Jump to content

Lån på gammel båt? Noen som har fått det?

gregor

Recommended Posts

Hei,

Har sett at båter helst skal være minst 20 år når lånet er nedbetalt? Jeg har et forbrukslån som jo ikke akkurat er gunstig så skulle absolutt ha refinansiert litt. Båten er en 44 fot stål seilbåt fra 1980. Den er ikke i skipsregisteret. Det kan jeg jo ordne, men da vil jeg gjerne finne et sted jeg kan vite at jeg får lån først. Båten har jeg allerede så det er ikke noe ny kjøp. En annen ting er at båten fortsatt er under full oppussing. Vil taksten synke ekstremt mye da?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Fikk lån på båt som blir 35år når lånet er nedbetalt hos Sparebank 1 SR-Bank for fem år siden. Båten er registrert i skipsregisteret.

Det enkleste er nok å ringe og legge fram behovet for så å finne ut hva banken tenker. Men tror personlig oppmøte er enda bedre, det har i alle fall fungert bedre for min del opp gjennom årene de gangene jeg har trengt ekstra penger til diverse.

Trist hvis de har strammet inn reglene slik.. Lån med pant i båt (skipsregistrert) har jo vært en fin mulighet for mange å kjøpe seg en båt litt større enn de fleste bare kan cashe ut.

Ville likevel prøvd meg i banken man pleier å bruke, de kan som regel strekke seg litt og/eller finne løsninger som er til å leve med. Det er i alle fall erfaringen jeg har med "min" lokale bank (en relativt liten filial til "hovedbanken"). De har ved flere anledninger gått utenfor den vanlige praksisen for å finne gunstige løsninger for meg, senest i fjor vår. Så skader ikke å prøve seg litt, har man et godt kundeforhold i en bank (spesielt mindre filialer) strekker de seg kanskje for å beholde deg som kunde.

Lån på gammel båt blir vel en litt indivduell sak som nok vil gå på hvilket kundeforhold du har til banken fra før. Men problemet, og der det oftest strander går gjerne på verdisetting av gammelt som kan være svært vanskelig.

Men å registrere en båt i skipsregisterene som du er eksisterende eier av for så å låne på båten tviler jeg på at noen finansinstitusjon går med på. Er vel stort sett bare fast eiendom dette går på.

Du får ikke kjøpt en liten leilighet du kan leie ut, så kan du låne med sikkerhet i den om noen år? Boliglån nå ligger på under 2% rente og inflasjonen er vel større enn som så, mens leieprisene er ganske høye.

Det tar jo litt tid, men kanskje forbrukslånet til og med kan betales ned med utleieinntekter, kanskje banken gir avdragsfrihet?

Ville tatt en prat med en bankrådgiver. De kan jo kanskje komme opp med en plan om noe slikt...

Og går du lei av skuta, kan du flytte inn selv. ? Begynner straks med vårpussen her, så skal jeg ta en tur og banke på skroget en dag når jeg har kommet meg utpå, eller du tar vel opp skuta når det blir varmt i været du? ?

Baltic-pappa

Jeg forhørte meg med banken om noe slikt på min skipsregistrerte båt for 3-4 år siden i forbindelse med et leilighetskjøp hvor jeg kanskje trengte mer sikkerhet, men fikk da beskjed om at lån med pant i båt kun var mulig ved kjøp av båten. Da jeg allerede eide båten, var det bare å glemme.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Du får ikke kjøpt en liten leilighet du kan leie ut, så kan du låne med sikkerhet i den om noen år? Boliglån nå ligger på under 2% rente og inflasjonen er vel større enn som så, mens leieprisene er ganske høye.

En liten leilighet i Oslo koster ikke under 2 mill. Det stilles også krav til at man skal ha bodd i leiligheten en periode (husker ikke hvor lang) før den kan leies ut på fremleie for ett år av gangen - maks 2 år. Skal den leies ut i mer enn 2 år, må det være selveierleilighet og da kan du vel legge på en mill til.

Har trådstarter egenandel nok til å låne til en slik leilighet, så kunne han nok cashet inn forbrukslånet og fortsatt hatt nok igjen til å kjøpe en bruktbil eller to.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg forhørte meg med banken om noe slikt på min skipsregistrerte båt for 3-4 år siden i forbindelse med et leilighetskjøp hvor jeg kanskje trengte mer sikkerhet, men fikk da beskjed om at lån med pant i båt kun var mulig ved kjøp av båten. Da jeg allerede eide båten, var det bare å glemme.

RSL

Det kan nok variere på svar etter hvem du kontakter, men det er mulig å ta pant i båt (forutsetning; registrert i skipsregisteret) selv etter at du har eid båten. Men praksis varierer fra bank til bank (og noen ganger rådgiver til rådgiver).

En liten leilighet i Oslo koster ikke under 2 mill. Det stilles også krav til at man skal ha bodd i leiligheten en periode (husker ikke hvor lang) før den kan leies ut på fremleie for ett år av gangen - maks 2 år. Skal den leies ut i mer enn 2 år, må det være selveierleilighet og da kan du vel legge på en mill til.

Har trådstarter egenandel nok til å låne til en slik leilighet, så kunne han nok cashet inn forbrukslånet og fortsatt hatt nok igjen til å kjøpe en bruktbil eller to.

RSL

Ingen krav til at du må ha bodd i leilgheten før du kan leie den ut. Må heller ikke være selveier for at du kan leie ut, men noen borettslag kan sette begrensninger på utleie i vedtektene sine. Og kjedelig hvis leiligheten synker 10 % i verdi neste 12 månedene.. Da blir det lite sikkerhet til overs :worry:

Edit; Disclaimer, jeg er selv ansatt i bank men svarer som privatperson.

Redigert av Kenneth82 (see edit history)

Okay, høres jo ut som det kanskje er muligheter.. Båten er min bolig så har ikke mulighet til å få det på vanlig boliglån.. Har allerede et lite lån som jeg har kausjonist på i en lokal sparebank1 som jo er Sr finans.. Blir muligens en leilighet til å leie ut senere, men må få litt stell på økonomien før det blir mulig :p

Whiskey: ja kom innom når du kommer deg utpå! :)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...