longyearskipper Startet 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2016 hei båtfolk, vi har en 2004 skilsø 33 arctic med VP KAD 300 med dpg drev. den er litt spesielt utstyrt med tanker på grunn av at den skulle til Svalbard som ny. og her har vi bare to plasser som man kan få fyllt drivstoff. det er forøvrig 100 nm mellom de to plassene. derav problemet, vi drar på tur med fulle tanker 660 liter, plus minst 4 25 liters dunker I maskinrommet. plus et 200 liters fat med diesel på dekk. det er sikkert mange som skjønner at denne sliter litt med å få hekken opp av vannet da. men det er bare på langtur, ellers når vi er I næområdet hvor vi kan bare bruke av de 660 som vi har på tanken funker alt utmerket. gjør 30 knop når været tillater dette. problemet, vi ønsker å byte motor. hvordan og hva må jeg gjøre for å fortsatt ha båten CE godkjent? skilsø er ikke mer?? viknes hadde ikke mye de kunne hjelpe med. ny motordrøm er yanmar 8LV-370Z denne er ifg brosjyrene ca 30 kg lettere enn vår kad 300 pakke med drev, men 100 hk mer. jeg håper jo på å få solgt volvoen, den har bare 795 timer på telleren. hvor skal jeg få hjelp til dette med gorkjenningen? den værste er unnagjort, fruen er med :-) hilsen svalbardcruiser fjo Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 23.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 Har ikke all verdens greie på dette, men for å beholde CE-godkjenning må du få med utslippsmålinger fra motorprodusent. Dette er sikkert ikke noe problem. Man kan vel også alternativt få en inspektør som måler dette, men vil jo koste masse mer. Utover det vil båten bli godkjent så lenge du bruker CE-merket utstyr i ombyggingen (drivstoffslanger etc) Av og på bryter (ventil) for drivstoff har du sikkert allerede og gjenbruker bare den gamle. Så må du antakelig til slutt få en inspektør som kan CE-merking til å godkjenne ombyggingen. KAD 300 bør være rimelig lettsolgt. Er en veldig god motor, skulle ønske jeg hadde to av de i min båt :) Sitér dette innlegget Link to post
longyearskipper Svart 23.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2016 ja det er greit, tenker å sette inn en NY motor som er CE merket. den tilfredsstiller også dagens strenge krav til utslipp. så det er ikke noe problem. nå har jeg lest litt. jeg trenger å komme i kontakt med noen som har en skilsø 33 arctic eller fb med VP D6. jeg har lest min perm som fulgte med båten, der står det hvilken motor som står i. og der står og max hk. i 2004 permen står det 350 hk. og da er det for så vidt ikke noe problem bare vi kjøper 350 hk utgaven, men jeg ønsker 370. da skulle det vært greit å fått tak i noen som har en båt med D6. da står det vel sannsynligvis max hk 370? er det noen som har? longyearbyen minus 1 kuldegrad 23. februar. snart tid for båt Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Hei ! Om Skilsø har montert den aktuelle motoren i fabrikkbygget båt så er alt lettere.Da kan eksisterende dokumentasjon brukes. Siden båten har drev så er det ikke krav til fysisk måling av støy da motorprodusenten har samsvar erklæring på dette. Det er bare ved eget eksosanlegg dette kommer inn. Om det blir strukturelle forandringer på innstøpte motorfester så må det lages samsvar erklæring av den som utfører jobben. Om brukerhånbok blir oppdatert med riktige dokumenter / motor nr. tegninger osv. så er dette i henhold til CE godkjennelsen på båten. Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Chris284 Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 (redigert) Er det CE kontroll av båter på Svalbard ? Tror jeg ville satt inn motor uten å bekymre meg annet enn at det fungerer ok. CE er vel mer aktuellt ved salg av ny båt enn å fikse på en eldre brukt båt. Redigert 6.Mars.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Scand Baltic Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Men hvis båten etter motorbytte ikke er CE godkjent, har han ikke lov å selge båten og strengt tatt har han vel ikke lov å bruke den heller. (Hvis jeg har forstått regelverket riktig) Vil vel tro dette gjelder Svalbard også. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Båten er CE, om han setter inn en godkjent motor er det vel ikke noe problem til privat bruk eller selge senere. Virker som ce godkjenning er noe "overtolket" iforhold til privat bruk. Kanskje Ce regelene burde fjernes for privat bruk (lignende fjerning av hk avgiten) så vi får det lettere å gjøre endringer på egen båt. Hva med en båt fra 80 tallet som bytter motor, skal den ce godkjennes ? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Har båtens CE-merking en begrensinng av effekt? Vil vel tro det. Som Knude er inne på blir alt enklere dersom båten har vært levert fra verft med denne motorløsningen (noe den antagelig ikke har). Når båten blir CE-godkjent skriver verftet ut en samsvarserklæring for båten. Samsvarserklæringen sier at båten er levert i samsvar med de spesifikasjonene som er gitt i en godkjenning fra er kontrollorgan. Dersom det er snakk om serieproduksjon har verftet en typegodkjenning, og samsvarserklæringen er et standard formular for alle produkter som kommer innenfor. Dersom produsenten leverer en båt som ikke er innenfor de rammene som er lagt i en typegodkjenning, må det gjøres en ny vurdering av denne sammensetnignen. Uten at jeg kjenner konkret til CE-godkjenning for båt vil jeg vel anta at effekt er en av faktorene som er gitt i disse betingelsenen. CE-merking er jo tross alt kun et spørsmål om sikkerhet, ikke funksjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 En CE godkjennelse betyr i praksis at båten er bygget etter en god del Iso standarder som gjør båten trygg å bruke i forhold til den Disign kategorien den er bygget. Det betyr at en som kjøper en brukt båt som er godkjent ikke skal bekymre seg for om produsenten eller tidligere eiere har montert utstyr eller forandret på båten så den ikke er trygg å bruke. Det er nettopp i fritidsmarkedet CE godkjennelser er nyttig siden det trygger en "uvitende tredje part" for å kjøpe katta i sekken ny eller brukt. (forresten ikke CE krav til yrkes båt) Det er i dag ikke noe myndighets krav til reparasjoner av godkjent båt men det kommer.....Derimot er det et krav fra sjøfarts direktoratet å ikke "ødelegge" en CE godkjenning og så selge videre. Om man bygger en båt til seg selv kan man bygge akkurat som man har lyst. Den kan ikke omsettes før bygger har brukt den i min. 5 år å den vil aldri bli noe annet enn et selvbygg. (opplysnings plikt) En ikke godkjent båt (alder) kan man forandre på som man vil uten å komme i heisen av den grunn. Jeg kan ikke se at ikke CE systemet er negativt for den vanlige båteier. Derimot setter dette store krav til produsentene av fritidsbåt og det er jo heller ikke feil. Fortsatt god Søndag Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Ja dette er vel ditt felt Knude, du som har jobbet i den bransjen i noen tiår Jeg kjenner til CE-godkjenning, men ikke for båt. En CE godkjennelse betyr i praksis at båten er bygget etter en god del Iso standarder Et spørsmål. Er det normalt å følge ISO standarder i den prosessen? Er det ikke harmoniserte EN standarder iht. direktivet? Ser forøvrig at det kom et nytt fritidsbåtdireitiv som ble implementert i januar. Offesielt navn er 2013/53/EU. Her er en link til den norske forskriften med henvisning til direktivet. Så lenge det er et EØS direktiv skal ideelt sett innholdet være identisk uavhengig av oversettelse og språk. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-15-35?q=2013/53/EU Legg forøvrig merke til §3 n. Større motorendring blir definert som en økning av effekten med mer enn 15%. Uten å ha finlest forskriften vil jeg anta at det innebærere at man uten videre kan putte inn en motor som har 15% høyere effekt enn den motoren som båten er samsvarsvurdert for uten at det skaper problemer for godkjenningen av båten. En mail til Viknes burde avklare hvor stor effekt din båt er samsvarsvurdert for. Du nevner at den er levert med D6, men den kom jo med en rekke effektvarianter. Dersom dette resonnementet er korekt, og båten er samsvarsvurdert av et teknisk kontrollorgan for 350hk, kan du altså putte inn en motor på 402,5hk selv om det står max 350hk i papirene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Hvilken standarder som er brukt på båtene varierer veldig mye ut i fra produksjons år. Fra starten av den gangen det ble et krav var det mest DNV forskrifter. så kom noen ISO og EN-ISO Hvilke standard som er brukt står alltid i samesvars erklæringen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.