Kapteinbåt Startet 22.Februar.2016 Del på Facebook Startet 22.Februar.2016 Er det nokon "uskrivne" regler på temperatur ved hulltaking med hullsag i skrog? Altså, kan det like godt utføres i kulde som i romtemperatur uten at det går løs på gelocoat? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 (redigert) Ingen fasitsvar men min erfaring er at det går fint ☺ bruker batteridrill og hastighet 2 og tar det litt med ro så blir det rett og slett Nice ? har også på sluring litt for og slippe ubehagelige overraskelser der enten drill tar tak og lager stygge merker el vrir Arma ? er det tykt der en borrer så kan en jo vist mulig og kommer til borre fra begge sider etter en er kommet igjennom med senterborren på koppen. Redigert 22.Februar.2016 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Et tips er å kjøre drillen i revers til en er gjennom selve gelcoaten. Da fliser den seg ikke så lett opp. Det gjelder både når det er kalt og varmt.Egen erfaring med hulltaking når det er virkelig kalt har jeg ikke, har vel ikke tatt hull under et par plussgrader. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Et annet tips er å legge tape på gelcoaten der hvor hullboret treffer gelcoaten. Det reduserer "flisingen" i gelcoaten, så du får et renere kutt. Husk skarpt bor. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Et godt råd det der Lars. Og årsaken er at de hullsagene som er i handelen egentlig har feil vinkel på eggen for å skjære i plast Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
zoltan Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Har aldri opplevd flising i gelcaot ved bruk av hullsag, bare å sage i vei , stikksag derimot er en helt annen sak, da lønner det seg å sage fra motsatt side, eller teipe først Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Det finnes blader for stikksag med tanningen motsatt vei som hindrer flising. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaskazi Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Tape er tingen når man skal bore eller sage I gelcoat. Og en drill som er kraftig nok, slik at den ikke låser seg.Trikset med å begynne sageingen I revers har jeg merket meg! Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 For glassfiber? dei blada er farlige nok i kryssfiner Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 23.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Takk for svar:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.