Jump to content

Nasa BM1 VS Victron BMW702. Hvem har best bruker vennlighet?


ray

Recommended Posts

Må få montert en batteri monitor i båten nå snarest.

Har sett på Nasa BM1 kontra Victron BMW702. Victron er vel den som virker mest proffesjonell.

 

Det jeg ønsker er tilbakemelding fra dere som har en av disse.

Tenker da på bruker vennlighet. 

 

702 virker for meg som er ok hvis du liker å "knappelere" med el. dingser. Litt tungvin hvis du ønsker ett kjapt overblikk uten å bla for å få info.

 

BM1 virker enkel å avlese i forbi farten, selv for den som ikke liker å "knappelere" da du kan få opp flere verdier i ett vindu. Samt store tall. 

 

PS jeg er for "knappelering" men ikka alle som er med ombord liker dette. :smiley:  :smiley:

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

BM1 tar endel plass også,og har et litt 'ukurant' utseende kontra 70x. 70x er vel mer nøyaktig og har en enkel kobling til shunt med std. nettverkskabel- på godt og vondt mtp. evt. eir og korrosjon..

70x passer bedre i et dashbord, men skal måleren plasseres litt ut av veien er BM1 helt grei.

Hadde BM1 på forrige båt, montert nede ved et sikringsskap på siden ved førerplass. Var helt greit, da det er bare første turene man følger med, og senere bare sjekker lading og spenning på batteribankene iblant så man vet alt funker :)

Link to post

Har hatt 3 nasa i tidligere våter og har Victron nå. Synes sistnevnte uten tvil et bedt. Ikke mye man trenger å bla. Klarer seg en trykk på en knapp for de forskjellige verdiene. Victron virket mye bedre kvalitetsmessig. Har du mange minuser som skal inn på shunten er dette vanskelig pga underdimensjonering hos nasa og jeg måtte legge de i en strømsplint. Anbefaler Vistron på det varmeste.

Link to post

Jeg har ingen erfaring med Victron, så jeg kan ikke hjelpe deg der. Men jeg har en BM1, og den skal ut. Tenker det blir en Victron inn.

 

Det største minuset med Nasas BM1, bortsett fra at min ikke virker lenger, er at jeg ikke føler at jeg kan stole på Måleverdiene. Spenning og strøm er greit, men ikke tellefunksjonen og prosentvis visning. Imbiller meg at Victron er bedre der, men det gjenstår å se da.  En annen ting er det som nevnes her med shunten. Tror det var M6 eller 1/4" pinneskrue på terminalene. Hvor store kabelsko passer de til da? Lite imponerende :nonod:

Link to post

Det er nok et godt valg. Jeg hadde Nasa BM1 før, og gikk over til Victron og er godt fornøyd. Send en PM til Farco så får du sikkert en grei pris.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 3 uker senere...

Da har victron kommet i hus. Kjapt spørsmål ang kobling av shunted.

Har i dag 5 batterier. 3 er forbruk og 2 er koblet sammen til start og baugtruster . Alle har felles jord, men med 4 jord uttak. 1 til forbruk 2 til motorer og 1 til truster. Tanken er å koble til shunten også koble forbruk og begge motorer til denne på "ut side". Trusteren vil ikke bli koblet via shunten. Virker dette riktig?

Link to post

Dette blir feil. Det skal IKKE kobles noe som helst annet enn shunten til minuspolen(e) på det/de batteriene battmeteret skal overvåke. Så du kan IKKE koble det du kaller "Jord til Baug og Hekk Thruster" der du viser på diagrammet. De må kobles til på den andre siden av shunten. når du kjører thrusterne vil de jo trekke strøm fra batterien og battmeteret vil ikke registrere dette når strømmen ikke går gjennom shunten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er jeg fullstendig klar over Lars. Grunnen til at jeg ikke måler trustere og winch skyldes praktiske løsninger og at shunt måtte byttes til minimum 1500 for å tåle de stømmene som ville gå gjennom denne.

Se link til tidligere tråd, der er det beskrevet hvorfor valgene ble som det ble.

Ingen risiko med å koble det slik som vist, en vil bare få feilmåling da forbruket til trustere og winch ikke blir hensyntatt.

 

Beskriver også løsningen Ray etterspør.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Ja, det er ingen fare med å koble slik, men ved heftig bruk av thruster vil battmeteret vise færre amperetimer igjen på batteriene enn det virkelig er. Men så lenge du er klar over det, er det jo greit.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...