Jump to content

Ny motor i sjarken Olagutt, bruke Perkins 6twgm generator-motor?


Sharksjark

Recommended Posts

sjarken min som er ein Nordan 35 har ein slitar Ford 2725E som snart må gå av med pensjon etter sine 10.000 tjeneste timer, begynner å komme olje ut i veiven mellom motor og gir. Giret som står på er ett helt nytt PRM 1000D som er kun kjørt 100 timer.
 
Valgene er å total overhale Forden som vil komme på ca 50-60 + mva eller kjøpe ein helt ny til 150 +++
 
Men jeg har ein Perkins stående som er nesten helt ny, ca 1200 timer som er fult marinisert av sabre men dette er ein generator motor som går på 1800 omdreininger (har stått ei hydralikk pumpe på den tidligere).
 
Noen som vet om det går ann å få høgere turtall på disse eller om jeg kan sette på større propell, på forden går jeg ca 2200 omdreinimnger for å få ca 7-8 knop. Eller er 1800 omdreininger maks turtall... spec på motor er :
 
Er dette ein fornuftig løsning eller er det bare å begynne å kikke etter ny... :worry:
 
Perkins 6twgm
 
bilde

Link to post

Nå kjenner ikke jeg til den motoren konkret, men Perkins er jo generelt gode greier. Udødelige lavturtallsmotorer som sitter i traktorer, aggregat osv.

 

Her har du to tips til firmaer du kan ta kontakt med for å få litt mer informasjon. Begge har rykte på seg for å være for å være både dyktige og rimelige. Lykke til :smiley:

Link to post

Det er nok mange synsere og meninger om dette, men jeg ville personlig ha latt den gå på 1800 rpm.

Mindre turtall gir lengre levetid og lavere forbruk, men smaken er som baken. ;)

Tror heller ikke det er noe problem med oljenivået, men ta kontakt med importør - leverandør av motoren og rådfør deg der, i verste fall må du bytte ut bunnpannen.

Link to post

Vil nok bli nødt til å bytte/bygge om dieselpumpa! Grunnen til at den er oppgitt til 1800rpm vil jeg tro er ifm generatordrift, 1800 rpm vil da gi 60Hz som er veldig vanlig på sjøen. Tipper den går på 1800 med en gang du starter den opp!

Antar at normalt turtall på denne i fremdriftsversjon matcher turtallet på Forden din!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

kjenner du til disse motorene? :smiley:  er det omfattene å skifte denne? hvis jeg kan bruke denne motoren sparer jeg mange tusen.. :thumbsup:  noen som har erfaring om dette er gode motorer?

 

Du treng i alle høve ikkje lure på om dette er gode motorar. Spør proffane! Dette er slitemotorar som går fantastisk fint. Galskap å ikkje bruke den og motere inn ein simplare motor istaden.

Link to post

Det blir nok å sette inn Perkinsen til hausten ja, vil slite någen timer til av Forden sliik at jeg får planlagt og sjekket priser på deler til ombytte i fred og ro, blir som regel billigere da :smiley:

 

Ein annen ting som kom til å tenke på er at idag kjører jeg kjøle sløyfe under båten og tørr eksos, noe som jeg igrunnen kunne tenkt å fortsatt med av forkjellige grunner som feks slipper å ta saltvann ombord i det hele tatt (tæringer på eksos bend, tette sjøvannsintak osv ). Tørr eksos medfører kanskje ein brann fare men er jaggu fint å henge klær i maskin rommet for tørking og samt å aldri ha spor av fuktighet i maskin rommet (tørker bra ut hver gang jeg bruker båten)

 

Men vil jeg kunne skippe den varme veksleren på Perkinsen og kjøre ferskvann kretsen rett i allerede eksisterende kjøle sløyfe ombord, visst ikke det går kan jeg muligens bare kjøre saltvannet i slange over bord i stedefor i eksosen etter det er ferdig med runden sin så slipper jeg å bygge om eksos systemet også...

 

Setter pris på deres erfaringer og tanker om dette, som alltid :yesnod:

Link to post

Jeg har ikke en konkret formel på lur her og nå, men det er sikkert noen her inne som kan regne det ut. Du skal ha en viss kjølekapasitet, og da må du ha en viss flow og lengde på sløyfa. Diameter og tykkelse på røret er også parameter, regner med at materialet er kobber. I tillegg er det gjerne en forutsetning at røret ikke er grodd eller stoffet.

Link to post

 

Tåler ikke Forden syntestisk olje..?? det må jeg jaggu sjekke hva som ble fylt på sist..!!!

Det er mange eksempler på at gamle motorer som skal ha  10/30 begynner å svette / lekke i pakningene

fordi syntetisk har en rense effekt som ikke er bra.  https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/oljeprodukter/olje-fk-kombi-10w30-20l-50269234/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...