thomassv Startet 12.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2016 Hei. Jeg har byttet motor i seilbåten og lurer på om det er noen her som kjenner til dynamoen som sitter på denne? Jeg lurer også på om det er noen som har modifisert / tilpasset den for å få mer effektiv lading? Det virker som om Yanmar har en spesiell type v reim og ikke flat/dobbel reim. Vil denne tåle belastningen dersom dynamoen blir modifisert til å jobbe hardere? Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Jeg har gjort denne jobben i vinter, med Sterling Regulator fra Jorg Becker. Men jeg vet jo ikke resultatet . Reima er ikke noe problem, samme type trekker Dynamo,servopumpe,ac og vannpumpe på de fleste biler. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Det virker som om Yanmar har en spesiell type v reim og ikke flat/dobbel reim. Vil denne tåle belastningen dersom dynamoen blir modifisert til å jobbe hardere? Litt usikker på hva du mener med "spesiell type v reim"? Med dobbelt reim, tenker du da på reimhjul med to spor, altså for to reimer? Hvis det er V-reim kommer den normalt i Z, A, B, eller C. B og C reim har jeg vel ikke sett på en dynamo, de klarer du rett og slett ikke å bøye rundt det lille reimhjulet. Hvor stor kraft reima kan overføre avhenger av flere ting, bla. minste diameter på reimhjul og utveksling og anleggsflate på reimhjulene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
thomassv Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Hei. Yanmar bruker en mellomting mellom v og flat reim - vil tro at det er solid nok, men vil gjerne ha det bekreftet for jeg bestemmer med for å modifisere dynamoens regulator. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Mellomting mellom V-reim og flatreim, det var nytt for meg. Kan du lage en skisse av den profilen og legge inn her? Ble nemlig litt nysgjerrig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
thomassv Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Fant etter mye googling denne brosjyren: https://www.mastry.com/images/4JH5E.pdf Da er jeg trygg på at beltet er dimensjonert for å holde. Men, men jeg lurer fremdeles på om noen kjenner til hvilken dynamo som sitter i denne og har erfaring med modifisering ala Rallypetter over litt tid. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 I følge den brosjyra har motoren 125A generator drevet med "serpentine belt", eller multi-V-reim som den kalles på norsk. Ofte bare kalt "multireim". Regner med at det er den du kaller flatreim? Flatreim gikk jo av moten en eller annen gang på 40 eller 50 tallet når kilereima kom, så den kan ikke akkurat sammenlignes. Skjønner fremdeles ikke hva du mener med mellomting mellom kilereim og flatreim? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
thomassv Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Det er bare min dårlige forklaring - men som sagt jeg er beroliget nå og tror at reima holder. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Ja, hvis du har den reima i linken bør du ikke være urolig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Careka Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Hvis man skifter fra 60 amp dynamo på en 3ym30 til disse nye 125amp dynamoene, må da alt av kabler bak til batteribanken også byttes ? evt annet ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Joerg Becker Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Spørsmålet er som vanlig, Careka.Fra 60 til 125A dobler du maksimal mulig effekten, så må også alt legges til rette for det. Det som må undersøkes er: - Lufttilførsel (kjøling)- Hoved-feste & motlager (strammearm)- Reimdrev (>100Ampere = enten dobbelt V-reim, eller multi-ribb)- Kabeldiameter (spenningsfall og mulig oppvarming. Sjekkes på både + og - )- Ladestrømfordeler (skal tåle mer enn strømkilden)- evt Amperemeter/shunt til Amperemeter (skal tåle mer enn både strømkilden OG maks forbruk)- evt. strømbegrensning til batterier (temmelig alle bly-batterier er begrenset til ca. 25% / stykke)Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.