oddev Startet 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2016 Heisann.Holder på å hjelpe en venn med litt vedlikehold av elektrisk anlegg i båten. I den forbindelse dukket det opp en litt snodig kobling. Motoren er en 4LH-DTE. Denne grønne ledeningen som sees på bldet går fra dynamoen og videre til et relé, på spolesiden. Spolen er jordet på den andre terminalen. På kontaktsiden er det her koblet to ledeninger som går til mikrobryteren i batterivelgeren (de to små terminalene). Denne bryteren gir slutning i det batterivelgeren vris i en av på-posisjonene. Tegning: Det gir jo ingen mening å ha det slik, så antar noen har vært klussa det til en gang. Noen som vet hva reléet var tenkt til originalt? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Hensikten er vel å koble sammen batteribankene når dynamoen lader. Samme effekten som oppnås med et voltsensitivt rele som nok er en mer vanlig løsning i dag. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Jeg har også lagt opp en slik løsning om bord. Fungerer aldeles utmerket! Signalet til styrestrømmen har jeg hentet fra D+. Når releet legger inn laskes bankene i parallell. Ser egentlig ikke helt behovet for et voltsensitivt rele i forhold til denne løsningen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oddev Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Ja, selvsagt. Det var jo igrunn ganske smart ift. et svindyrt vsr. Da er det bare en som har kobla det feil en gang. Mange takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Sikker på at det er feilkoblet? Er ikke hensikten at releet så lenge dynamoen lader skal gi et signal til strømbryteren slik at denne kobler inn? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
oddev Svart 9.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Sikker på at det er feilkoblet? Er ikke hensikten at releet så lenge dynamoen lader skal gi et signal til strømbryteren slik at denne kobler inn? Joda. Sikkert litt dårlig forklart i første post, men kablene var koblet fra reléet til en mikrobryter internt i batterivelgeren, så det ble en lukket krets, helt uten mål og mening. For at det skal virke som tenkt må det kobles fra reléet til terminalene til batteri 1 og batteri 2, slik at det blir sen slutning mellom batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.