Sharksjark Startet 12.Mars.2016 Del på Facebook Startet 12.Mars.2016 sjarken min som er ein Nordan 35 har ein slitar Ford 2725E som snart må gå av med pensjon etter sine 10.000 tjeneste timer, begynner å komme olje ut i veiven mellom motor og gir. Giret som står på er ett helt nytt PRM 1000D som er kun kjørt 100 timer. Valgene er å total overhale Forden som vil komme på ca 50-60 + mva eller kjøpe ein helt ny til 150 +++ Men jeg har ein Perkins stående som er nesten helt ny, ca 1200 timer som er fult marinisert av sabre men dette er ein generator motor som går på 1800 omdreininger (har stått ei hydralikk pumpe på den tidligere). Noen som vet om det går ann å få høgere turtall på disse eller om jeg kan sette på større propell, på forden går jeg ca 2200 omdreinimnger for å få ca 7-8 knop. Eller er 1800 omdreininger maks turtall... spec på motor er : Er dette ein fornuftig løsning eller er det bare å begynne å kikke etter ny... Perkins 6twgm Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Vil nok tro at du kan bruke Perkins motoren og Prm giret. Så tar du bare og får beregnet ny propell etter turtall og girutveksling. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 tror jeg må seriøst vurdere det, er det noe firma som gjør den jobben å regner ut dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Den motoren du har har vell max RPM på 2400 så vit jeg husker. Men du må nokk bytte regulatoren på pumpa når du skal bruke den som fremdriftsmotor og ikke aggregatmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 kjenner du til disse motorene? er det omfattene å skifte denne? hvis jeg kan bruke denne motoren sparer jeg mange tusen.. noen som har erfaring om dette er gode motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Nå kjenner ikke jeg til den motoren konkret, men Perkins er jo generelt gode greier. Udødelige lavturtallsmotorer som sitter i traktorer, aggregat osv. Her har du to tips til firmaer du kan ta kontakt med for å få litt mer informasjon. Begge har rykte på seg for å være for å være både dyktige og rimelige. Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sharksjark Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 venter i spenning Komodo Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 12.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Noen som kan bekrefte at disse kan justeres opp till 2400 rpm, ser at hos perkins er dei oppgitt til 1800 rpm og ca 190 hk.... også blir utfordringen om disse kan monteres med helning i båten da dette igrunner er generator motor i utgangs punktet... Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Det er nok mange synsere og meninger om dette, men jeg ville personlig ha latt den gå på 1800 rpm. Mindre turtall gir lengre levetid og lavere forbruk, men smaken er som baken. ;) Tror heller ikke det er noe problem med oljenivået, men ta kontakt med importør - leverandør av motoren og rådfør deg der, i verste fall må du bytte ut bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Mars.2016 Del på Facebook Svart 12.Mars.2016 Eg er enig med Baracuda. Det er mykje meir behagelig å ha ett maksturtall på 1800rpm enn 2400rpm. Din gamle motor har vel også bare rundt 150hk på max? Så med rett propell, så kan du kansje gå med rundt 16-1700rpm for å holde den maksfarten du har med dagens motor. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Eg har en slik motor, perkins 217 hk, 1985 mod. Eg foreslår du tar kontakt med universal diesel, de selger perkins motor, tror de ligger Oslo. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Christensen Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Vil nok bli nødt til å bytte/bygge om dieselpumpa! Grunnen til at den er oppgitt til 1800rpm vil jeg tro er ifm generatordrift, 1800 rpm vil da gi 60Hz som er veldig vanlig på sjøen. Tipper den går på 1800 med en gang du starter den opp! Antar at normalt turtall på denne i fremdriftsversjon matcher turtallet på Forden din! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bårdp Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Mener det er samme motoren som sto i en 40 fots sjark jeg brukte en del for noen år siden. Den hadde vribar propell å der skulle stigningen settes slik at en oppnådde 2400 RPM med max pådrag. deretter dro en av pådraget til ca 1900 RPM for normal marsfart. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 takker for svar, skal ta ein tlf universal diesel og høre hva som vil trenges for ombygging til ein framdrifts versjon. Ser ut som giret (Prm1000d) er innenfor med tanke høyere KWm enn Forden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 venter i spenning Komodo Sorry, glemte linkene http://www.minges.no/ http://www.okonomi-deler.no/?gclid=CKfviZ3cvcsCFWgocgodmygE5Q Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 kjenner du til disse motorene? er det omfattene å skifte denne? hvis jeg kan bruke denne motoren sparer jeg mange tusen.. noen som har erfaring om dette er gode motorer? Du treng i alle høve ikkje lure på om dette er gode motorar. Spør proffane! Dette er slitemotorar som går fantastisk fint. Galskap å ikkje bruke den og motere inn ein simplare motor istaden. Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Det blir nok å sette inn Perkinsen til hausten ja, vil slite någen timer til av Forden sliik at jeg får planlagt og sjekket priser på deler til ombytte i fred og ro, blir som regel billigere da Ein annen ting som kom til å tenke på er at idag kjører jeg kjøle sløyfe under båten og tørr eksos, noe som jeg igrunnen kunne tenkt å fortsatt med av forkjellige grunner som feks slipper å ta saltvann ombord i det hele tatt (tæringer på eksos bend, tette sjøvannsintak osv ). Tørr eksos medfører kanskje ein brann fare men er jaggu fint å henge klær i maskin rommet for tørking og samt å aldri ha spor av fuktighet i maskin rommet (tørker bra ut hver gang jeg bruker båten) Men vil jeg kunne skippe den varme veksleren på Perkinsen og kjøre ferskvann kretsen rett i allerede eksisterende kjøle sløyfe ombord, visst ikke det går kan jeg muligens bare kjøre saltvannet i slange over bord i stedefor i eksosen etter det er ferdig med runden sin så slipper jeg å bygge om eksos systemet også... Setter pris på deres erfaringer og tanker om dette, som alltid Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 (redigert) Sjekk ihvertfall at kapasiteten er ok i forhold til at effekten er høyere på Perkinsen! Redigert 13.Mars.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Du har vel ikke kjørt med syntetisk olje. Den motoren er bare innkjørt på 10 00 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sharksjark Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 hmm er der ein formel for å rekne ut det?? diameter på røra er 2`` og lengden ca 8-10 mtr vil eg tippe.. Tåler ikke Forden syntestisk olje..?? det må jeg jaggu sjekke hva som ble fylt på sist..!!! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Jeg har ikke en konkret formel på lur her og nå, men det er sikkert noen her inne som kan regne det ut. Du skal ha en viss kjølekapasitet, og da må du ha en viss flow og lengde på sløyfa. Diameter og tykkelse på røret er også parameter, regner med at materialet er kobber. I tillegg er det gjerne en forutsetning at røret ikke er grodd eller stoffet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 (redigert) Tåler ikke Forden syntestisk olje..?? det må jeg jaggu sjekke hva som ble fylt på sist..!!! Det er mange eksempler på at gamle motorer som skal ha 10/30 begynner å svette / lekke i pakningene fordi syntetisk har en rense effekt som ikke er bra. https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/oljeprodukter/olje-fk-kombi-10w30-20l-50269234/ Redigert 13.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sharksjark Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 visst eg fylle på mineral olje 10w-30 vil det stoppe å lekke med tiden?? vil du anbefale den oljen som du har linket til på felleskjøpet?? Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 Jeg mener det er Mobil delvac 15/40 som står på idag, visst det er tilfelle at denne er årsaken til lekkasje/ skadelig for Forden skal den ut av motoren imorgen. Hva vil dere anbefale jeg fyller på igjen?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Mars.2016 Del på Facebook Svart 13.Mars.2016 (redigert) Har brukt Felleskjøpet i flere år også Billtema og andre merker av mineral olje 10/30 bare de har rett spec. Perkins er også en topp motor. Redigert 13.Mars.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.