Jump to content

Skrue i treverk vil ikke sitte

Gimlet

Recommended Posts

Hei. Jeg har to tilfeller av skruer som ikke vil sitte i treet (mahogny). Det ene er fire små lanterneskruer som ble revet ut, og det andre er en større skrue som holder at av gjerdefestene i baugen. Her mistenker jeg at treet er blitt mykt som følge av vann,og at skruen har løsnet pga dette.

Burde jeg ha litt epoksy i skruehullene, eller finnes det noen lure triks?

Fortykket epoksy for så å skru skruene inn før epoksyen er helt herdet eller den mer tradisjonelle metoden; spikke til passende svakt koniske nagler av mahogny (eller annet egnet treslag) som du slår nedi skruehullene med fuktbestandig lim. Må gå trangt inn, men ikke så trangt at naglene knekker før de når bunn eller verre - får bordet til å sprekke opp hvis dette er tynt. Etter limen er tørr hugger du bare av den delen av naglene som står igjen over flaten med et skarpt stemjern, borrer nye trange hull til skruene og skrur fast. Skruene vil sørge for at naglene ekspanderer ut mot bordet og sikrer i seg selv et godt feste, men lurt å bruke lim for best resultat hvis du ikke har gjort slikt før.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

...eller den mer tradisjonelle metoden; spikke til passende svakt koniske nagler av mahogny (eller annet egnet treslag) som du slår nedi skruehullene med fuktbestandig lim. Må gå trangt inn, men ikke så trangt at naglene knekker før de når bunn eller verre - får bordet til å sprekke opp hvis dette er tynt. Etter limen er tørr hugger du bare av den delen av naglene som står igjen over flaten med et skarpt stemjern, borrer nye trange hull til skruene og skrur fast. Skruene vil sørge for at naglene ekspanderer ut mot bordet og sikrer i seg selv et godt feste, men lurt å bruke lim for best resultat hvis du ikke har gjort slikt før.

Du skal egentlig være litt forsiktig med den metoden der. Det som kan skje er at naglene vil utvide seg ulikt i forhold til resten av treverket. Den riktige måten å gjøre det på (har jeg blitt fortalt av kona :smiley: ) er å borre opp hullet og sette i propper med treverk av samme sort hvor fibrene går i samme retning. Kan limes med epoxy eller pu lim.

Du skal egentlig være litt forsiktig med den metoden der. Det som kan skje er at naglene vil utvide seg ulikt i forhold til resten av treverket. Den riktige måten å gjøre det på (har jeg blitt fortalt av kona :smiley: ) er å borre opp hullet og sette i propper med treverk av samme sort hvor fibrene går i samme retning. Kan limes med epoxy eller pu lim.

Den metoden er en ofte brukt metode for mindre skruer som skal festes, ble brukt blant annet på trebåtbyggeriet jeg jobbet tidligere. Men som jeg skreiv; naglene bør være av mahogny eller egnet treslag, altså et treslag som har lignende oppførsel som mahogny. Regner med overflaten blir behandlet slik at trutning av betydning ikke er et tema. Å bruke et hardere treslag enn det opprinnelige vil kunne føre til oppsprekking og/eller dårligere feste. Metoden kona di beskriver er en god metode, men det finnes andre metoder som også kan være egnet, spesielt når vi snakker om mindre skruehull :wink: En annen fordel er at de små naglene ikke vil vise utenfor (i dette tilfellet lanternene) det må små propper til for at de skal skjules.

Fyll in CA tynn "Lynlim" i skruhullene la det herde trekke inn i treverket i noen minutter så har du plutselig verdens beste skrufeste.

Støttes.

Har brukt " Fyrstikk metoden" med lim på siden jeg lærte trikset på 50 tallet ikke sett noen senskader,

det er bedre hold i langsgående fiber.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

det er bedre hold i langsgående fiber.

Dette strider mot mine erfaringer.

Det er dårlig feste når det skrus i endeved.

Dessuten trekker endeved fuktighet.

Så å putte treverk i hullet som står med endeved ut er ikke optimalt når det ikke er skruehull i endeved som skal plugges igjen.

Er vel dette som kalles flisespikkeng!  :lol:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...