Jump to content

Prosjekt Riviera 925

Sveinhj

Recommended Posts

EVC-problemer... og løsning

Jeg er nå ferdig med oppkobling av motor og startet i forrige uke med konfigurasjon av motor og kalibrering av hendler. Etter gjentatte forsøk og feilsøkinger denne uka har jeg slitt med 2 feilmeldinger fra EVC'en som går på feil med enhet eller ukjent programvareversjon. Aktuatoren for gass/gir har også vært steindød. Jeg har kontaktet lokal Volvoforhandler uten at de kunne komme med klare tiltak, men jeg har fått verifisert at alle kabler og prinsipiell oppkobling er korrekt.

En ting jeg har lært av dette er å studere kabelplansje og oppstartsplansje som er levert med motoren nøye. Her er det utrolig mye informasjon og detaljer!

Det er 3 HCU'er i systemet mitt, 1 for hver styreposisjon. Lørdag koblet jeg ut HCU v/uteposisjon og flyttet den fram til førerplass der sist leverte HCU er montert. Jeg hadde da kun 2 HCUer i drift (de 2 som var levert sammen med motoren) og da kjørte jeg konfig/kalibrering uten feil, pluss at aktuatoren fungerte. Når jeg ser nærmere på alle 3 HCUene så har alle samme chassisnr/motornr som motoren, men 2 av dem er merket med "EVC C" som her ved flybridge:

img_1835.jpg

mens den siste er merket med "EVC C3":

img_1993.jpg

Her tror jeg problemet ligger, Volvo har sendt en for ny versjon! Synes at det er rart at dette skal gå an når serienr/chassisnr på motoren er en hovedfaktor i systemet...sjekker dette opp med Volvo nå, så får jeg høre hva de sier om denne teorien.

Har ellers montert/koblet kjøleskap, koblet lensepumpe i motorrom samt diverse annet småtteri.

Timeteller: 1060

Dager til utsett: 46 :flag:

PS! Forøvrig ikke så mye som minner om vår og båtutsett ennå. Snøen laver ned og båten er halveis begravd av nysnø... :cryin:

Salongen kommer på plass

Jeg nevnte i forrige innlegg at det har snødd veldig mye her nord de siste par ukene. Slik ser det ut nå:

bilde

Litt utrolig at det er utsetting om litt over 1 mnd, men sola gjør heldigvis sitt til for å holde presenningen ren for snø og is nå! :yesnod:

Ellers så er salongen kommet på plass med sofa og vippestol. Her er noen bilder:

bilde

Sofaputene består av en ytre vinklet kant (L-formet) som skrues i benkens forkant, ryggpute i 2 deler som skrues fast i benkvegg og seteputer som legges bak fremre kant. Her er fremre del med vippestol snudd mot salong.

Med stol snudd:

bilde

Rederinnen har prøvesittet idag og var fornøyd med komforten :smiley: Stolfundamentet er festet med 4x6mm gjennomgangsbolter fra midtkabin, så den store takplata i midtkabin måtte ned. (og opp igjen..) Før fundamentet ble montert passet jeg på å forsegle platekanter i dørkplata med brun Simson. Maskerte med tape på begge sider av fugen, noe som må gjøres overalt på dørken.

Her er bakre del:

bilde

Var litt redd for at trekket på putene skulle bli litt blasst, men når det kom i båten ble det veldig pent etter min mening. Nå gjenstår bare å montere bordet så er salongen komplett. Da må salongen innvies! :smiley:

En detalj av fremre del av sofa ved vippestol:

bilde

Fremre del av putene må understøttes av en liten "hylle".

Har også fått på plass kjøleskap. Her ses fundamentet:

bilde

Har lagt en 15mm kryssfinerplate oppå disse lektene. Lektene er limt og skrudd.

En detalj vedr 12V-tilkobling av kjøleskap.

bilde

Jeg bruker plaststrømper på alle enkeltledere for å beskytte kablene. Koster ingenting pluss at det hele blir mer ordentlig. Huseklepp leverer med alt man trenger av koblingsstykker og kabelsko.

Her er baksiden med skapet på plass:

bilde

Har også montert gassalarm, forberedt for montering av 600w inverter og startet med fastmontering av førerstol. Hvis noen av dere Rivieraeiere kunne fortelle meg om teaklistene under førerstol er tykkest i forkant, eller motsatt, så hadde det vært fint :yesnod:

Timeteller: 1073

Dager til utsett: 41 :cheers:

Port akterdekk, steplights, kabelkanaler mm

Porten i bakveggen på akterdekket er hul og relativt "voluminøs". Jeg hadde lyst å utnytte dette volumet til noe mer fornuftig enn bare frakt av luft så jeg bestemte meg for å støpe bunn i porten før jeg monterte den. Her har jeg slipt bort topcoat i en ca 5cm stripe fra nerkant:

bilde

så tilpasset jeg en 5mm finerplate i hullet:

bilde

som jeg så støpte fast. La 1 lag glassfiber på oversiden før jeg satte plata på plass, deretter 2-3 lag på undersiden .

bilde

Slipte og malte over med topcoat. Innsiden behandles når jeg har skjært hull for luka. Skal også borre et par dreneringshull.

bilde

Her er porten kommet på plass. Gjenstår låsebeslag, rustfri rekke og luke. Kommer til å montere ei rektangulær plastluke i øvre halvdel av porten.

bilde

Har også montert "steplights" i trappa. 2 stk kjøpt fra Seatronic. Kanskje litt jålete, men jeg ser for meg at dette kan bli pent.

bilde

På forhånd hadde jeg lagt opp strøm til begge trinn i trappa.

Slik ble det ferdig montert:

bilde

Skal kobles over samme dimmer som øvrig LED-belysning bak gardinbrett i salong og forkabin. Har kjøpt en dimmer fra www.sparelys.no som kobles mot en Carling pulsbryter (som hornknapp) i dashbordet. LED-belysning ellers består av en 5m rull fra www.ledteknikk.no (varmhvit). Limes opp og kan kuttes for hver 10cm.

Har ellers begynte å tette kabelkanaler med deksler. Det begynner å bli på "stell" og her er noen bilder av diverse steder:

bilde

bilde

bilde

Det henger 2 løse kabeler her, de er til inverter som ikke er koblet ennå. :smiley:

Har montert lys i motorrommet, her er det nå fiks ferdig!

bilde

I forrige innlegg savnet jeg info om montering av teaklister på førerstol. Her er bilder av hvordan det ble:

bilde

bilde

stol oppslått

bilde

Her ses årsaken til at den tykkeste delen av teaklistene må peke framover.

Når det gjelder saken om EVC-problemer så er nå alle 3 HCUer og PCU inne hos Volvo for sjekk. Håper dette går i orden snart!

Timeteller: 1094

Dager til utsett: 34

Nedtelling

Det begynner å nærme seg utsett 30.april :yesnod: og jeg står på for å få ferdig alt til den store dagen. Det begynner virkelig å minske på resterende arbeider, selv om det ennå gjenstår en del. Det har vært skikkelig pent vær med varme og snøsmelting de siste dagene og i går ble båten avkledt igjen etter en lang og kald vinter. Kun en liten presenning over flybridge er igjen. Det kjentes veldig bra! :smiley: Påsken ble i all hovedsak tilbrakt i båten og kort oppramset så gjenstår følgende:

-sliping, avfetting, priming og bunnsmøring (Skal bruke samme som Huseklepp dvs International Gelshield (3 strøk) og Cruiser Premium (2 strøk)

-montering av stol og rygggstøtte på flybridge

-montering av kalesje og overtrekk flybridge

-fylle olje på styring

-montere komfyr, koble gassanlegg

-koble LED-lys, montere dimmer

-skjære til tepper i forkabin, gang og midtkabin

-montere septiktankgiver (Gobius)

Motorteknisk så er alt i orden igjen etter å ha fått tilbake 3 HCUer i samme versjon (C2) og PCU. Har også fått innlagt forbruksprogramvare på PCUen. Volvo har vært kjappe og veldig servicevennlige i denne saken, all ære til dem for det!

Timeteller: 1122

Dager til utsett: 25

Merking av vannlinje

Før båten forlot Nøtterøy så fikk jeg Huseklepp til å merke vannlinja på 4 steder langs skutesida, inkl i baugen. Til merking mellom punktene brukte jeg en laservater som fungerte utmerket til formålet. En unøyaktig og ujevn vannlinje er stygt og jeg ville derfor være nøye med dette, som her fra baugen:

bilde

styrbord side bak:

bilde

og inn under badeplattform:

bilde

Laseren er spesielt fin å bruke der man har mer kompliserte linjeføringer som f.eks under badeplattform, ved trimplan mm.

Her er skuta nyutpakket! Gjett om det er noen som gleder seg til å kjenne vann under kjølen :yesnod:

bilde

Har ellers sjekket olje på drev og kalibrert trim, montert radiokontroll for vinsj og baugthruster, koblet inverter, montert skjerm over instrumenter og utblåsningsdyser v/frontvindu. Har kjøpt bunnstoff i dag så jeg vurderer å gå til verks i helga eller rett etter, avhengig av været.

Timeteller: 1128

Dager til utsett: 23 :sailing:

Stuerom i midtkabin

Jeg har nå avfettet skroget under vannlinja med Aceton, slipt/mattet ned skroget og vasket etterpå. En skikkelig 2-kvelders drittjobb på rygg i is og vann. Holdt faktisk på å sette meg fast under krybba for å komme til kjølen! :sweat: Det er nå klart til en ny runde med avfetting før jeg legger 1.strøk med primer. Temperaturen falt ned mot 2 plussgrader og da er det for kaldt til å fortsette. Det dogger. Flyttet inn igjen og fortsatte med stuerommet fra midtkabinen i påvente av varmere vær.

Her har jeg skjært hull, sett fra midtkabin og bakover på BB side, over BB dieseltank:

bilde

De hvite skruehodene er festene for dieseltankene. Jeg valgte å plassere kassen for stuerommet så høyt som mulig for å komme til mannlokk på dieseltanken på BB side uten å fjerne kassen. Dette medførte at jeg måtte trekke åpningen lengst mulig mot BB for at ikke døra skulle komme i kollisjon med takplata. Se bilde lenger ned.

Her er sett fra andre siden der jeg valgte å smøre topcoat på skottet før jeg monterte kassen på plass:

bilde

Kassen står på/skrues i en list i underkant og en list i overkant.

En liten dokumentasjon på det som er ved siden av kassen før jeg monterer den på plass, fin tilgang gjennom hullet:

bilde

Jeg har mulighet for tilgang til alle disse koblingene på siden av stueromskassen.

Her sees inverter på 600W som nylig er kommet på plass:

bilde

Jeg valgte å plassere den her for å få den nærmest mulig batteriene. Har koblet den over forbruksbryter og kommer til å legge opp et 220V-uttak i front av sofabenken med tanke på PC-bruk & mobillading i salongen. Tilgang til av/på bryter til inverter har jeg tenkt å få til gjennom en liten inspeksjonsluke på samme plass.

Her er kassen kommet på plass, laget av 10mm hvite baderomsplater:

bilde

Her er dør-ramma nylakkert og montert på plass:

bilde

og med døra montert, et stuerom på 120liter er dermed klart til bruk!:

bilde

Klaringa mot takplata ble på ca 1mm, men det er nok! :yesnod:

bilde

Timeteller: 1149

Dager til utsett: 15 :flag: Det nærmer seg!!

Oljepåfylling styring, bunnsmøring

Sist helg fikk jeg låne utstyr hos min gamle arbeidsgiver polarcirkel for påfylling av olje på styringen. Utstyret er levert av Volvo Penta og består av en oljetank og 3 slanger med hurtigkoblinger. Tanken henges opp over høyeste styreposisjon og tilkobles styrbord-, babord- og returslange på styringen.

Her er den hengt opp i presenningsstativet, så høyt som jeg kom:

bilde

Her ses andre enden:

bilde

Nede i motrrommet skrudde jeg av bolten på koblingsstykkene og monterte en hurtigkobling på henholdsvis BB og SB styreslange:

bilde

Koblet deretter på slangene.

Prosedyren videre er som følger:

1) Åpne lufteplugg på styrepumpa på utestyring, vent på olja og steng

2) Åpne lufteplugg på styrepumpe inne ved førerposisjon, vent på olje og steng.

3) Åpne lufteplugg på styrepumpe på fly, vent på olje og steng.

4) Beveg drev fram og tilbake for å få ut luft mellom slangetilkobling og styresylinderne.

5) Beveg ratt frem og tilbake for å få ut luft (alle lufteplugger stengt)

Når luftinga pågår så vil lufta komme ut i slangene til tanken som er hengt opp. Etter å ha gjort dette så sliter jeg fremdeles med en del luft i systemet, men jeg satser på å få den ut etterhvert ved å ha lufteplugg på fly åpen en periode.

Ellers så er det endelig forhold for å komme igang med priming :flag: , her er første strøk med International Gelshield 200 lagt på. Det går med 3 bokser pr strøk. Skal ha 3 strøk primer og 2 strøk selvpolerende bunnstoff av type Cruiser premium. Med de temperaturene som er nå blir det max 1 strøk i døgnet. Jeg skal veksle med grå og grønn primer for å kontrollere dekkeevne og ender opp med svart bunnstoff:

bilde

bilde

Timeteller: 1168

Dager til utsett: 8 :sailing:

Kalesjemontering, Ferdig m/bunnsmøring

Været har vært særdeles kranglete denne uka og utsett er utsatt med 1 uke! :headbang: Det har faktisk snødd og delvis regnet hver dag hele uka, men idag klarnet det litt og det ble opphold og forhold for siste strøk bunnstoff. Godt å bli ferdig med denne jobben (5 strøk) ! Her er noen bilder:

bilde

Vannlinja får godkjent karakter.

bilde

Måtte ty til litt hjelpemidler i regn-/sluddværet:

bilde

En bit dieselslange fungerer fint som dryppavviser (fra dreneringshull flybridge) på nysmurt båt! :smiley:

Kalesjen tres i en hvitlakkert aluminiumskinne (u-profil) som skrues fast (2,5x13mm flatsenk c/c 15cm) inkl en 3mm pakning langs hele flybridgekanten og bøyes rundt hjørnene. At det skulle gå uproblematisk å bøye den såpass knapt var litt over det jeg hadde håpet på, men det gikk fint! Det snødde så heftig under montasjen av skinna at jeg dessverre ikke har bilder av denne seansen. Men slik ble det ihvertfall:

bilde

Har god "drahjelp" fra et par vannfylte 4 liters plastdunker som hjalp til med å stramme opp kalesjen under monteringen. Hadde 1 på hver side i hjørnene.

Prøver å være nøye med oppstramming og å få litt system i kalesjeknottene. Jeg strammer nedover og mot glidelåsene. Dette gjør at det ikke blir så mye strekk i glidelåsene og greit å få på en kalesjevegg igjen etter demontering.

bilde

Kalesjen er produsert av Jens Sagen og ser ut til å være av god kvalitet med plenty åpningsmuligheter og godt med vindu! Bra! :yesnod:

Nå håper jeg på bedre vær for å kunne vaske og polere, minimum under fenderlista, før utsett.

Timeteller: 1195

Dager til utsett: 6 :smiley:

Sjøsatt

Da var dagen kommet, 364 dager og 1222 arbeidstimer siden ankomst, så er det endelig klart for sjøsetting i dag! :cheers: Måtte ha lastebil med maskinhenger + kranbil for å få dette til. Løfting på bil, transport 1,5 mil og utsett på sjøen gikk kjempebra uten problemer. Jeg fyllte ca 100 liter diesel og så var det klart for start! :smiley:

Jeg lot motoren få et par drag på starteren for å få litt olje rundt i systemet før start og deretter startet den momentant! Imponerende! Lot den gå noen minutter før jeg etterfylte litt motorolje. Så la vi avgårde mot hjemmehavna ca 10 nm unna. Det kom umiddelbart alarm på kjølevæskenivå, jeg stoppet og etterfyllte litt, startet igjen, og da var alt ok.

Bris, lett regn på turen. Jeg var spent på eventuelle lekkasjer fra dieselsystemet, koblinger mm, men det så ut for å være tett.

Litt fartsmålinger:

2700 o/min: 22-23 knop

3200 o/min: 28-29 knop

Det ser ut for at jeg har en del sjekking på en del elektriske detaljer, bl.a fungerte ikke tankmålerne, men fantastisk at ting fungerer! Nå vil det ta noen dager å komme i orden med saker og ting, dvs innflytting. Helga tilbringes i båten! :flag:

Bilder fra utsetting kommer!

Bilder fra transport og utsetting

Her er noen bilder fra turen hjemmefra til båthavna. Ca 1,5 mil langs landeveien og 10nm sjøveien.

Her er han i lufta, krybba er bundet opp i båten slik at den følger med på lasset.

bilde

Her er han på tur ut av innkjørselen.

bilde

Fristende å ta med omtrent samme bildet da båten var på tur andre veien. En dag som skiller på at det er 1 år tidligere:

bilde

Tida har gått fort! :smiley:

Her er vi på veien og jaggu traff vi på onkel politi også:

bilde

Det var ikke oss de var interessert i, men en skikkelig laaangtransport av brubjelker der politiet passet på.

Her er Tertine på plass i båsen og godt var det!

bilde

Neste helg er langhelg og da er det ut på tur! :yesnod:

• 2 uker senere...

No har eg lest gjennom heile historia, får jo ikkje same feeling med tidsaspektet på same måten som ved å fylgja bloggen undervegs, men eg vart sitjande og lesa til siste innlegg... :yesnod:

Må seia at eg har assistert på, - og fulgt fleire sjølvbyggarprosjekt opp gjennom åra, men har aldri sett makan til gjennomføring og sluttresultat.. :clap:

Dei fleste har noko dei er flinke på og har sansen for å gjera skikkeleg, medan andre ting vert litt meire so som so, men her var det jammen på stell frå varemottak til siste finish.

Du kan vera stolt av den jobben der..!

Ulempen er jo at du ikke kan selge denne båten med det første, etter denne innsatsen. Fordelen er at det er en Riviera 925, glimrende båt å brenne inne med ! :thumbsup:

Hadde selv gleden av å hilse på Trond Huseklepp for et par uker siden. Fikk overlevert ny kalesje da han var I byen. Godt å ha ha han tilgjengelig på telefon og mail om noe skulle dukke opp av spørsmål underveis. Viktig å bruke Huseklepp. De foretar det meste av oppgraderinger til de fleset båtmerker.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...