Jump to content

Skruehull i glassfiber for å feste teaklister er for store, fixe?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg løsner år om annet de utvendige teak pyntelistene på min Saga27 for pussing, oljing og lakking hjemme. Og for hver gang blir skruehullene i glassfiberen større. Jeg har gått opp i skruestørrelse for å få feste, men nå synes jeg grensen for hvor grove skruer jeg skal sette inn er nådd. Jeg har løst dette noen steder med å poppe inn muttere for maskinskruer, men det passer ikke alle steder. Så jeg tenkte å fylle opp hullene med 2-komp epoxy filler og forbore hull for skrue. Å forbore i polyester er greit, men blir epoxy for hard til at skruen vil entre?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sitter de blindmutterne du har poppet inn godt? Jeg tenkte å gjøre det samme der det passer. Ett "problem" er at jeg da må bruke 4 mm skruer, der hodene er i minste laget for det gamle hullet i treverket... Jeg har ikke fått tak i maskinskruer med like store hoder som de gamle karrosseriskruene som satt der fra før.

-Ellers kan jeg tenke meg at du kan armere litt når du tetter hull, med et lag tynn glassfiberduk ytterst, for at det ikke skal flise seg opp så mye senere ved ny omgang med demontering/montering?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg løsner år om annet de utvendige teak pyntelistene på min Saga27 for pussing, oljing og lakking hjemme. Og for hver gang blir skruehullene i glassfiberen større. Jeg har gått opp i skruestørrelse for å få feste, men nå synes jeg grensen for hvor grove skruer jeg skal sette inn er nådd. Jeg har løst dette noen steder med å poppe inn muttere for maskinskruer, men det passer ikke alle steder. Så jeg tenkte å fylle opp hullene med 2-komp epoxy filler og forbore hull for skrue. Å forbore i polyester er greit, men blir epoxy for hard til at skruen vil entre?

Det går helt fint å bruke araldit som jo er en epoxylim og veldig godt egnet til ditt bruk. Har selv gjort samme øvelsen som deg og endte opp med dette stoffet.

Sitter de blindmutterne du har poppet inn godt?

Av 10 - 12 blindmuttere for 5mm skruer, var det en som begynte å gå rundt da jeg skulle skru av teaken nå sist. Problemet er nok at jeg ikke har brukt syrefaste blindmuttere slik at skruen satt veldig hart i mutteren. Men skal en ha syrefast, blir det nok en helt annen kvalitet og pris på selve tangen en trenger for å poppe de fast.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Å lime på en kloss på innsiden, hadde vært greit. Men det er kun mulig for 2 av de 45(!) skruene jeg må ha feste for. Nå er det heldigvis bare 5 - 10 hull som er blitt for store og trenger enten å fylles med epoxy eller hvor jeg kan poppe inn muttere.

Om du kutter skruene og limer fast resten av skruen i fjøla,kan du lime borrelås over resten av hullene,å skru gjennom borrelåsen der du får feste.

Borrelåsen mot overbygg vil tette,og fjøla kommer litt i fra så det ikkje blir fuktig bak.

Går også fint å kutte spissen av ein liten skrue ,lime den i hullet med spissen ut for å bruke den til å skru mot.Fint å lime med araldite rapid

Har borrelås på listene,funker supert

Jeg bruker rustfrie innskruingsgjenger limt inn med epoxy, har fungert i mange år, er en og annen som løsner , men limer den igjen

Innskruingsgjenger?? Det har jeg ikke hørt om før. Hvordan ser slike ut og hvor får en tak i slike?

Men trenger tips til god borrelås ?

Ja, gjerne borrelås som ikke kun er selvklebende mot underlaget. Slik borrelås holder av erfaring ikke lenge.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Kjøpte litt ekstra borrelås hos ein seilmaker.Den borrelåsen som er brukt er av ein kraftig type i plast.

Behandlingen av trelistene hos meg vart gjort i Sverigefør jeg kjøpte båten,limet har løsna på 3 til 4 punkt,har gjort reint å limt borrelåsen igjen med rapid epoksy,

Mulig det går an å lime inn rustfrie helicoil gjenger er nok vert eit forsøk.Er å få kjøpt på biltema

Nå har du fått mange gode tips her Lars :thumbsup:

Kan anbefale innsatsgjengene som Higre linket til. Du kan med fordel bore og gjenge opp hullet med en tapp før du limer gjengehylsa.

Dersom du bare fyller hullet med epoxylim og borrer på nytt (som anagelig 99,9% av oss andre ville gjort) var det en som nevnte at du må være nøye med å avfette hullet først. Det kan være leit på så små diametre. Da er det enklere å bare borre opp med en litt større bor først.

Jag stöttar ivrigt förslaget med 'borrelås'. Det är en utmärkt lösning i många fall.

3M  MP-3526N enligt bild har utmärkt klister som inte glider i värme och som håller fantastiskt bra utan att skada underlag av t ex gelcoat. Kan köpas lokalt eller via Ebay. Dyrt men bra! Det har jag använt till att fästa många detaljer ombord och nästan aldrig blivit missbelåten. Finns i svart och vitt.

img_0048_c.jpg

Sen skulle jag gärna vilja veta om något av de av Adaneo förslagna fästelementen finns i rostfritt?

Jag har även efterlyst s k Molly pluggar som viker ut vingar bakom panelen i rostfritt men inte hittat.

I vinter har jag reviderat skruvfästena till kopplingsskåp på övre däck som hade samma syndrom som LarsH skriver om med följande metod. Jag skaffade försänkta M8 syrafasta insex-skruvar 16 och 25 mm långa och borrade 4,2 mm i centrum som jag sedan gängade M5. Insex-fattningen i skruven blir intakt. Sedan svarvade jag ner 'hatten' så att den blev tunn (c:a 1 mm). Då får man en utmärkt skruvbussning som kan sättas med M8 mutter på baksidan eller skruvas i ett trångborrat 7 mm hål och Araldit i plasten om det inte går att komma åt på baksidan. Lite jobb, men nöjd med resultatet.

img_0046.jpg

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...