ray Startet 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2016 Må få montert en batteri monitor i båten nå snarest. Har sett på Nasa BM1 kontra Victron BMW702. Victron er vel den som virker mest proffesjonell. Det jeg ønsker er tilbakemelding fra dere som har en av disse. Tenker da på bruker vennlighet. 702 virker for meg som er ok hvis du liker å "knappelere" med el. dingser. Litt tungvin hvis du ønsker ett kjapt overblikk uten å bla for å få info. BM1 virker enkel å avlese i forbi farten, selv for den som ikke liker å "knappelere" da du kan få opp flere verdier i ett vindu. Samt store tall. PS jeg er for "knappelering" men ikka alle som er med ombord liker dette. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Kaffelars Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 BM1 tar endel plass også,og har et litt 'ukurant' utseende kontra 70x. 70x er vel mer nøyaktig og har en enkel kobling til shunt med std. nettverkskabel- på godt og vondt mtp. evt. eir og korrosjon.. 70x passer bedre i et dashbord, men skal måleren plasseres litt ut av veien er BM1 helt grei. Hadde BM1 på forrige båt, montert nede ved et sikringsskap på siden ved førerplass. Var helt greit, da det er bare første turene man følger med, og senere bare sjekker lading og spenning på batteribankene iblant så man vet alt funker :) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Har hatt 3 nasa i tidligere våter og har Victron nå. Synes sistnevnte uten tvil et bedt. Ikke mye man trenger å bla. Klarer seg en trykk på en knapp for de forskjellige verdiene. Victron virket mye bedre kvalitetsmessig. Har du mange minuser som skal inn på shunten er dette vanskelig pga underdimensjonering hos nasa og jeg måtte legge de i en strømsplint. Anbefaler Vistron på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 Det er også et viktig poeng, shunten og korte minuslasken til Nasa er spinkel, de har også en 200A variant som nok er mer solid. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Har kun hatt Victron men vurderte BM1 - Victron fungerer supert og tar ikke for mye plass - anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Jeg har ingen erfaring med Victron, så jeg kan ikke hjelpe deg der. Men jeg har en BM1, og den skal ut. Tenker det blir en Victron inn. Det største minuset med Nasas BM1, bortsett fra at min ikke virker lenger, er at jeg ikke føler at jeg kan stole på Måleverdiene. Spenning og strøm er greit, men ikke tellefunksjonen og prosentvis visning. Imbiller meg at Victron er bedre der, men det gjenstår å se da. En annen ting er det som nevnes her med shunten. Tror det var M6 eller 1/4" pinneskrue på terminalene. Hvor store kabelsko passer de til da? Lite imponerende Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Farco Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Dagens lille "reklameinnslag": Artig "gadget" som kan brukes på batterimonitor BMV 700/702, MPPT solcelleregulatorer, og snart Blue Power Smart-ladere og invertere. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
ray Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Takker for alle tilbakemeldinger. Valget faller nok på Victron. Har også veldig lyst på Farco´s "gadget". Kult å kunne følge med på mobilen da... Hva koster en slik Bluetooth sak da Farco? Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 (redigert) Det er nok et godt valg. Jeg hadde Nasa BM1 før, og gikk over til Victron og er godt fornøyd. Send en PM til Farco så får du sikkert en grei pris. Redigert 26.Februar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ray Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Da har victron kommet i hus. Kjapt spørsmål ang kobling av shunted. Har i dag 5 batterier. 3 er forbruk og 2 er koblet sammen til start og baugtruster . Alle har felles jord, men med 4 jord uttak. 1 til forbruk 2 til motorer og 1 til truster. Tanken er å koble til shunten også koble forbruk og begge motorer til denne på "ut side". Trusteren vil ikke bli koblet via shunten. Virker dette riktig? Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
KARILLA Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 (redigert) Jeg koblet det som vist : Det betyr at alle forbrukere utenom trustere og winch går via shunt. Link til tidligere tråd : https://baatplassen.no/i/topic/102309-trenger-tips-til-kobling-av-shunt-til-batterimonitor/ Redigert 16.Mars.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Lars H. Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 (redigert) Dette blir feil. Det skal IKKE kobles noe som helst annet enn shunten til minuspolen(e) på det/de batteriene battmeteret skal overvåke. Så du kan IKKE koble det du kaller "Jord til Baug og Hekk Thruster" der du viser på diagrammet. De må kobles til på den andre siden av shunten. når du kjører thrusterne vil de jo trekke strøm fra batterien og battmeteret vil ikke registrere dette når strømmen ikke går gjennom shunten. Redigert 16.Mars.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ray Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Jeg skal kun overvåke forbruk. Kobler derfor ikke jord til truster over shunt. Velger å koble jorden til motorer over shunten for å få med lading som utføres av dynamoen. Eller blir det feil.. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
KARILLA Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 (redigert) Det er jeg fullstendig klar over Lars. Grunnen til at jeg ikke måler trustere og winch skyldes praktiske løsninger og at shunt måtte byttes til minimum 1500 for å tåle de stømmene som ville gå gjennom denne. Se link til tidligere tråd, der er det beskrevet hvorfor valgene ble som det ble. Ingen risiko med å koble det slik som vist, en vil bare få feilmåling da forbruket til trustere og winch ikke blir hensyntatt. Beskriver også løsningen Ray etterspør. Redigert 16.Mars.2016 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Lars H. Svart 16.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Ja, det er ingen fare med å koble slik, men ved heftig bruk av thruster vil battmeteret vise færre amperetimer igjen på batteriene enn det virkelig er. Men så lenge du er klar over det, er det jo greit. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Har både BMS og CCGX fra Victron, full kontrol på strøm ombord. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.