Jump to content

Er denne 21 fot helrenoverte snekken et godt kjøp?

Lars H.

Recommended Posts

Niesen og gubben til kona skal imorgen ut og se på sin første båt som de skal ha i indre Oslofjorden, med båtplass Leangen. De har et 1 års barn og tenker i første omgang på dagsturer. Ut fra bildene på Finn ser jo båten aldeles nydelig ut. Motoren er ukjent for meg. Er det noen som kan ta en titt på annonsen, http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=66086634 og komme med noen kommentarer. Hva med feks. motor og prisen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis de ikke er helt sjøvante. Tror du båt med vri bart propellanlegg er noe for de. Sikkert veldig god snekkelyd i den 1 syl motoren da

Kjenner ikke til den motoren, men må si at jeg synes vridbar propell er helt fantastisk å manøvrere med :smiley: Har god erfaring med Sabb og Marna diesel (forsåvidt også flere norske bensinmotorer med vridbart opplegg) og finner manøvreringen enklere enn med gir. Fordelen med vridbar synes jeg er at propellen hele tiden går samme veien, greit med tanke på tillegging og finmanøvrering.

Kjenner ikke til den motoren, men må si at jeg synes vridbar propell er helt fantastisk å manøvrere med :smiley: Har god erfaring med Sabb og Marna diesel (forsåvidt også flere norske bensinmotorer med vridbart opplegg) og finner manøvreringen enklere enn med gir. Fordelen med vridbar synes jeg er at propellen hele tiden går samme veien, greit med tanke på tillegging og finmanøvrering.

Jeg har hatt det selv. Å er enig med deg. Men det tar litt tid å lære seg det.

Norske båter er best!

Om eg skal begi meg ut på synsing, og det er akkurat det eg gjer no - eit propellanlegg, med kobling og omstyring som det står FM på, videre til ein einsylindra dieselmotor med liggande sylinder, reimoverføring mellom motor og omstyring, motorens svinghjul urimelig høgt plassert og greiena syns eg virker heimemarinisert. Båt var neppe i tankane når denne motoren blei konstruert. Eg held sjansen stor for at dette er noko som du ikkje blir fornøgd med. Når det gjeld diskusjonen om vridbar propell, so kan det vel seiast slik at det var slikt eg vaks opp med, og suns det var heilt suverent, og ikkje vanskelig å læra.

Magne

Strøken? Klasket på noe beis,lakket treverket(fult av nupper å renner) å malet skroget samt pusset propellen. Kanskje jeg er kresen å blind, men så ikke bra ut. Fenderlist med tau undr var også spenstig, tenk når den blir skitten våt å renner nedover skroget

Litt samd med denne karen her. Fenderlist av tau er heilt håplaust å gjere reint, ikkje var det fint heller.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Hei

Med det budsjettet der begynner de jo å kunne snuse på en grei Saga 27........, men jeg forstår det kanskje slik at det er ønskelig med en liten båt? I såfall ville jeg sett på Nidelv 24 el. , pleier jo å komme en del av de for salg utover våren, og det er kurante båter som er greie å få solgt videre, enten båtlivet ikke var det rette, eller gir mersmak og ønske om annen båt.

Synes båten i lenken gir veldig lite "båt for pengene", og tror man kan ryke på et stygt tap ved videresalg.

Nå er jeg ikke særlig flink med dette med kusiner,fettere, tremenninger og hva det nå heter, men 'kona' er i dette tilfellet min kjære frue Trude. En av hennes brødre har en datter som har en samboer (gubbe). De har et barn på rundt året, og det er de som skal kjøpe båt. De skulle se på båten idag, men jeg har ikke fått kontakt med dem, så hvordan det har gått, vet jeg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...