Jump to content

Hvilke oppgraderinger av båten gjør du i 2016?


Kronidiot

Recommended Posts

Etter sesongen i fjor før vinterlagring byttet jeg styrbord trim retraktor.

Nå snart, skal jeg få mekanikkeren til å bytte baug truster. Skal bytte ut Maxpower CP 30 med en Sidepower. Den nye skal inn i samme tunell men har større kraft og fjernkontroll. Mottakeren skal plasseres i cockpit og kobles også til ankervinsj slik at jeg betjene både ankervinsj og baugpropell fra samme fjernkontroll fra fordekket.

Skal også fikse kalesje så snart det blir tørt.

Sushi

Link to post

Byttet båt i høst og blir alltid litt forbedringer på ny skute..

Utstyr som er kjøpt inn og skal monteres:

- Større varmtvannstank.

- Kraftige pantrypumpe, så det blir bra trykk i dusjen.

- Baugspyd og stige

- Utvide batteribank

- 12v uttak i alle "rom"

- batteriovervåkning

- Forlenge jollekrybbe og nye innfestninger, så det blir passasje på badeplattform.

- Bytte ut VHF

- Ny gass komfyr

 

Phu.. moro! men våren kommer fort!

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Skal vi se. Lista begynner å bli lang nok – kan bli et par travle uker når jeg kommer ned til båten.

  • Skifte stående rigg
  • Bytte genoafall (delvis tau, delvis wire ... bare trøbbel)
  • Bytte til ny Furlex? Håper jeg slipper.
  • Skaffe en ny jolle – et under at den jeg betalte ~2500 for på XXL for fire år siden har overlevd så lenge, og det er mulig den kunne klart seg hele veien hjem. Men nå skal den få hvile, og kanskje jeg en sjelden gang kan komme i land uten å bli klissvåt.
  • Montere ny autopilot (i tillegg til vindror og den gamle, backup er viktig)
  • Montere ny kartplotter, radar, AIS-transponder og sonar
  • Få laget en targabøyle?
  • Et nytt solcellepanel eller to
  • Bytte ut batteriene?
  • Installere nye bryterpaneler, ny hovedsikring og batterivelger – samt rydde litt opp i spaghettien når jeg er i gang
  • Få til en bedre løsning for batteriovervåkning. NASA BM-1 eller noe slikt.
  • Ny fiskestangholder, etter at et monster av en fisk knakk den gamle (glad den fisken stakk før jeg endte med en kamp i cockpit)
  • Nytt dekkslys
  • En løsning for lys i cockpit når vi ligger i havn
  • Ny ankerlanterne
  • Noen «lyslister» under bokhyllene inne
  • Nye høyttalere i cockpit; festene til de gamle rustet seg gradvis til intet – på vei ned til New Zealand ble begge høyttalere ristet løs i et uvær, og hang i ledningen

I tillegg kommer litt fiksing av ymse ting som har gått i stykker, service på alt som bruker diesel/bensin eller roterer, og nøye grubling over om jeg burde seile videre med de seilene jeg har eller skaffe noe nytt også der. Komfyren trenger noen reservedeler, vi burde helst ha malt dekorstripene på nytt, kunne sikkert ha byttet til nye madrasser (eller i det minste skåret til noen overmadrasser), osv.

Link to post

Enkelt. - 2x VP 255 hk; + 2x MAN 450 hk. :

Wau! 2x450 i 36'en. Spennende. Blir vel en del tillegsjobb også med nye akslinger/propeller og utøkt kapasitet på luft/kjølevannsinntak og eksos?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Er det 204S du går for, Erik? Vurderer å bytte ut min aldrende Furlex selv, hva er grunnen til at du går bort fra Facnor?

ja, 204s

 

Grunnen til bytte er først og fremst at jeg måtte gjøre noe, kordelene i wiren var i ferd med å ryke i topp.

 

Rigger hadde sett dette problemet flere ganger med Facenor, og jeg har heller ikke vært spesielt fornøyd med funksjon (har selv slående fokke så vinkelen på skjøtet er ikke ideell for rulling).

 

Bytte til helt nytt Furlex ble noen tusenlapper dyrere (potensielt) enn å reparere på den gamle Facenor, men når jeg først måtte gjøre noe synes jeg der var kjekkere å oppgradere enn å bare reparere  :cool:

 

Så håper jeg den innfrir da. Ser enkelte klager om problemer med lukket system når det tvinter seg, så håper det blir bra...

 

Hva er grunnen til at din Furlex bør byttes ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hva er grunnen til at din Furlex bør byttes ?

 

Usikker på om den bør byttes. Har låst seg et par ganger så vi ikke har fått revet seilet, men mulig noe av det skyldes omtrentlig håndtering. Den er godt over 20 år gammel, og det er ikke mulig å få tak i reservedeler lengre. Skal skru den fra hverandre når jeg kommer ned til New Zealand i mai for å avgjøre videre skjebne, får se hvordan det ser ut når vi får plukket den i småbiter. Det haster litt med å komme seg avgårde når vi kommer ned dit, så det er greit å ha tenkt gjennom diverse eventualiteter før konklusjonen er klar.

Link to post

Enkelt. - 2x VP 255 hk; + 2x MAN 450 hk.

 

Spennende prosjekt :thumbsup:  Holdt på å kjøpe båt med MAN for noen år siden, har i ettertid forstått det slik at det var en tabbe å ikke kjøpe den :nonod:  Har inntrykk av at MAN er noe av det bedre.

 

Men blir det ikke litt trangt med fire store motorer?

 

 

Lagt til:

Har forøvrig en egen liste også:

  1. Nytt dekke på badeplattformen (det gamle var ikke gammelt, men løsningen var midlertidig)
  2. Fikse dieselvarmeren og montere inn
  3. Reparere defekt ankervins
  4. Pakke om lekk luke i HT

Det største prosjektet er imidlertid ombygging av Draco til åpen båt. (Spøker for det prosjektet da frua ser for seg en veranda først :cryin: )

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Rem, det blir en del endringer ja. Man lever i spennende tider...  :diving:

Lykke til Worse

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Usikker på om den bør byttes. Har låst seg et par ganger så vi ikke har fått revet seilet, men mulig noe av det skyldes omtrentlig håndtering. Den er godt over 20 år gammel, og det er ikke mulig å få tak i reservedeler lengre. Skal skru den fra hverandre når jeg kommer ned til New Zealand i mai for å avgjøre videre skjebne, får se hvordan det ser ut når vi får plukket den i småbiter. Det haster litt med å komme seg avgårde når vi kommer ned dit, så det er greit å ha tenkt gjennom diverse eventualiteter før konklusjonen er klar.

Vet du om den låser seg oppe eller nede (altså i trommelen, feks pga tautvint ?)

 

Min er nå på :cool: .

Den så av design annerledes ut enn før (og den var ny for riggeren også så det ut for, han måtte lese litt i boka), så jeg tviler på du får gjenbrukt mye av din gamle som reservedeler, for å si det sånn...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

I år har jeg tatt ut og renset Intercooler, varmeveksler, oljekjøler, slanger, pumper. Alt av kjølekretser er demontert og renset. alt av pakinger ol er byttet

Servopumpe med slanger er overhalt

Dynamo er byttet

Ny kabling er bestilt

Sikring skap

batterier

batteri monitor m shunt

batteri lade diode bro

bytte gir og gass wire på drev

drev service (seff)

motor service

montere nye led lys

legge opp nytt og bent webasto hovedløp

Landstrøm anlegg

ny hovedpumpe ( Sahara 1100)

spyle vaske

 

Har planer om å sparkle noen småsår i gelcoat og dybde rense men dette er for meg mystisk :-)

 

Nå jeg så lista over ting som er utført  var den lengre en forventet :-)

Link to post

Har plukket ut begge V8, ett aggregat, 2 batteribanker, ca 500 kg blyballast (sauset inn i olje og diesel) og alt elektrisk. Nå blir det forhåpentligvis ryddig i maskinrommet. Nye Hino-motorer på 175 hk skal inn istedet og batteribanken skal flyttes. Må også legge opp alt elektrisk på nytt, både 12, 24 og 220v, støpe inn nye trustlagere, lage nye tetninger rundt rorene, rette propeller og evt. propellaksling samt pakke om pakkboksene. Sjøsetting? I beste fall får jeg ha båten på land 5-6 uker til. Håper å få løftet inn de nye motorene i neste uke, men utover det er båten plukket ned i tusen deler  :worry:  Stresset?  :sweat:  :pray:  Helt klart  :saint:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...