Viksund Colombi Startet 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2016 Kjøpte i fjor en Viksund Colombi 27 hvor det viste seg å være dype hakk/sår i propell bladene. Det fulgte med en bok hvor det var notert et nr på propell :1254/2196 og aksling 28 mm,bakkerør 38mm ettersom det var skiftet motor til merke Perkins 41.08 m/sluregear.Disse tallene sier meg ikke noe, så jeg håper noen har innspill å komme med på dette da jeg lurer på om det er noen som reparerer slike propeller og om det kanskje er bedre å gå over til vanlig fast propell og ikke vribart anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 (redigert) Hvis du kan ta noen bilder av propell/omstyring vil det kanskje være enklere å spore produsent. Støtter tanken din om å skifte til fast propell siden du har sluring, men i noen tilfeller kan det bli mye arbeid (og kostnad)med bl.a. å skifte hylse/aksling/pakkboks etc.. Men det finner vi kanskje ut av. Redigert 25.Februar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Litt avhengig av hvor store skadene er på propellbladene, så ville jeg tro at det enkleste og rimeligste er å få propellen reparert hos et mekanisk verksted. Men dersom det mot formodning er så store hakk at det ikke blir noe skikk på en reparasjon, så kan det nok hende at det er enklere å skifte propell enn å erstatte den vridbare, men det kommer jo litt an på fabrikat og utførelse. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Siden det er bakkerør som tydeligvis ligger utenpå selve akslingen, så tyder det i retning et SABB anlegg. Du bør legge litt arbeid i å fikse CP anlegget ditt. Det er mye bedre enn fast propell. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Dersom det er Sabb-propell du har så har jeg et par blader liggende. Kan ta mål at de, men de har vært til en 22hk Sabb. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Siden det er bakkerør som tydeligvis ligger utenpå selve akslingen, så tyder det i retning et SABB anlegg. Du bør legge litt arbeid i å fikse CP anlegget ditt. Det er mye bedre enn fast propell. Har Sabb noen gang hatt utvendig bakkerør? H/2H og G/2G har I alle fall skyvbar aksling uten bakkerør... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Viksund Colombi Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61873/dsc_0256.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61873/dsc_0255.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61873/dsc_0254.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61873/dsc_0253.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61873/dsc_0252.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61873/dsc_0251.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61873/dsc_0250.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Colombi Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Noen som kan være behjelpelig med opplysninger om hva jeg skal gjøre med dette.Er det noen som har et slikt propell anlegg liggende? Regner med at dette ikke er noe å få reparert. Pussig nok så gjorde skuta 8 knop og det var meget lite vibrasjoner. Redigert 21.Juni.2016 av Viksund Colombi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Har sendt bildene dine til noen av produsentene av propeller, så får vi se hva som dukker opp av svar fra det tekniske personellet. Har mistanke hvem det er sin, men best å være helt sikker. Vi får smøre oss med litt tålmodighet. Redigert 21.Juni.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Da foreligger det svar fra div produsenter og denne under her var som jeg tenkte spot on. Når du ser prisen ville jeg vurdert om du har behov for vribart og hørt med produsenten hva de vil foreslå. Å skifte til fast propell kan kanskje være en løsning, men spørs om hylse, aksling, cutlesslager og pakkboks du har da kan brukes. Dette vet de. Husk å oppgi det nummeret du fant på propellen. Her er link til produsent: http://www.nogva.no/no/kontakt/nogva/teknisk Og svaret: Ja, dette er Nogva propell type 1254 med serie nr. 2196 Propeller blad som står i denne er en gammal type 3229H, som er kappett på diameter til ø450 mm. Denne finnes ikke mere, men vi har tilsvarende blader modell 3234H ø450 som vil passe. Pris pr. blad kr. 2.922,- Leveringstid: ca. 1 uke fra mottatt bestilling. Prisen forstås fob. Søvik eks. mva. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Colombi Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Takk for opplysningene :-) Tror nok det vil bli billigst å bytte bladene,men vet du om de nevnte noe om reparasjoner av disse som bladene,eller kanskje de ikke utfører sånt ? Har du også noe navn,tlf.nr til den du fikk disse opplysningene fra? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Jeg tror ikke et nytt komplett anlegg med fast propell vil bli noe dyrere enn dette. Vi snakker om en aksling på rundt meteren, stevnbeslag, hylse, pakkboks og propell. Jeg ville heller ha valgt dette I stedet for å bruke 11-12.000,- på å oppgradere en ikke optimal vridbar propell du likevel ikke har behov for. Ta en sjekk på Maritim sine sider, deler til aksling er faktisk ikke avskrekkende dyre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Viksund Colombi Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 I utgangspunktet var det ikke vri bart anlegg da båten var ny,men etter at forrige eier skiftet ut motoren fra en Yanmar på ca 36 hk til en Perkins 4108 med 48 hk satte de på dette anlegget. Må man ikke skifte gearet også,hvis aksling ,propell etc skiftes ut ? Dette er vel heller ikke noe som man selv gjør uten at man bruker et mekanisk verksted til jobben.Vet du f.eks pris på hva det totale beløp vil bli...sånn ca ?En annen ting som irriterer meg er at jeg kjøpte båten slik,fikk beskjed om at det ikke fantes noe feil på den,men hvem ser slike skader når båten ligger på vann. De jeg kjøpte den hos var godt voksne og trodde på demmes ord,men som det vises av bildene....ja hva mer kan en si. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Ikke gear nei, kun aksling med tilbehør og propell. Om du oppgir båttype, motor og gearutveksling til de som selger vil de beregne korrekt propell til deg. Du kan jo høre med Winrace om de kan reparere de vingene du har, kanskje det blir billigere? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Jeg har kontakt med Jetmund Søviknes hos Nogva. Som du ser av linken under her leverer de alle mulige typer propellanlegg til yrke og fritid. Fra Vribare propellerPropeller med akselomstyringUtvendig justerbare propellerFaste propeller http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/nogva-propell Tror derfor en samtale med de ville ha løst mye av det du lurer på da de vet hva du har og hva du evt. trenger utfra det nummeret du oppgir.. Du er ikke den første og heller ikke den siste som opplever at dette har skjedd. Poenget er vel at du får noe du er fornøyd med? Skal du bruke firma til å skifte hele anlegget raser båtpengene steike fort kontra å skifte vinger.. Så tror jeg ville hørt hva de som driver med dette til dagen foreslår. Har snakket med Nogva folkene på div båtmesser tidligere og de er jordnære folk som yter god service. Siden det er så mye tæring ville jeg og fått sjekket det elektriske anlegget ombord for "lekkasje", hvis ikke båten da har lagt lenge på sjøen uten sinker. Ja eller du (eller forrige eier)har lagt med lading fra land med feil på anlegget. Greit å sjekke det ut så dette ikke skjer igjen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Enig med Gudrun over her. Men skifte av propellanlegg burde ikke ta så mange timene skulle man tro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Hadde sjekket stevnlager, propellhub og hylserør for tæring før jeg hadde kostet nye blader. Er hubben eller andre deler slitt eller tært blir det dyrt kontra nytt fast anlegg Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Colombi Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Ikke gear nei, kun aksling med tilbehør og propell. Om du oppgir båttype, motor og gearutveksling til de som selger vil de beregne korrekt propell til deg. Du kan jo høre med Winrace om de kan reparere de vingene du har, kanskje det blir billigere? Etter hva jeg har lest om tidligere innlegg på det med propell etc her på båtplassen så tror jeg nok det vil bli dyrere å få disse bladene fikset hos et mekanisk verksted.Har nå sendt mail til Nogva for å høre hva de har å komme med. Vi får bare se,men takk for innspill som du har kommet med. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Colombi Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Siden det er så mye tæring ville jeg og fått sjekket det elektriske anlegget ombord for "lekkasje", hvis ikke båten da har lagt lenge på sjøen uten sinker. Ja eller du (eller forrige eier)har lagt med lading fra land med feil på anlegget. Greit å sjekke det ut så dette ikke skjer igjen. Vet bare at båten har ligget lenge på vannet uten å ha vært i bruk. Zinken var nok normalt slitt vel jeg nå si,men det spørs om ikke de har hatt noe feil med det elektriske. Selv så fjernet jeg alt som hadde med landstrøm å gjøre like etter at jeg fikk båten.Takk for hjelpen så langt,nå får jeg bare vente på svar fra Nogva :-) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Colombi Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 En annen ting er det med zink.Fikk beskjed fra han som styrer med slippen at han mener det skal være zink anode på propellhode da det kun var zink på roret og fra hylsen og ned til nedre del av feste til roret.Noen som greie på dette og i såfall størrelsen på zinken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.