ChrPus Startet 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2016 (redigert) Hei. Har prøvd å søke her og på google, men finner ikke noe ordentlig svar! Jeg har skrapt litt nå som det er kaldt, det kommer lett av, men hvor mye skal egentlig av? Alt bunnstoff går av så jeg kommer ned til det hvite, men det sitter jo noe svart igjen, må dette også vekk? Hvis ikke, er resten av fremgangsmåten på med to-tre lag epoxy primer og nytt bunnstoff? Redigert 17.Februar.2016 av ChrPus (see edit history) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
5nacks Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Det svarte er nok gammel primer, den må også vekk. Du er jo nesten i mål nå, bare litt slipearbeid igjen. Ikke slip for mye eller for grovt papir, jeg sliper med 120 og synes det fungerer greit. Holder forresten på med det samme som du gjør, har igjen epoksyprimer. Må vel vente litt til det blir varmere i luften? Hvis ikke herder aldri den 2k primeren. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Det svarta som är kvar är nog färgpigment från bottenfärgen. bara att slipa det lite lätt och lägga primer på det. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Er nok dessverre ikke nesten i mål, det der er bare den ene delen av akterspeilet som jeg prøvde på. Resten av båten står igjen Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Fjordgubbe Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Lurar på om ikkje malingsfjernar er det som gir best resultat her. For meg var det i alle høve det. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Har du båten på land om vinteren hvert år kan du nok klare deg med å legge et par lag en-komponent primer slik det er nå. Nødvendigheten av epoxiprimer på gamle skrog er diskutert en del på forumet hvis du søker. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Båten har stått på land siden oktober Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Hank Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Da burde den i alle fall være tørr og klar til priming når det blir litt varmere. Det finnes de som har opplevd å få bobler i skroget kort tid etter at de har lagt på en masse lag med to-komponent fordi fuktighet har blitt fanget i laminatet og ikke får tørket ut når båten er på land. Det er mulig at det vil spare deg for mye unødvendig arbeid å droppe en slik behandling, men dette er det som sagt delte meninger om. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 et annat tips är att fila av hörnen på skarapan lite så man inte riskerar att göra repor i gelcoaten som man sedan får spackla. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Har fila hjørnene. Men blir noen striper selvom. Er ikke dype. Ut ifra hva jeg har lest så er ikke 1-komponent vanntett. Litt derfor jeg gjør jobben for å få et nytt og tett underlag. Å da er det visst 2-komp som må til. Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Mouche Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Formålet med en 1k er vel å sikre god vedheft og ikke så mye annet. Diskusjonen rundt 2k er en fast gjenganger på forumet, men sånn rent generelt kan man vel kunne hevde at "plastpest" er oppskrytt. Ved rask oppregning har jeg vel hatt en 20-25 båter opp gjennom et par generasjoner snart og denne pesten har jeg ikke sett mye til. Må dog legge til at jeg aldri har hatt noen båt liggende på sjøen gjennom vinteren/mange år noe som visstnok er tilfelle med et stort flertall av de båtene som har fått denne pesten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Scand29bal Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 (redigert) Jag gjorde ett omfattande jobb med plastpest där dom största var va 5cm I diameter ett riktigt grisjobb. så nog finns det allt Redigert 19.Februar.2016 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Formålet med en 1k er vel å sikre god vedheft og ikke så mye annet. Diskusjonen rundt 2k er en fast gjenganger på forumet, men sånn rent generelt kan man vel kunne hevde at "plastpest" er oppskrytt. Ved rask oppregning har jeg vel hatt en 20-25 båter opp gjennom et par generasjoner snart og denne pesten har jeg ikke sett mye til. Må dog legge til at jeg aldri har hatt noen båt liggende på sjøen gjennom vinteren/mange år noe som visstnok er tilfelle med et stort flertall av de båtene som har fått denne pesten. Ikke plastpest jeg skal sikre meg mot. Er vel mer gjennomtrengning av vann inn i båten, da jeg innbiller meg at den suger såpass med vann at den blir tung og eventuelt siver inn i båten :/ Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Janoho Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 har ikke hatt primer på snekka på 10 år, ikke merket noen forskjell. Båten står på land minst 6mnd i året og tørker sikkert ut da.Så jeg tror gjerne på de som har fått problemer hvis de har rullet epoxyprimer på et gammelt skrog som har vært dårlig beskyttet tidligere. Hvis du skal gjøre det er det i alle fall viktig å få tørket skroget godt ut, hvor lenge det tar er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Ikke plastpest jeg skal sikre meg mot. Er vel mer gjennomtrengning av vann inn i båten, da jeg innbiller meg at den suger såpass med vann at den blir tung og eventuelt siver inn i båten :/ ?? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 (redigert) Thomas Anmarkrud, innehaver av Os Båt skrev noen ord om temaet for noen år siden, vet ikke om det har noe interesse? http://www.osboat.no/Plastpest_Article_29.aspx Redigert 19.Februar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 ?? Hva skjønte du ikke? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
index Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Ikke plastpest jeg skal sikre meg mot. Er vel mer gjennomtrengning av vann inn i båten, da jeg innbiller meg at den suger såpass med vann at den blir tung og eventuelt siver inn i båten :/ Kommer det vann inn I båten har den skade. Og laminatet suger ikke mye vann uansett, så det er ikke noe problem. Hvis du har båten på land hver vinter har du neppe behov for epoxyprimer. Men for oss som ligger ute I årevis av gangen kan det være lurt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Ikke plastpest jeg skal sikre meg mot. Er vel mer gjennomtrengning av vann inn i båten, da jeg innbiller meg at den suger såpass med vann at den blir tung og eventuelt siver inn i båten :/ Jeg tenker at hvor mye vann et skrog kan ta opp/suge til seg begrenses til en beskjeden prosentdel av det totale skrogvolumet (mengden glassfiber), og det kan da ikke bli så mange liter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ChrPus Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Hvis jeg da har begitt meg ut på en jobb pga en bekymring jeg tror jeg har som sies at ikke er et tilfelle. Hva er vitsen med å skrape båten å påføre primer da? Da kunne jeg jo bare fortsatt å flekka ? Er det pga mange lag bunnstoff som flasser? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 (redigert) Da jeg kjøpte min Saga 27 i 1987, var den 1 år gammel. Jeg oppdaget da at bunnstoffet flasset av da det viste seg at det var påført uten noen som helst grunning. Jeg fjernet det da helt, la på 2-komp epoxy og en heftprimer før jeg la på 2 lag selvpolerende bunnstoff. Siden det har bunnstoffet sittet, det vil si, det slites jo ned så etter det har jeg kun flekket over en gang årlig der det har blitt tynnslitt. Og jeg trenger ikke mer enn 1 boks 0,7 liter bunnstoff hvert år for å holde båten fri for groe. Helt sant er ikke dette angående flekking, jeg har vel 2 ganger lagt et helt lag tynt bunnstoff i løpet av disse snart 30 årene. De 2 gangene var det mye slitasje så det var like greit å helstoffe. Hvor mye vann gelcoat og polyester måtte suge til seg, - nei, det har jeg ikke brydd de to grå cellen mine under pannebrasken med et øyeblikk. Redigert 19.Februar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Jag gjorde ett omfattande jobb med plastpest där dom största var va 5cm I diameter ett riktigt grisjobb. så nog finns det allt Båttype? Ferskvann eller saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Er en Sealine ambassador 285, 86 mod. 29fot Er jo en båt med litt fart. Ca 28kt så jeg har bare fått for meg i huet at den suger masse vann av diverse grunner Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Scand29bal Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Båttype? Ferskvann eller saltvann?Plastsnipa luna 26 danskbyggd köptes i Danmark vid Köpenhamn så saltvatten Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Er en Sealine ambassador 285, 86 mod. 29fot Er jo en båt med litt fart. Ca 28kt så jeg har bare fått for meg i huet at den suger masse vann av diverse grunner Så lenge gelcoat er hel og fin under tror jeg du ikke trenger og være redd for det. Har du byller og blærer som lukter eddik når du stikker hull på det så er det værre. Men vist du gidder så matter du ned hele bunnen og legger på nytt. Og det er ikke slik at gelcoat trekker mye vann så ikke bekymre deg ? da ville det vært mange båter som har ett problem. Sealine skal vel være solide båter med godt rykte ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.