Jump to content

Været


Arnstein

Recommended Posts

Det BLE bra! Og kjæmpeværet startet for fullt 2 uker før vi dro til USA. Mens vi var der borte og fikk stadige supermeldinger om været i Trøndelag, ble jeg redd for at VI ikke skulle få noe av det når vi kom hjem; Men det har holdt seg med stille godt vær og gode temperaturer hele tiden!

Er det Trøndelag som stikker av med "Det beste sommerværet" i år også?? :yesnod:

I helga skal jeg KOOOSE meg på sjøen!! :flag:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå må du f... gi deg. Her i Bergen har vi ikke hatt regn siden juni

(de etterlengtede dråpene som har kommet fra himmelen er ikke å karakterisere som regn, mer som et automatisk vanningssystem)

Gradestokken har knapt vært under 19 grader på den tiden folk vanligvis er våken - dyne er byttet om til laken i skikkelig "syden stil"

Dessuten vinner Brann serien... så ikke kom her og skryt av trøndelag :wink:

Link to post
Share on other sites

Skryting er bergenserens privilegium!! :yesnod:

O.T.:

Og hadde det ikke vært for at SPORT er tabu her, ville jeg ha fortalt deg at "de røde" ikke er gode nok!

Rosenborg derimot....

Du har sikkert hørt historien om bergenseren og trønderen??

 

Anyway, vi fikk 2-3 regndråper i kveldingen, etter en forteffelig dag på fjorden.

I morgen skinner solen på ny over Trøndelag!! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg er alltid opptatt av været enten det er for å vurdere en mulig tur på sjøen, gjøre andre tinge eller kun for og diskutere det med andre.

 

I desse dager opplever Jærbuen historiske temperaturer. I skrivende stund kl. 00:25 den 23 september 2006,kan jeg lese på min digitale temperaturmåler en utendørstemperatur på 19,6 grader C. Ekstraordinert, veldig kjekt, men også noe tankevekkende.

 

Er litt usikker om vi skal gle eller bekymre oss over dette? :confused:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi har mye vær på Vestlandet for tiden. I følge Meteorologisk Institutt, avd. Sola, er det så langt i november registrert 15 dager med min. liten kuling, hvor fem dgr. min. stiv kuling. Har ikke vært på sjøen på 14 dager. Litt trassig dette.

 

Muligens jeg tar meg en tur i sørvesten i morgen? Alltid fasinerende å stikke baugen utom Tungenes når sørvesten står på. Da får man en feeling av storhavet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Mye vær ja? Det kan man trygt si! Lagde meg fire nye snikliner for en måneds tid siden, men det har ennå ikke vært såpass med helgevær at det har vært mulig å prøve dem! Begynner å bli urolig nå, på tide å få seg en tur utpå snart!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Akurat nå vurderer jeg å gå en tur ned i havna ,føler at huset snart detter ned jo . men det er fralandsvind i havna så det er sikkert bra der . Selv om jeg ligger utpå bølgedemper'n , det vil si at det blåser bra der ute selv om det er fralandvind ikveld . Men nå er jeg nok noe spesiell og redd for båtene mine , så selv om jeg nesten veit dem ligger trykt så er det ikke usannsynelig at denna gubben går en tur snart . Meldte vel stiv kulig på lokaltv og det er det vel minst nå, her oppe i gata . Jaja håper det blir likar imårra , da stikker denna gubben på en aldrig så liten tur igjen . Uffameg hakke vært på tur siden lørdag , ikke bra for kropp å sjæl det nei . Alt er klart ombord nå , så det er bare å vente te det løyer litt så stikker jeg ja .

 

PS:Ække mye som er bedre enn å være på tur med båten , noe er det sikkert . :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det tar godt i huset på andre siden av fjorden også Tine II

Noen vindobservasjoner klokka 19 : (20 sommertid)

Jomfruland: S 12

Svenner:

Færder: S 15

Gullholmen v/Jeløya: SSØ 15

Strømtangen v/Fr.stad: S 16

Nord-Koster: S 16

Måseskär: SSE 15

Skagen: S 13

Glad båten ligger på land inne :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kysten Jomfruland - Stavern og Ytre Oslofjord

 

Sørvestlig opp i stiv kuling 15 m/s , søndag morgen sørvestlig til dels sterk kuling 20 m/s. Skiftende skydekke. Enkelte regnbyger. Etter hvert oppholdsvær og perioder med sol. Moderat sikt i nedbør.

 

Bølgehøyde: 2-3 m.

 

Noen vindobservasjoner klokka 16 : (17 sommertid)

Jomfruland: S 11

Svenner:

Færder: S 14

Gullholmen v/Jeløya: SSØ 14

Strømtangen v/Fr.stad: S 14

Nord-Koster: S 14

Måseskär: S 14

Skagen: S 12

 

 

Fra Met innst. Det skal øke på. Har båten ute, alle med båter lenger enn utrigger skal ankre opp

i vinter. Mener båtene trekker for hardt i utriggerne.

 

Har kjøpt ekstra bruce kopi med gummi avlaster. Ellers vil den vel trekke hardt i kryssholtene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Den mest fantastiske høst på mange år! Fikk noen snøfiller for noen uker siden... "Det Kvite" forsvant etter 2-3 dager, og i de siste ukene har det vært mellom 3 og 10(!) plussgrader, MYE sol, litt vind og anger på at båten ble tatt opp "SÅåå tidlig"!!

Fortsetter det slik vil båtsessongen være minst 2 måneder lengre hvert år! :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det løyer litt utover dagen men den store nedgangen blir det ikke før til natta. Fra imorgentidlig er vinden nede på mere "normalt" nivå. Temperaturene vil svinge rundt 9 til 11 pluss grader frem til 4 desember da faller tempen til pluss 4. Ser ut til at det blir relativt mild desember også.

Link to post
Share on other sites

Her i Kristiansund N gikk man i går rundt i lette klær. 10 - 12 pluss og behagelig fralandsvind. Her oppe kunne jeg tenkt meg å ha båt. Bare så synd at det er stor stor forskjell på flo og fjære.

Vår østlandsvane å ligge langsetter fjellveggen på overnatting gjør det vanskelig her oppe.

 

Når jeg blir pensjonist skal turen gå til Møre. Med båt. Det er sikkert.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Håper plassen nede i by'n er ledig bastard (rett nedenfor banken mellom skøyta og den "rare" seilebåten ), vis det løyer utpå dagen så blir det vel tur til storbyen . Trudde huset skulle vælve i natt jeg , men nå kommer det bare noen vindkuler innimellom . Men det er her oppe , ned på sjøen er det vel ikke no særlig enda tipper jeg .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

det var ganske rolig en liten stund mellom 0815-0930. Nå øker vinden igjen men det er generellt bedre enn i natt. Tidlig i dag kom det en svær pressening nedover gata her etterfulgt av ei gipsplate. Sikkert en som pusser opp huset som er rimelig oppgitt i dag tidlig :nonod: I grøfta ligger det et par plaststoler og ei søpplekasse også ser jeg så det har lufta litt.

Link to post
Share on other sites

Her du pleier og ligge TineII?

Webcam

Hadde glømt det webcamera jeg , jo'a plassen min er ledig ser jeg . Rart ingen ligger der i vinter , er jo knall plass og midt i by'n .

 

Hadde barna innom i huset nu , dem skulle på harrytur .Helt til jeg forklarte at det blåser litt ute , kansje det blir en mindre koselig tur sa jeg . Dattra ringe Collorline i Sandefjord og sjekka forholda , der fikk hun beskjed . Kapteinen ombord anbefalte ikke noen tur og værtfall ikke noe julebuffe , det var inntil 6 meter bølger . Så dem blir hjemme idag :wink:

 

Har blitt nesten helt stille her i forhold til hva det var , men kommer noen kuler innimellom . Men det er en gul sak oppi himmelen nå , mener økosjefen kalte det sola .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er masse luft i luka enda Tine II. Sitter i Slagskibet og pusler litt der,hun hiver seg på bukkene.

Godt det er stålbukker så hun står ok. Husker en vinter hun stod på leca blokker som nordavinden løftet henne av og flyttet henne 30 cm mot syd med pressing stativ og presenning pent dandert over epletreet. Skikkelig moro :lol: Båten stoppet med 50 grader slagside mot stammen. Det hele så merkelig ut.

Link to post
Share on other sites

Kapteinen ombord anbefalte ikke noen tur og værtfall ikke noe julebuffe , det var inntil 6 meter bølger . Så dem blir hjemme idag :wink:
Kunne blitt en lengre tur enn planlagt. Mulig de ville blitt sbytt for tax-free'en også.

"Bohus" mistet styringen

 

Tok dette bildet fra Karlsvik ved Skallevold utefor Tønsberg kl 15:15, Bohus eskortert av kystvakten.

 

 

 

Ferge_Bohus.jpg

 

Var fortsatt en del sjø selv om vinden nesten hadde lagt seg helt.

Karlsvik_sjoe.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her i Kristiansund N gikk man i går rundt i lette klær. 10 - 12 pluss og behagelig fralandsvind. Her oppe kunne jeg tenkt meg å ha båt. Bare så synd at det er stor stor forskjell på flo og fjære.

Vår østlandsvane å ligge langsetter fjellveggen på overnatting gjør det vanskelig her oppe.

Når jeg blir pensjonist skal turen gå til Møre. Med båt. Det er sikkert.

Enda en, som har oppdaget at det finnes natur norvest for "Mårn-Du"-triangelet!! :cool:

Ta med deg Helgeland og Vestrålen når du først er på vei... :wink:

Tidevannsforskjellen er noe du venner deg til :yesnod: Og det finnes flytebrygger "her oppe" også"

 

Forøvrig: Strålende sol og liten bris i hele dag! Blå himmel...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

...Har ikke vært på sjøen på 14 dager. Litt trassig dette....
Er blitt noen uker siden sist førtøyningene ble løsnet ja. I går fyrte jeg opp oljefyren ombord, kjørte en tur og småsjoppa litt, tilbake til båten, på med kaffikjelen, inviterte familien ombord og fikk oss en kjempefin dag ombord, i båthavna. Rett og slett nydelig å sitte ombord, godt og varmt og høre uværet ule i riggen og kjenne hvordan det river og sliter i fortøyningene... Behøver ikke å reise langt for å ha det godt :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...