Jump to content

Registerreim til Nanni T 4.165, 2009 modell

Chilli Solbris

Recommended Posts

Jeg har to Nanni T4.165 fra 2009. Common Rail

Dette er Toyota Lnadcruiser 3.0 liter.

Det er dessverre registerreim på disse motorene og den skal byttes hvert fjerde år.

Komplett sett fra Nogva koster 6000 kroner (reim, løpehjul og strammer).

Så langt jeg har funnet ut koster det samme settet til bilmotoren 1800,- kroner.

Spørsmålet er hvordan jeg kan finne ut at disse er helt like. Motorras koster vanvittig mye mer enn reimsett til 6000,-. Samtidig er det helt latterilig å btale 6000,- for dette hvis det ikke er noen forskjell på dem.

Kn det være forskjell på reimen på den mariniserte utgaven av motoren kontra bilversjonen?

Er takknemlig for forumets eminente fagkunnskap og håper på kunnskapsrike svar!

bilde

Har to av disse!. Summer og går helt nydelig!

Redigert av Erikda (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg er nokså sikker på at originalreim og Toyotareim er identiske, kan ikke se noen grunn til at de skal være forskjell på dem. Ut fra bildet ser det nokså enkelt ut å bytte på denne motoren, reimen ligger bak dekselet rett over sjøvannspumpen.

Finn regnummeret på en Landcruiser som har denne motoren og kjøp reim og strammer hos Toyota ut i fra det, du vil enkelt se om dette er likt eller ei, og hvis det må byttet pleier ikke Toyotaforhandlerne jeg kjenner til ikke være spesielt vanskelige å ha med å gjøre.

Jeg byttet reim på en Hiace med common rail som så temmelig likt ut som på dine motorer, og det var veldig enkelt i forhold til det jeg var vant med. Min erfaring med reg.reimene til Toyota er at de er temmelig overdimensjonerte i forhold til mange andre merker, selv ville jeg nok ikke byttet løpehjul og strammehjul etter 4 år hvis det ikke er ulyd i dem.

Misunner deg disse motorene.

Takker  Marius. Har samme inntrykk av at det kanskje er overkill å bytte nå. Samtidig har jeg litt vondt i magen hvis jeg ikke gjør det. Løpehjul og strammer etter kun 300 timers gange er nok hekt unødvendig å bytte. Tenker jeg stikker innom en Toyota-forhandler!

Mvh

Chilli Solbris

• 3 måneder senere...

Da har vi gått igang med å skifte registerreim på Nanni T4.165! Den værste jobben var egentlig å få tappet av frostvæsken!

Frostvæsken er for øvrig gul. Noen som vet hvilken frostvæeske jeg da skal bruke?

bilde

Mvh

Chilli Solbris

Har gitt meg i kast med skifte av registerreim selv! Håper jeg ikke lager ras!

bilde

Skjønner ikke hvorfor jeg må ut med sjøvannspumpa! Det eneste jeg oppnår med det er at det renner ut olje!

bilde

bilde

Må jo prøve å treffe timingen! Et ventilras her vil bli grisedyrt!

bilde

Har tørnet motoren mange runder for å være sikker på at det ikke butter!

bilde

Mvh

Chilli Solbris

• 4 år senere...

Den reimen du skifter der er bare drivreim til dieselpumpe. Du får ikke motorhavari om den ryker. Den går ikke innom veiv men er kun mellom kam og pumpe. Det er kjede mellom veiv og kam. Gul frostveske er «evigvarende» og kan blandes med alt. Jeg ville fylt på gul igjen  

ser innlegg er 4 år gammelt så regner med  alt er i orden

Redigert av stikken (see edit history)
stikken skrev On 5.7.2020 at 0.19:

Den reimen du skifter der er bare drivreim til dieselpumpe. Du får ikke motorhavari om den ryker. Den går ikke innom veiv men er kun mellom kam og pumpe. Det er kjede mellom veiv og kam. Gul frostveske er «evigvarende» og kan blandes med alt. Jeg ville fylt på gul igjen  

ser innlegg er 4 år gammelt så regner med  alt er i orden

Alt er i skjønneste orden!??

Og rød er det det står skal brukes. 

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...