Jump to content

Volvo Penta Tamd 72a Starter av seg selv

Prins Ess

Recommended Posts

Er det noen som har noe kjennskap til hvorfor motoren starter så fort jeg slår på startbatteriene? Selv om jeg slår av batteriene igjen så går ikke magnetventilen tilbake og jeg må dytte den inn manuelt for å stoppe motoren. Jeg har feilsøkt og koblet meg forbi starteren og innslaget, men det eneste som skjer på instrumentpanelet er at tankmålen går rett på fullt når jeg skrur på tenningen...

Det er ikke noe galt med tenningslåsen eller tankgiveren og det virker ikke som det er noe galt med stop/start releene. Kan det være tidsreleen?

Forslag taes imot med takk...

Er ikke et problem på starteren din da. Den tynne ledningen som kommer ifra tenningslåsen ligger ikke 

inntil den store plusskabelen fra batteriet. ( eller noe annet ledene mellom polene fra styrestrøm, hovedstrøm

på startmotoren)  Da vil motoren starte så fort du slår på hovedstrøm.

Det at ikke magnetventilen(stopsolenoiden) ikke går tilbake er vel fordi dynamoen lager strøm så lenge motoren går.

Du får altså ikke stoppet motoren med stoppen på tenningslåsen?

Du må koble av den tynne ledningen som går til startinnslaget og som aktiverer dette  når starnøkkel/knapp settes i pos, "start" Sjekk om det er strøm her når nøkkel slippes, da har du en feil oppe mot startnøkkel. Ledningen skal være strømløs når motor er startet. Se og etter at det ikke er noen overledning på koblingene  på selve startinnslaget.

Jeg ville også koblet av den tynne ledningen på innslagsreleet. Pass på at den avkoblede ikke berører gods. Hvis den fremdeles starter med ledningen avmontert er det overslag i innslagsrele. Starter den ikke får den tynne ledningen strøm fra nøkkel selv om denne ikke står i startposisjon, eller et ekstra startrele som har låst seg i på-stilling. Ikke uvanlig at det er et slikt ekstra startrele i tillegg til innslagsreleet på starteren.

Stoppen fungerer vel ikke når du slår av hovedbryter da det vanligvis krever strøm for å fungere, så den tipper jeg er ok.

Men det er jo stor fare for å ødelegge dynamoen også når du slår av hovedstrøm med motoren i gang, så du må stoppe den mens hovedbryter fremdeles er påslått.

Redigert av hegra (see edit history)

Tusen takk for svarene.

Jeg har som sagt koblet meg forbi starter og innslaget som på tegningen, men når jeg slår på tenningen så går tankmåleren rett opp og forbi fullt... Jeg har testet sensoren i tanken og den er i orden. Start og stop releene har jeg tatt ut, men samme feil på tankmåleren.

Derfor så tror jeg feilen ikke ligger i starteren,...

Kan en kortslutting i en av sensorene eller målerene føre til at innslaget slår inn selv?

bilde

Redigert av Prins Ess (see edit history)

De fleste som har problemer får ikke startet motoren. Det er første gangen jeg har hørt om en slik 'autostart'. Svarene over er helt i tråd med det beste. Men, for å ta det på en annen måte. Om tankmåleren din går rett til fullt, så betyr det at instrumentet 'oppfatter' at giveren signaliserer at tanken er full, giveren gir minimalt med motstand. Om jeg ikke er helt på jordet. Og det samme vil skje om du har en kortslutning inn på kretsen til instrumentet. Slik sett kan det se ut som du har en kortslutning inn på et system som gir så stor motstand at sikringen ikke går. Eller at kortslutningen er slik at den kjører til minus oppstrøms sikringen. Og da kan du få strøm til instrumenter og starterens innslagsrele. Se etter løse ledninger, kanskje først og fremst under instrumentpanelet. Det er ikke mange amperene som skal på avveie for å få til det du beskriver. Sjekk tenningsbryteren en gang til. Plukk av strøm inn på bryteren og se om du får samme feilutslaget. Sånt noe kan være helt pyton å finne ut av.

Ikke enkel den der nei. Men er du ikke litt på villspor da? Jeg vet ikke helt hvorfor du fjerner både start og stopprele og så kobler forbi.

Men når først startrele er koblet bort( nr 17) skal det ikke være strøm på ledning som går inn på innslagsrele klokka 9 på skjemaet, rett til venstre for det røde krysset du har laget. Så hvis starteren livner til uten strøm på den ledningen er feilen i innslagsrele eller en overledning på utsiden av innslagsrele. Finn ut av det først.

Dette med tankmåleren tror jeg ikke har noe med starten å gjøre, men heller en feil som kommer når du kobler noe fra som ikke skal kobles fra.

Skjemaet viser jo to hovedbrytere, en for + og en for -. Har du begge disse og er de av eller på når du tester? Hvis du har den minusbryteren, og denne er AV kan det være årsaken til at måleren flyr i været.

Snodig skjema? Batteriet med de stiplede strekene kan jo ikke stemme. Der går jo minus til B+. Kanskje derfor du har streket over?

Vet jo at engelskmennene drev med motsatt polaritet på batteriene, men det er vel år og dag siden det.

Redigert av hegra (see edit history)
Prins Ess :  Jeg har feilsøkt og koblet meg forbi starteren og innslaget, men det eneste som skjer på instrumentpanelet er at tankmålen går rett på fullt når jeg skrur på tenningen...

Det kan være automatsikringen nr. 9 på skjemaet som har slått ut. Denne er på minussiden og gir minus til alle instrumentene. Når ikke instrumentene får tilstrekkelig minuskontakt stjeler de den gjennom giverene som gjør at disse slår ut, noen kan gå helt til topps mens andre går til bunns. Giveren i tanken blir da batteri minus gjennom godset i tanken som sikkert er forbundet med motorblokk og batteri minus. Resultatet blir at den går helt til topps siden instrumentet ikke har den opprinnelige minuskontakten. 

Men som sagt er det feil på dette skjemaet så det kan være den som har nr 8 også for den batteritilkoblingen som er vist får ikke jeg til å stemme.

Likevel, det skal jo ikke føre til at starteren går av seg selv, men heller det at det er denne ukontrollerte startingen kan ha medført til at sikring 8 eller 9 har slått ut.

Det tidsreleet har neppe noe med dette å gjøre. Det gir vel strøm til varmeelementet i innsuget ca. 1/2 min. for at du skal slippe å holde nøkkelen i glødeposisjon, og har vel en kontrollampe som slukker når glødingen er ferdig.

Vet ikke hvordan det går, men ser jeg utrykte meg litt dårlig i går angående feil på skjema og batteritilkobling. Det jeg mener er at benevnelsen på noen kabler og tilkoblingspunkter ikke stemmer, så du må ikke finne på å bytte om på kablene til batteri.  

Slå av hovedbryter og koble det sammen slik det opprinnelig var. Den eneste du ikke kobler til er den som allerede er nevnt, som går fra nr. 17 og til starter like til venstre for det røde krysset.

Så slår du forsiktig på strømmen, og er det antydning til at starteren reagerer så slår du lynraskt av igjen slik at motor ikke starter.

Er det reaksjon i starteren er feilen i releet på selve startmotoren eller en overledning fordi kablene berører hverandre. Skitt og fuktighet kan også gi overledning.

Er det ikke reaksjon i starter når den nevnte ledningen er avmontert kan det være det lille startreleet , altså nr. 17 som har hengt seg på, eller får strøm på et eller annet vis uten at nøkkel er i startposisjon. Du må nesten ha en prøvelampe eller noe å måle med for å finne ut av det.

Hei igjen og tusen takk til alle som har svart!

Nå tror jeg at feilen er rettet.

Jeg gjorde masse feilsøking, blant annet på ledningsnettet og fant ut at multikontakten var veldig løs som du nevnte I.M.S. Sprayet 565 på den og strammet så nå virker ting som det skal.

Hegra du hadde rett når det gjaldt tankmåleren. Når kontaktene på starter og innslaget var på plass så funket den som normalt...

For at jeg skal ha en mulighet til å slå av motorene raskt hvis dette problemet dukker opp igjen og som en ekstra sikkerhet så skal jeg installere en bryter på hver av strømtilførselene til magnetventilene ved styreposisjonen.

Nå er det overhaling av turbo på styrbord side som står for tur...

Redigert av Prins Ess (see edit history)

Flott at det ordnet seg, og alltid kjekt å få vite hva som var galt :thumbsup: . Det må vel ha vært krypstrøm i denne multikontakten da. Ikke uvanlig på biler med tilhengerkontakt så det er vel noe i samme leia som har skjedd på multikontakten.

Prins Ess : For at jeg skal ha en mulighet til å slå av motorene raskt hvis dette problemet dukker opp igjen og som en ekstra sikkerhet så skal jeg installere en bryter på hver av strømtilførselene til magnetventilene ved styreposisjonen.

Nja,,  er den som andre VP og båtmotorer flest, stopper ikke motoren om du bryter strømmen. Stoppreleet skal ha strøm for å fungere, og det får det når du vrir nøkkel helt til venstre (mot klokka) forbi 0, stemmer ikke det ?

En annen ting er at en slik nødstoppløsning hindrer ikke det som skjedde. Det var jo starter som slo seg på selv, og det kunne like gjerne skjedd etter at motor var i gang også hvis det var krypstrøm i multikontakten som var årsaken. Så en revurdering av hele multikonkakten er kanskje det riktige for det ser ut til at det er den som trøbbler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...