Genevieve1969 Startet 11.Mars.2016 Del på Facebook Startet 11.Mars.2016 Hei! Kan noen gi meg et seriøst svar på denne problemstillingen. Jeg er overhodet ike villig til å betale det tidobbelte bare for en LOGO. Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 11.Mars.2016 Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 Prøv Svas Kjemi Tlf. 63885500 i Fetsund . Suveren på service og pris . Sitér dette innlegget Link to post
Genevieve1969 Svart 11.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2016 (redigert) hei! Jeg har gode kontakter på epoxy i og med at jeg jobber i bygg. Fikk 10 lkg for en høvding . Tør ikke tenke på hva det hadde kostet med west marine. tredve kilo for nesten 8000,-på hjemmesiden??? Det jeg egentlig lurte på er denne bransjen egne evne til å begå ran!! Har de puttet gull i blandingen? Redigert 11.Mars.2016 av Genevieve1969 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 West System har holdt koken lenge og har utarbeidet gode bøker og instrukser for arbeid med epoksy. I tillegg har de velassortert sortement av brukerutstyr og tilleggsadditiver man kan tilsette for å påvirke epoksyharpiksens egenskaper, så de kan levere "full pakke" og tjener naturlig nok på det. Men selv erfarer jeg at epoksy fra SP-Systems og Aeropoxy (som er merkene jeg har brukt i tillegg til West Systems) som like greie å jobbe med, Aeropoksy fås også med tilpassede additiver, om ikke i like stor grad som West Systems. Kan ikke si det virker som de nevnte merkene limer dårligere. Så vidt jeg husker (har ikke vært ansvarlig for innkjøp ved båtbyggeriet, men det snakkes jo) kjører West Systems to prislister; en for privatkunder og en gunstigere liste for profesjonelle. Ikke uvanlig med grei rabatt før kontinuerlig store kvanta, men West Systems kunne godt ha priset seg noe lavere for privatmarkedet. Det dyreste av alt er disse små pakkeløsningene (selges blant annet hos Maritim) som er så overpriset at man nesten kan kjøpe samme volum i Araldit og spare på det (litt overdrevet, men for å få fram poenget). Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Helt enig med Hakkannen, jeg har brugt West System i mange år nu, og det er ikke bare produktet man betaler for her, det er også dokumentationen. Systemet og blandingerne er ekstremt veldokumenteret og gennemtestet - ja, det lyder jo nærmest som en reklame, men det er det ikke - det er bare min erfaring. Når der er noget der skal laves har jeg brug for at vide præcis de egenskaber jeg ender med at have, og der har jeg behov for at tingene er i system så må jeg betale lidt mere for grund-produktet end jeg kan få det for ved 3. part. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post
Genevieve1969 Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 (redigert) Takk for svar. Det med dokumentasjonen får man jo hos f. Eks bas 2 også! At det er en pris for privatmarkedet og en for proff ser jeg heller ikke som noe problem. Det er den uforskammelige prisforskjellen kun for at det er rettet mot båtmarkedet. Og dette er jo ikke de eneste produktene man ser den tendensen. Redigert 12.Mars.2016 av Genevieve1969 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Genevieve1969 Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Prøv Svas Kjemi Tlf. 63885500 i Fetsund . Suveren på service og pris .[/q Takk! Har allerede leverandør hvor jeg har meget gode priset. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Genevieve1969 Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 West System har holdt koken lenge og har utarbeidet gode bøker og instrukser for arbeid med epoksy. I tillegg har de velassortert sortement av brukerutstyr og tilleggsadditiver man kan tilsette for å påvirke epoksyharpiksens egenskaper, så de kan levere "full pakke" og tjener naturlig nok på det. Men selv erfarer jeg at epoksy fra SP-Systems og Aeropoxy (som er merkene jeg har brukt i tillegg til West Systems) som like greie å jobbe med, Aeropoksy fås også med tilpassede additiver, om ikke i like stor grad som West Systems. Kan ikke si det virker som de nevnte merkene limer dårligere. Så vidt jeg husker (har ikke vært ansvarlig for innkjøp ved båtbyggeriet, men det snakkes jo) kjører West Systems to prislister; en for privatkunder og en gunstigere liste for profesjonelle. Ikke uvanlig med grei rabatt før kontinuerlig store kvanta, men West Systems kunne godt ha priset seg noe lavere for privatmarkedet. Det dyreste av alt er disse små pakkeløsningene (selges blant annet hos Maritim) som er så overpriset at man nesten kan kjøpe samme volum i Araldit og spare på det (litt overdrevet, men for å få fram poenget). Sitér dette innlegget Link to post
Genevieve1969 Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 (redigert) West System har holdt koken lenge og har utarbeidet gode bøker og instrukser for arbeid med epoksy. I tillegg har de velassortert sortement av brukerutstyr og tilleggsadditiver man kan tilsette for å påvirke epoksyharpiksens egenskaper, så de kan levere "full pakke" og tjener naturlig nok på det. Men selv erfarer jeg at epoksy fra SP-Systems og Aeropoxy (som er merkene jeg har brukt i tillegg til West Systems) som like greie å jobbe med, Aeropoksy fås også med tilpassede additiver, om ikke i like stor grad som West Systems. Kan ikke si det virker som de nevnte merkene limer dårligere. Så vidt jeg husker (har ikke vært ansvarlig for innkjøp ved båtbyggeriet, men det snakkes jo) kjører West Systems to prislister; en for privatkunder og en gunstigere liste for profesjonelle. Ikke uvanlig med grei rabatt før kontinuerlig store kvanta, men West Systems kunne godt ha priset seg noe lavere for privatmarkedet. Det dyreste av alt er disse små pakkeløsningene (selges blant annet hos Maritim) som er så overpriset at man nesten kan kjøpe samme volum i Araldit og spare på det (litt overdrevet, men for å få fram poenget). Når det gjelder overnevnte type butikker kommer jeg aldri til å handle der, nettopp av de enkle grunner du nevner over. Jeg er relativt fersk i dette gamet men jeg jobber med innkjøp til daglig og jeg har til gode å se et så generelt sett overpriset marked.Det har nok noe med at fritidsbåt og er vært preget av fiffen som ikke bryr seg om hva ting koster. Jeg mener jo selvfølgelig ikke at ting skal være gratis men jeg forventer jo konkuransedyktige priser her som andre steder. Jeg importerer stort sett alt selv , men det hender jeg bruker den norske prisen til å kvalitetssikre de amerikanske Produktene.Hvis den norske er dobbelt så dyr så vet jeg med temmelig nøyaktighet at den andre er engros og da kan jeg presse de ned 10% til . Jeg betaler ikke 270 .- for en pencil anode på 5 cm. Den fra yanmar var dyrere en de jeg kjøpe til Detroiten pr. Stk. Redigert 12.Mars.2016 av Genevieve1969 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 (redigert) Jeg har ofte brukt Biltemas lamineringsepoxy med godt resultat til mindre arbeider med glassfiber, karbonfiber og kevlarduk. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Lamineringsepoksy-2000020523/ West Systems produkter har jeg stort sett ikke råd til. Redigert 12.Mars.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SveinHa Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Hva er forskjellen på lamineringsepoxy og annen? Bare navnet? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hakkannen Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 "Standard" epoksy fra West Systems, Aeropoksy og andre er som regel beregnet til laminering de også, selv har jeg ikke merket den store forskjellen i verken viskositet, bruk eller styrke i forhold til Biltemas variant. Har brukt Biltemas lamineringsepoksy de gangene jeg har trengt epoksy samme dag og ikke har hatt tid å vente på posten. Har fungert bra til både laminering og generell liming, også med fyllstoff for å lage hulkiler og sparkel Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 ......................................Har brukt Biltemas lamineringsepoksy de gangene jeg har trengt epoksy samme dag og ikke har hatt tid å vente på posten. Har fungert bra til både laminering og generell liming, også med fyllstoff for å lage hulkiler og sparkel Jeg har litt dårlig erfaring med liming av litt større flater i teak med Biltemas lamineringsepoxy. Men det gjelder kanskje epoxy generelt? Da anbefaler jeg heller PU-lim. Til sparkel med fyllstoff har den fungert bre for meg også. Så hvorfor kaste prenger etter dyrere merker? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Genevieve1969 Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 (redigert) Enig NilsPils.Det er den bevistheten jeg etterlyste. Selv er jeg veldig lojal mot leverandør hvis jeg opplever seriøsistet ang.produkt, leveranse og service. Jeg er drittlei av overprisede standard båtdeler etc.og uvitende selgere. Det eneste de kan er Volvo Penta og knapt nok det. Nå skal det sies at jeg bare har vært kunde i båtmiljøet knappe 7 mnd.men har allerede fått sjokk sv kunnskapsløshet. Er man litt over middels interresert i å lære seg nye ting så blir mange av disse butikkene nærmest som rimi å regne. Med andre ord totalt uinterressant. Men når det er sagt så har jeg opplevd båtplassen veldig positivt og dieselteknikk samt kragerø marineservice har vært veldig proffesjonelle. Redigert 12.Mars.2016 av Genevieve1969 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 (redigert) Bunnpanne til Tora laget med Biltemas lamineringsepoxy. Den har to lag karbonfiber ytterst (rester jeg hadde liggende, ikke Biltema) og tre lag vevet glassfibeduk fra Biltema innerst. Flensen mot motorblokka ble sparklet med et tykt lag epoxy med fyllstoff og nøyaktig rettet av på planhøvelen. Kjølespiralen er av kobberrør fra Biltema og formet med Biltemas bøyeverktøy. På veggen i bakgrunnen skimtes et veldig praktisk sett leddnøkler. Også fra BT. Redigert 12.Mars.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hakkannen Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Jeg har litt dårlig erfaring med liming av litt større flater i teak med Biltemas lamineringsepoxy. Men det gjelder kanskje epoxy generelt? Da anbefaler jeg heller PU-lim.Fersk bearbeiding av flatene, avfetting, coating av flatene og så passelig mengde epoksy med fortykning før sammenføyning/press? Ved epoksyliming av tre (spesielt hvis det er meningen at epoksyen skal fylle litt) er det en stor fordel å coate, altså "fukte" begge flatene med ren epoksy som kan trenge litt inn og skape en "elektromekanisk" binding mellom treet og fortykket lim. I tillegg er det greit om epoksyen hindres i å sige ut av limfuga siden epoksy oftest har så lang åpningstid (tiden limen er mulig å jobbe med før herdeprosessen er kommet for langt), gjerne ved å teipe over fuga slik at epoksyen ikke renner vekk. Sier ikke at dette har skjedd da du limte, men det er en kjent utfordring, spesielt ved liming av større flater, at lim siger vekk og det ikke blir tilstrekkelig med lim slik at fugen kan bli tørr. Har ikke limt teak med Biltemas variant, men fått til god liming med Aeropoksy og teak, også forholdsvis store flater. Men blir fort mye kliss PU-limen er ofte like grei, den er sterk og vannfast og følger treets bevegelser bedre etter herding enn epoksy ved senere variasjoner i fuktighet hvis trevirket lever litt. Bakdelen er at den krever fullkontakt for å få skikkelig sterk fuge, så tilpasning/forarbeid må være nøye. I tillegg er åpningstiden forholdsvis kort, så hvis man har behov for å lime større flater kan det bli hektisk å få stykkene sammen før limen begynner å skumme. PU-limen er også mer følsom for fiberretningen enn epoksy som er mer tilgivende hvis man limer sammen deler som ikke har helt langsgående fibre (på generell basis, avhenger også av treslag, noen treslag limer bedre på tverrved enn andre). Når mindre deler skal lamineres, slik som små kne og lignende, synes jeg ofte PU-lim vel så grei som epoksy, så lenge man jobber raskt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Takk for god innføring. Når jeg har hattt dårlig erfaring med teak og epoxy er det på ting som blir stående ute i vær og vind. Da hender det at limfugen begynner å glippe i kantene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hakkannen Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Den er lei. Behandlet du overflaten over fuga med noe? De fleste lamineringsepoksyer løser seg opp i sollys (UV-stråler) hvis de ikke er tilsatt UV-additiv eller er dekket av lakk med UV-filter eller maling. Mulig det er grunnen hvis teaken har vært ubehandlet. Og hvis teaken har vært av en viss dimmensjon vil selv teak leve såpass utendørs at epoksy med begrenset elastisitet kan sprekke opp, da går det ikke lange tiden før vann kommer til og gjør ting verre dessvere. Da er nok PU-lim et rettere valg ja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.