkt meg å handle plater og bygge nytt, men fant bare maritim som jeg vet om som har noe lokalt og det blir jo fort veldig dyrt når ikke har hatt båten en sesong en gang og sett hvor mye bruk det blir osv.

Link to post

Great News everyone!

 

I dag har jeg koblet opp instrumentene osv.
Lyset er nok et ladelys for det slukkes etter at motoren har gått litt.
 

Og i dag startet den uten bruk av gass!!!!!

Jeg hadde ikke gått i gang med lufting men holdt på å styre litt med speed wire osv og sjekket at tenninga osv var fin, så mens jeg kjinna hørte jeg at den fyrte på et par sylindre.
Dermed var det på med gløding, vente et par minutter og så prøve. Den kom ikke med en gang, så måtte holde på litt, men så kom den, først på en eller 2, sto og hostet litt og så vips var vi igang.

Tankmåler og tempraturmåler viser som de skal. Voltmeteret viser litt mye, over 14v, er det pga ladinga? Tror ikke det lå så høyt tidligere.

Oletrykksmåleren viser lite trykk på tomgang, men stiger i takt med turtallet.

Turtelleren fikk jeg ikke noe liv i, men slik jeg hadde koblet det, så kom det (+) strøm ut fra lykta, så jeg koblet bare denne bort.
Fikk ikke noe måling over sensoren på motoren heller. Regner med jeg skulle fått noen ohm når jeg målte over den.

Link to post

Ja det var til stor glede.
Men lurer på om fuelslangene fra filter til dieslpumpa lekker litt luft, så før jeg sier meg ferdig med motoren vil jeg hive på noe klemmer og lufte godt.

 

Neste prosjet nå er gulvet ute.
Det ligger gulvbelegg (skipsgulv wannebe) nå, men det løfter seg i kantene og flasser fælt.

 

Kryssfineren under er gråmalt en gang i tiden men ser nesten ut som den har trekt litt vann.
Burde jeg gjøre noe med hele gulvet, eller er det bare å slenge på noe belegg evt finer på toppen?

 

Hva blir billigst, som fremdeles gir et ok resultat?

Link to post

Ja, men da ender jeg opp på nesten like mye som teakgulv fra maritim jo. Må vell regne med frakt på også fra Oslo?

Han jeg hørte med i sørlandsparken hadde muligens noe natet på lager i arendal, han skulle sjekke og ringe meg opp i morra.
Hvis han har igjen nok til å dekke mitt gulv, så vil jeg nok gjerne gå for det istede.

Link to post
  • 1 måned senere...

Etter vinteren ser jeg at den ene støtten som stod foran vindskjermen, har lagd stygt spor (du kan se fibrene i glasset).
Hvordan kan jeg få rett farge på coaten siden fram'en er grønn?
Er det bare å smøre på og pusse med fint papir eller skal der mere til for å få den fine overflaten som er på resten av båten?

Noen i Kristiansandsområdet som er flinke med slikt?

Link to post
  • 2 uker senere...

Fikk ordnet meg med coat i nesten samme farge, litt lysere men måtte blande på gjetting så var ikke lett.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Noen som vet hva jeg kan bruke på enden av kabelstrømpen for at den skal sitte fast i klemma? Nå er den bare kuttet og den sklir i festet.

Der wireen fra speeden går også er festet knekt, så den drar ikke speeden helt tilbake når jeg slakker ned eller kobler fri. Er dette noe standarddeler de har mange plasser eller må jeg leite på ebay?

 

Ved motorstoppet fikk jeg testet ankeret også, så gikk fint, men litt ekkelt å miste motoren midt på ukjente steder.
 

bilde

Godt fortøyd på Båtplassen min.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...