Jump to content

Perkins 4.108 78/80 modell, diesel i smøreolje


lars.a.tobiassen

Recommended Posts

Hjelp, Perkins 4.108, 78/80 modell

Diesel i smøreolje. Skiftet matepumpe uten positiv effekt. Neste tips er kontroll av kaldstartsdyse, men hvordan gjør jeg det?????

Siste tips er simring i forkant av høgtrykkspumpe, her holder jeg meg unna.....

 

MVH

LAT

 

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er fødepumpen som direkte lekker inn i bunnpannen, hvilket ikke virker trolig, må det jo være høytrykkspumpen som lekker rett inn. Nå kjenner jeg ikke i detalj din motor. Men på min motor sitter høytrykkspumpen direkte flenset mot registeret, og det er en slik teoretisk mulighet for at diesel kan renne inn den veien. Det er jo en vanvittig mengde diesel du observerer.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Opplevde det samme med min Perkins 4.108 men fant aldri helt 100% ut av det. 

 

Skjedde to ganger, begge gangene hadde jeg glemt å lukke dieselkrana etter at jeg hadde brukt båten. Tanken hos meg står en god del høyere enn motoren så den ligger på med et lite trykk i dieselen. 

 

Gjorde som deg og byttet fødepumpa, den gamle var gammel men jeg fant ikke noe hull i membranen eller noe. Men etter det byttet har jeg husket å lukke dieselkrana etter bruk så jeg vet ikke.. Har latt den stå med dieselkrana åpen over natt for å "teste" et par ganger, men fortsatt ikke diesel i olja. 

 

Leste meg noe voldsomt opp på renovering av høytrykkspumpa og innhenta priser sist vinter. Fikk pris på 4500,- fra de Perkinsfolka nedi Østfold. Men siden problemet aldri gjentok seg så ble det aldri noe av. 

 

En eller annen plass på nett ble det også spekulert i at diesel kunne renne inn via returen, men dette kan jeg ikke nok om...

-----------

 

Ene gangen det hadde skjedd peilet jeg ikke olja før jeg startet motoren etter at båten hadde ligget ubrukt i en god del dager. Motoren ville ikke gå på tomgang uten at oljetrykksalarmen gikk (olja blir jo pissetynn så den mister trykket). Så jeg stoppet den og tok sjekk da jeg oppdaget hva som hadde skjedd. 

 

Dette er jo et godt senario for å få motoren til å løpe løpsk og da er jo helvete løs. Så nå er jeg kategorisk på at olja må peiles før start :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om du googler diesel i olja Perkins 4108 på engelsk så finner du mange tråder om det i andre forum. Men det som går igjen er egentlig løftepumpa og høytrykkspumpa. Og det er en egen FB gruppe for Perkins 4.108 som det er en del aktivitet i. 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hei dere, jeg har fått dette problemet på min båt med perkins 4.108. Jeg har byttet fødepumpe to ganger uten at det har hjulpet meg. Jeg har også forsøkt meg på å få tak i noen som kan hjelpe meg med dette på "hjelp utenfor forum" uten å få noe svar. Er det noen her som vet om dette lar seg gjøre av en person med begrenset kjennskap til motor, eller må man ha inn profesjonelle? Det er dessverre dårlig tilgang fra siden på denne motoren og jeg antar deler av motoren (varmeveksler) må fjernes først. 

Er det eventuelt noen som kjenner til noen som gjør slike jobber i Østfold? Båten ligger i Fredrikstad. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...