Jump to content

Forbruksbatteri i båt med Yamaha f115?


Tryta

Recommended Posts

Går å funderer på å koble opp et forbruksbatteri i min Merry Fisher 6 siden jeg før eller siden kommer til å montere en båtvarmer (eber d2 sannsynsligvis). Tenkte også å koble opp annet forbruk til dette batteriet (lys i cockpit, arbeidslys, GPS/ekkolodd). Som dere ser er det ikke veldig stort forbruk det er snakk om, men vil gjerne kunne ha elektronikken på selv om motoren ikke går. Tenkte også å koble dette opp via biltemas skillerelee. Tenkte at dette skulle være relativt enkelt, men etter å ha lest en del tråder her er jeg særdeles forvirret, men jeg har ikke sett på det elektriske anlegget enda. Når jeg får båten (idag), kan jeg undersøke litt og kanskje få noen aha-opplevelser. Hvor stort batteri bør jeg gå for? Bør batteriet være av samme type som startbatteriet?

 

Kommentar fra moderator: Du må oppgi hvilken type motor du har, lademulighetene varierer.

Kommentar fra moderator: Tittel er oppdatert med motortype.
Link to post

Som moderator skriver så varierer det fra motor til motor hvordan ladesystemet virker. De fleste påhengsmotorer har et temmelig simpelt elektrisk system, ikke som i en bil med en kraftig vekselstrømsgenerator med regulering av feltstyrken. I prinsippet har du det du trenger hvis du kobler en forbruksbank til en landstrømslader og holder det adskilt fra motorens elektriske system. Landstrømsladeren trenger du uansett og startbatteriet bør få den ladingen motoren gir.

Link to post

Hvis det er en nyere Yamaha f 115 så er det jo ikke så ille. Den har helt ordinær vekselstrømgenerator på 35 amp. Ikke all verden , men går vi noen år tilbake så var det ikke kraftigere generatorer i lystbåter med innenbordsmotor heller, og de hadde gjerne mer enn ett batteri. Men en moderne utenbords motor krever jo sitt av batteriet.

Det er ikke slik at et skillerele lader det ene batteriet før det andre. Det kobler batteriene fra hverandre når spenningen blir lav, slik at startbatteriet ikke tappes. Det vil si rett etter at motor stoppes, eller hvis du har noe som trekker mye strøm.

Releet kobler batteriene sammen like etter start av motor da spenningen stiger. Dermed blir det batteriet som er mest nedtappet som forsyner seg mest av ladestrømmen, der er motstanden minst, og det er normalt forbruksbatteriet hvis du har ligget i ro ei stund. Så utjevnes ladingen og fordeler seg til begge batteriene og begge fylles opp samtidig.

Så jeg tror det går greit med moderat forbruk, men en landstrømlader i tillegg er greit uansett. Hvis ikke må du belage deg på å gå lengre for motor for å holde begge batteri på topp.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Landstrøm og lader har jeg, så det er ikke noe problem. God forklaring på skillerelee, takker til hegra. Er det mye jobb å koble til et forbruksbatteri? Da må vel alt på forbruk kobles til forbruksbatteriet via panel og sikringer? Elektronikk er ikke min sterke side. Burde vel egentlig fått en fagmann til å gjøre dette, men har lyst å lære selv også. Skjønner at man ikke skal spare på dimensjonen av kablene, men vil jo ikke ha brann i båten.

Link to post

Nei, ikke mye jobb å koble inn et forbruksbatteri. Du har jo allerede skissert å bruke et voltsensitivt rele som skille, så den delen er jo grei. Så er det jo slik at du må sikre alle ledninger du henter ut fra batteriet. Husk at sikringen skal sitte så nærme spenningskilden (batteriet) som mulig. Dersom du gå ned i ledningsdimensjon, f.eks. fra 10mm2 til 2,5mm2, så må du sikre den også. Det er i utgangspunktet ledningen du sikrer mot for høy strøm, og dermed varmgang. Du må sørge for at alle ledninger er sikret i forhold til sin dimensjon. Videre må du bruke et egnet verktøy for å krympe kabelsko, og sørge for solide termineringer. Sett fast ledninger så de ikke ligger og slenger, og sørg for at det ikke kan bli utilsiktet kortslutning noe sted. Får du imidlertid allikevel en kortslutning, skal sikringen ta seg av den saken slik at en farlig situasjon ikke oppstår.

 

Det er forøvrig få emner her inne som er så mye omtalt som strøm i båt, så det er plenty lesestoff om du søker litt.

 

Lykke til :thumbsup: 

Link to post

Fikk ikke tekst inn sammen med tegning så skriver nytt innlegg.

Hvis du tenker deg at det til høyre for den blå streken er eksisterende anlegg og det lar du være som det er. Det til venstre du må ordne selv.

Batteriene kobles sammen på minuspolene. På + kabelen setter du en sikring på ca. 70 til100 amp. Deretter følger BT releet. Så forbruksbatteri med egen hovedbryter. Jeg har tegnet inn kabelen til releet på hovedbryteren som du sannsynligvis allerede har, men releet kan kobles rett på batterienes + poler også. Mange setter en bryter på den sorte tynne minusledningen som går til releet. Da kan man slå releet helt av da det trekker ørlite strøm selv om båten ikke er i bruk. Bare husk å slå den på når du igjen skal bruke båten.

Så blir det jo å finne + kablene du ønsker å koble over på forbruk fra det eksiterende anlegget. Du finner dem i sikringene som allerede er i båten, og må som du selv sier flyttes over til en ny sikringsboks tilknyttet forbruksbatteri. Men du trenger ikke flytte ting som bare brukes under kjøring, som viskere, lanterner osv. så da blir det ikke så mye da.

 

Sikringen på 70 til 100 amp er litt tipping. Jeg vet ikke hvor mye strøm det kan gå den veien. Dynamoen gir ikke mer enn 35 amp, men er forbruksbatteri nedtappet kan det gå mye fra startbatteriet i tillegg, idet releet kobler inn. Men releet tåler vel 125 amp så holder sikringen burde det være ok. Og dette står på bare ei kort stund også til batteriene har utjevnet seg.

Link to post

Et par kommentarar :smiley:

 

På + kabelen setter du en sikring på ca. 70 til100 amp.

Det kommer jo an på kabeldimensjonen da :wink:

 

 

Dynamoen gir ikke mer enn 35 amp, men er forbruksbatteri nedtappet kan det gå mye fra startbatteriet i tillegg, idet releet kobler inn.

Nei, det stemmer ikke. Når releet kobler inn er spenningen over ca 13,2V. Det vil da ikke flyte strøm fra startbatteriet til forbruksbatteriet, siden hvilespenningen på startbatteriet er under 13,2V. Det vil gå strøm inn på begge batteriene, men mindre til start.

Link to post
Komodo : Nei, det stemmer ikke. Når releet kobler inn er spenningen over ca 13,2V. Det vil da ikke flyte strøm fra startbatteriet til forbruksbatteriet, siden hvilespenningen på startbatteriet er under 13,2V. Det vil gå strøm inn på begge batteriene, men mindre til start.

 

Mnja,,, stemmer vel ikke helt det du heller skriver. Om jeg har en bil med flatt batteri og kobler til et friskt jeg har stående i tillegg med startkabler så får jeg start. Men om jeg da kobler en lader på skarve 5 amp i tillegg til det friske batteriet så får jeg ikke start fordi denne laderens spenning hindrer strømmen å vandre fra det friske til det dårlige batteriet ? Er det det du sier ?

Selvfølgelig litt ekstremt tilfelle jeg dro frem da, men at spenningen stenger mellom batteriene får jeg ikke helt til å stemme. 

 

Litt utenom, men en av forskjellene på skilledioder og skille rele. Med dioder har man ingen strømvandring mellom batteri.

Komodo : Det kommer jo an på kabeldimensjonen da :wink:

 

Ja, klart, men trådstarter har vel gitt inntrykk av at han er klar over at det er en av tingene han må passe på. Tanken bak sikringen er at hvis den ryker så vet man hvor mye strøm det kan oppstå, og at det faktisk kan bli mer enn det dynamo leverer. Ett ekstremt eksempel her kan være 100 Ah batteri på den ene siden og 1000 Ah batteri på den andre siden av releet. Ikke aner jeg hvor mye strøm det kan vandre i et slikt tilfelle, men ryker sikringen så vet man at man er i grenseland for hva releet tåler.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Mnja,,, stemmer vel ikke helt det du heller skriver. Om jeg har en bil med flatt batteri og kobler til et friskt jeg har stående i tillegg med startkabler så får jeg start. Men om jeg da kobler en lader på skarve 5 amp i tillegg til det friske batteriet så får jeg ikke start fordi denne laderens spenning hindrer strømmen å vandre fra det friske til det dårlige batteriet ? Er det det du sier ?

Selvfølgelig litt ekstremt tilfelle jeg dro frem da, men at spenningen stenger mellom batteriene får jeg ikke helt til å stemme. 

 

Nei, det er ikke helt det jeg mener.

 

Dersom du har flatt batteri (la oss si at hvilespenningen er nede i 11,8V) og du kobler til et friskt batteri (hvilespenning på 12,8V), så vil det gå strøm fra det friske til det syke. Om du vrir om nøkkelen vil startmotoren hente strøm fra der den klarer. Dvs. at det flate batteriet blir presset enda lenger ned, men der er det ikke så mye strøm å hente, så da tar den resten av hva den trenger fra det friske batteriet. Den tiden startmotoren går vil det oppstå et spenningsfall som gjør at det ikke går strøm inn på det syke batteriet.

 

Dersom du gjør det samme stuntet, men denne gangen henger på en stusselig 5A lader skjer egentlig akkurat det samme. Før laderen kobles til vil det gå noe strøm fra det friske til det syke batteriet. Denne strømmen blir ikke veldig stor, da potensialforskjellen er liten. Når batteriene kobles sammen vil spenningen synke noe på det friske batteriet. Hvor mye vil variere fra tilfelle til tilfelle, men la oss si at spenningen på polene blir 12,5V. Når du kobler inn 5A laderen vil den begynne å levere strøm til begge disse to parallellkoblede batteriene. Vi tar utangspunkt i at det flate batteriet kun er tom for strøm, ikke defekt. I starten vil all strømmen, altså 5A, gå til det flate batteriet. Det vil den gjøre helt til ladespenningen har kommet opp på nivået til hvilespenningen til det friske batteriet. Siden de nå har stått i parallell sier vi at hvilespenningen har sunket fra 12,8 til 12,7. Da vil strømmen begynne å fordele seg til de to batteriene.

 

Så vrir du på nøkkelen for å starte. Siden strømmen til starteren er høyere enn fra laderen vil spenningen igjen falle under hvilespenningen for det friske batteriet, la oss si til 11V. Starteren vil da få strøm fra både det dårlige og det gode batteriet, men også svelge i seg de 5 amperene fra laderen.

 

 

Det jeg mente med at spenningen "blokkerer" for at strøm renner mellom batteriene var at når ladespenningen har blitt høyere enn hvilespenningen på begge batteriene (eks 13,2V) vil denne strømmen opphøre. Begge batteriene vil da motta lading, men det mest utladde tar også det meste av strømmen. Så lenge det er et påtrykt potensial på 13,2V og hvilespenningen er 12,7V vil det ikke gå strøm ut fra batteriet selv om det andre batteriet er mer nedtappet.

Link to post

Ja, jo, jeg er både enig og ikke enig. :rolleyes:

Komodo : Det jeg mente med at spenningen "blokkerer" for at strøm renner mellom batteriene var at når ladespenningen har blitt høyere enn hvilespenningen på begge batteriene (eks 13,2V) vil denne strømmen opphøre.

 

Det er jeg enig i, men når det er det ca. 13,8 volt ladespenning som releet må ha for å koble inn,  og et ganske fullt startbatteri i tillegg, og forbruksbatteri er helt nedtappet i det øyeblikket releet kobler inn, så kan det vel gå mer enn bare ladestrømmen gjennom releet.(puh,,det var en lang setning) Det var derfor jeg dro frem eksempel med en liten lader på bare 5 amp, fordi jeg regner med at man ville målt mer enn 5 amp inn på forbruksbatteri i innkoblingsøyeblikket til releet, men jeg har aldri målt. Men når spenningen er utjevnet så er jeg enig.

Hadde vært artig og målt hvor mange amper det går i det øyeblikket , og hvor lenge øyeblikket varer. Det har jeg ikke mulighet til siden jeg har skilledioder.

 Og i trådstarters tilfelle har det sikkert ingen betydning, og han trenger sikkert ikke bry seg med det vi diskuterer  nå, for nå gled tråden litt ut av tema, men ,men :smiley:

Link to post
  • 6 måneder senere...

Nå begynner ting å bli mer seriøse :) Har bestilt varmer og lyskaster som jeg tenker er lurest å koblet til et forbruksbatteri. Jeg er ingen kløpper på tilkoblingsskjemaer så jeg lurte på om noen har lyst og tid til å gå igjennom dette steg for steg?

Startbatteriet er jo allerede på plass. Det er koblet til en hovedbryter og videre til lanterner, trimplan og ekkolodd/plotter. Jeg vil nå ha i et nytt forbruksbatteri til varmer og kanskje også ekkolodd/plotter siden den ofte går når jeg har stoppet motor. Er det et poeng? Vet ikke hvor mye det trekker av strøm men det er kanskje greit å være på den sikre siden. Det kommer også en vhf etterhvert.

Hvordan setter jeg opp det nye batteriet? 

- Batteriet plasseres i batteriboks.

- Skal forbruk og startbatteriene kobles sammen også?

- BT releet kobles med rød til pluss på start og sort på pluss til forbruk?

- Hvor skal hovedbryter til forbruk plasseres?

- Må jeg kjøpe en sikringsboks til for å koble til de nye tingene?

 

Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte. Bør kanskje få skikkelig hjelp av noen som kan det....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...