Billa Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 Etter sesongen i fjor før vinterlagring byttet jeg styrbord trim retraktor. Nå snart, skal jeg få mekanikkeren til å bytte baug truster. Skal bytte ut Maxpower CP 30 med en Sidepower. Den nye skal inn i samme tunell men har større kraft og fjernkontroll. Mottakeren skal plasseres i cockpit og kobles også til ankervinsj slik at jeg betjene både ankervinsj og baugpropell fra samme fjernkontroll fra fordekket. Skal også fikse kalesje så snart det blir tørt. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Førstefender Svart 4.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2016 (redigert) Byttet båt i høst og blir alltid litt forbedringer på ny skute.. Utstyr som er kjøpt inn og skal monteres: - Større varmtvannstank. - Kraftige pantrypumpe, så det blir bra trykk i dusjen. - Baugspyd og stige - Utvide batteribank - 12v uttak i alle "rom" - batteriovervåkning - Forlenge jollekrybbe og nye innfestninger, så det blir passasje på badeplattform. - Bytte ut VHF - Ny gass komfyr Phu.. moro! men våren kommer fort! Redigert 4.Mars.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 (redigert) Ny "TV-benk" rett overfor sittegruppe og nytt tykt teppe i lys farge (4200gr pr kvm) vil forhåpentligvis isolere bedre mot underetasjen... Redigert 5.Mars.2016 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Euklid Svart 5.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2016 Skal vi se. Lista begynner å bli lang nok – kan bli et par travle uker når jeg kommer ned til båten. Skifte stående rigg Bytte genoafall (delvis tau, delvis wire ... bare trøbbel) Bytte til ny Furlex? Håper jeg slipper. Skaffe en ny jolle – et under at den jeg betalte ~2500 for på XXL for fire år siden har overlevd så lenge, og det er mulig den kunne klart seg hele veien hjem. Men nå skal den få hvile, og kanskje jeg en sjelden gang kan komme i land uten å bli klissvåt. Montere ny autopilot (i tillegg til vindror og den gamle, backup er viktig) Montere ny kartplotter, radar, AIS-transponder og sonar Få laget en targabøyle? Et nytt solcellepanel eller to Bytte ut batteriene? Installere nye bryterpaneler, ny hovedsikring og batterivelger – samt rydde litt opp i spaghettien når jeg er i gang Få til en bedre løsning for batteriovervåkning. NASA BM-1 eller noe slikt. Ny fiskestangholder, etter at et monster av en fisk knakk den gamle (glad den fisken stakk før jeg endte med en kamp i cockpit) Nytt dekkslys En løsning for lys i cockpit når vi ligger i havn Ny ankerlanterne Noen «lyslister» under bokhyllene inne Nye høyttalere i cockpit; festene til de gamle rustet seg gradvis til intet – på vei ned til New Zealand ble begge høyttalere ristet løs i et uvær, og hang i ledningen I tillegg kommer litt fiksing av ymse ting som har gått i stykker, service på alt som bruker diesel/bensin eller roterer, og nøye grubling over om jeg burde seile videre med de seilene jeg har eller skaffe noe nytt også der. Komfyren trenger noen reservedeler, vi burde helst ha malt dekorstripene på nytt, kunne sikkert ha byttet til nye madrasser (eller i det minste skåret til noen overmadrasser), osv. Sitér dette innlegget Link to post
Per Hilde Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Da er EFOY Comfort innkjøpt og klar til å monteres :-) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Ny "TV-benk" rett overfor sittegruppe og nytt tykt teppe i lys farge (4200gr pr kvm) vil forhåpentligvis isolere bedre mot underetasjen... litt av jobben hittil Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Skipper Worse Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Enkelt. - 2x VP 255 hk; + 2x MAN 450 hk. Fjernet inngangsdøren i dag for å komme til og ta ut de gamle. Sitter og regner nå på hvor store vinger vi vil trenge for å lette fra havoverflaten Eller hvor store fuel-tanker vi må ha for å ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Jakob T Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Spenstig motorbytte,blir nok ei ny verden. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Ny furlex (erstatter facnor) skal på i morgen den dag :-) Byttet og utvidet alt av batteripakker allerede for noen uker siden. Ny bombrems ligger også uprøvd i påvente av at forseilet er på plass. Har mer på ønskelisten, men vi får se.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Euklid Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Er det 204S du går for, Erik? Vurderer å bytte ut min aldrende Furlex selv, hva er grunnen til at du går bort fra Facnor? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Enkelt. - 2x VP 255 hk; + 2x MAN 450 hk. : Wau! 2x450 i 36'en. Spennende. Blir vel en del tillegsjobb også med nye akslinger/propeller og utøkt kapasitet på luft/kjølevannsinntak og eksos? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
NilsPils Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Jeg har en punchlist på 386 punkter for Saowanee, hvorav ca. 80 utestående. Noen færre for Tora, men der ligger til gjengjeld motoren i alle sine enkeltdeler på garasjeloftet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Erik Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 (redigert) Er det 204S du går for, Erik? Vurderer å bytte ut min aldrende Furlex selv, hva er grunnen til at du går bort fra Facnor? ja, 204s Grunnen til bytte er først og fremst at jeg måtte gjøre noe, kordelene i wiren var i ferd med å ryke i topp. Rigger hadde sett dette problemet flere ganger med Facenor, og jeg har heller ikke vært spesielt fornøyd med funksjon (har selv slående fokke så vinkelen på skjøtet er ikke ideell for rulling). Bytte til helt nytt Furlex ble noen tusenlapper dyrere (potensielt) enn å reparere på den gamle Facenor, men når jeg først måtte gjøre noe synes jeg der var kjekkere å oppgradere enn å bare reparere Så håper jeg den innfrir da. Ser enkelte klager om problemer med lukket system når det tvinter seg, så håper det blir bra... Hva er grunnen til at din Furlex bør byttes ? Redigert 7.Mars.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Skipper Worse Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Rem, det blir en del endringer ja. Man lever i spennende tider... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Worry II Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Du skal ha Turbo 36 til du går i grava, Skipper ? :-) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Enkelt. - 2x VP 255 hk; + 2x MAN 450 hk. Spenstig dersom dette blir en realitet. Ønsker så en egen tråd om prosjektet, med mange bilder Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Euklid Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Hva er grunnen til at din Furlex bør byttes ? Usikker på om den bør byttes. Har låst seg et par ganger så vi ikke har fått revet seilet, men mulig noe av det skyldes omtrentlig håndtering. Den er godt over 20 år gammel, og det er ikke mulig å få tak i reservedeler lengre. Skal skru den fra hverandre når jeg kommer ned til New Zealand i mai for å avgjøre videre skjebne, får se hvordan det ser ut når vi får plukket den i småbiter. Det haster litt med å komme seg avgårde når vi kommer ned dit, så det er greit å ha tenkt gjennom diverse eventualiteter før konklusjonen er klar. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 (redigert) Enkelt. - 2x VP 255 hk; + 2x MAN 450 hk. Spennende prosjekt Holdt på å kjøpe båt med MAN for noen år siden, har i ettertid forstått det slik at det var en tabbe å ikke kjøpe den Har inntrykk av at MAN er noe av det bedre. Men blir det ikke litt trangt med fire store motorer? Lagt til: Har forøvrig en egen liste også: Nytt dekke på badeplattformen (det gamle var ikke gammelt, men løsningen var midlertidig) Fikse dieselvarmeren og montere inn Reparere defekt ankervins Pakke om lekk luke i HT Det største prosjektet er imidlertid ombygging av Draco til åpen båt. (Spøker for det prosjektet da frua ser for seg en veranda først ) Redigert 7.Mars.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 Rem, det blir en del endringer ja. Man lever i spennende tider... Lykke til Worse Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Zach Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 VP 41A ut og KAD43 inn Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Usikker på om den bør byttes. Har låst seg et par ganger så vi ikke har fått revet seilet, men mulig noe av det skyldes omtrentlig håndtering. Den er godt over 20 år gammel, og det er ikke mulig å få tak i reservedeler lengre. Skal skru den fra hverandre når jeg kommer ned til New Zealand i mai for å avgjøre videre skjebne, får se hvordan det ser ut når vi får plukket den i småbiter. Det haster litt med å komme seg avgårde når vi kommer ned dit, så det er greit å ha tenkt gjennom diverse eventualiteter før konklusjonen er klar. Vet du om den låser seg oppe eller nede (altså i trommelen, feks pga tautvint ?) Min er nå på . Den så av design annerledes ut enn før (og den var ny for riggeren også så det ut for, han måtte lese litt i boka), så jeg tviler på du får gjenbrukt mye av din gamle som reservedeler, for å si det sånn... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gew77 Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Store oppgraderinger i vinter, blant annet nytt elanlegg og ny bysse +++ Kan leses mer om her: https://www.facebook.com/Scand29/ Håper det er ok å legge ut linken her? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
båtfyren Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 I år har jeg tatt ut og renset Intercooler, varmeveksler, oljekjøler, slanger, pumper. Alt av kjølekretser er demontert og renset. alt av pakinger ol er byttet Servopumpe med slanger er overhalt Dynamo er byttet Ny kabling er bestilt Sikring skap batterier batteri monitor m shunt batteri lade diode bro bytte gir og gass wire på drev drev service (seff) motor service montere nye led lys legge opp nytt og bent webasto hovedløp Landstrøm anlegg ny hovedpumpe ( Sahara 1100) spyle vaske Har planer om å sparkle noen småsår i gelcoat og dybde rense men dette er for meg mystisk :-) Nå jeg så lista over ting som er utført var den lengre en forventet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 Har plukket ut begge V8, ett aggregat, 2 batteribanker, ca 500 kg blyballast (sauset inn i olje og diesel) og alt elektrisk. Nå blir det forhåpentligvis ryddig i maskinrommet. Nye Hino-motorer på 175 hk skal inn istedet og batteribanken skal flyttes. Må også legge opp alt elektrisk på nytt, både 12, 24 og 220v, støpe inn nye trustlagere, lage nye tetninger rundt rorene, rette propeller og evt. propellaksling samt pakke om pakkboksene. Sjøsetting? I beste fall får jeg ha båten på land 5-6 uker til. Håper å få løftet inn de nye motorene i neste uke, men utover det er båten plukket ned i tusen deler Stresset? Helt klart Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 8.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2016 kaftein ØL Stress ja men når vi er ferdige føles det godt og da kan vi belønnes med en ekstra ankerdram :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.