Jump to content

Skruehull i glassfiber for å feste teaklister er for store, fixe?

Lars H.

Recommended Posts

Svart (redigert)

Nå ønsker jeg å ha teaken skinnende blank, og da er det lakk for de 3 - 4 siste strøkene over mange strøk olje vått i vått som gjelder. Og å olje eller lakkere med listene på plass, nei det gjør jeg ikke av to grunner. For det første, så blir det alltid noe usynlig søl på gealcoaten som imidlertid blir synlig etter hvert. For det andre, er det sjelden vær for oljing eller lakkering før sjøsetting.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjenner jeg bare må kommentere behandlingsmetoden. Etter overnevnte metode med full metning med teakolje etterfulgt av et antall toppstrøk på teakdørene i huset mitt, som etter noen år måtte skrapes og pusses helt ned igjen.

Jeg hadde full runde 3-4 ganger og ble drittlei, prøvde ovatrol, International . Dette var kjedelig arbeid som jeg ikke kunne fordra, vurderte faktisk å male alle 3, men teakdører er flott så det ble å pønske alternativt. Min løsning ble billig, genial og helt unik holdbarhet. God gammeldags Trebitt husbeis i farge burmateak. Dørene har nå rukket å bli 32 år og de er fortsatt kjempeflotte, jeg begriper ikke hvorfor det fortsatt sverges til dette oljestyret, det blir nesten som å pisse i buksen når du fryser. Nå tok jeg dørene i fjor sommer og foregår som følger: kjapp vask med fille og rødsprit, når de er tørre bruker jeg en halv grytesvamp til å påføre Trebitten som dras godt ut. Bruker ca 10-15 min pr dør annethvert år. Kan leve med det.

Svart (redigert)

Når det gjelder teak inngangsdøren hjemme, bruker jeg ikke lakk. Der bruker, eller la meg si brukte jeg Benarolje. Jeg sier brukte,- for nå er det 20 år siden jeg behandlet døren og ennå klarer den seg i et par år til. Jeg pusset den godt ned, satte den inn med godt fortynnet benarolje som jeg vannslipe med fint 600 papir før jeg tørket det av med kluter. Så ventet jeg en times tid og gjentok behandlingen utover hele dagen. Det ble sikkert 10 strøk med en silkematt overflate, de siste strøkene ufortynnet olje. Døren er mot nord, så den får litt vind og vær, men den slipper solen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...