Jump to content

AGM batterier, 10% tapping = 12,5V OK? Ulik spenning på Batterier

Erik

Recommended Posts

Hei.

Oppgraderte batteripakken fra 2x100Ah til 4x80Ah (=320Ah) AGM batterier for noen uker siden.

Hovedhensikten var å slippe å starte motoren om morgenen for å få start på varmeren, slik jeg av og til måtte før (kom litt an på sol forholdene, da jeg har solcelle).

De første turene har vært vellykket, og det har knapt vært dagslys ute før jeg har startet varmeren, men denne helga ville ikke varmeren starte siste dagen (uten å starte motor da).

Batteriene var da rett under 12,5v så vidt jeg husker, og det var tappert rundt 30Ah/t, eller i underkant av 10%

Spørsmål 1 : Er ikke rett under 12,5v egentlig tilstrekkelig for å starte apparatet (kan jeg ha spenningsfall frem til varmeren tro)

Spørsmål 2 : Er 12,5v rett i forhold til en nedtapping på rett under 10% ? Burde det ikke vært noe høyere spenning ved 10% på AGM ?

Da jeg kjøpte batteriene, la jeg merke til at det ene batteriet hadde lavere spenning enn de andre. Tror det var på 12,39, mens de andre var rundt 12,6v hvis jeg husker rett. Ihvertfall var det ene lavere enn de andre.

Dette samme batteriet har nå en 'hvile spenning' (ikke så enkelt å finne hvile spenning med solcelle tilkoblet) på 12,89v, mens resten av banken (har kun frakoblet dette ene batteriet pga plassutfordringer) måler 12,92v

Spørsmål 3 : Er en forskjell på 0,3V OK på like batterier med identisk lading og forbruk frem til målingen ?  

Ps Tipper det var målt mindre enn en time etter det var mørkt, så det er vel knapt å kalle hvilespenning dette.

Er litt usikker på hvordan gå frem videre. Teste batteriene mer, eller feilsøke kablingen frem til varmeren i stedet...?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

1. 12,5V burde holde for å starte varmeren. At du har spenningsfall er det vel ikke tvil om, spørsmålet er hvor mye.

2. 12,5V er lavt i forhold til nedtappingen du beskriver. Er du 100% sikker på at du har fått ladet batteriene skikkelig opp?

3. Nei, ikke ok.

Mest sannsynlig var batteriene mer eller mindre sulfatert i det øyeblikket du dro kortet i butikken. Biltema?

Redigert av Komodo (see edit history)

2&3 Ja, biltema. Hvilke flere tester bør jeg gjøre før jeg tar med det dårligste batteriet ut og bytter ? De har 4 år garanti og disse er 4 uker. Men hvordan bevise at det er feil?

De var nok 100% på fredag, står med solcelle hele uka, men hadde brukt de ned 25ah og så kjørt litt men seilt mest dag 2. Battmeteret har da konkludert med 100% men kan jo ha bommet litt. Jeg kan sette battmeteret til hva den skal se etter for max spenning over tid før den konkluderer med full ladet, men er usikker på hva den grensen står på, og hva den bør være..

1. Mistenker det. Får kikke litt i den retningen også.. Kablngen går jo via bryterpanelet. Frem dit har jeg 70mm2. Men i bryterpanelet er det langt mindre, og etter tror jeg heller ikke det er så mye. Kan man dra kabel rett fra batteriet til varmeren, så lenge bryteren går via panelet? Avstand batteri - varmer er kort, men fram og tilbake til bryter panel er ett stykke. Selve bryteren er og frem og tilbake en ekstra gang også...

Jeg fant denne et sted, selv synes jeg den stemmer bra med min batteriløsning.

Batteri kapasitet Hvile spenning Strøm trekk     0A 5A 10A 100 % 12,8 12,5 12,4 12,2 90 % 12,7 12,4 12,3 12,1 80 % 12,6 12,3 12,2 12,0 70 % 12,5 12,2 12,1 11,9 60 % 12,4 12,1 12,0 11,8 50 % 12,3 12,0 11,9 11,7 40 % 12,2 11,9 11,8 11,6 30 % 12,1 11,8 11,7 11,5 20 % 12,0 11,7 11,6   10 % 11,9 11,6     Flatt 11,8 11,5

Ser at det var vanskelig å sette inn en tabell fra Excel, skal prøve å legge inn et bilde.

Redigert av Lett match (see edit history)

Ville sagt at alle batteriene må i retur. Sjølv etter mange uker uten bruk og lading holder mine 10 år gamle agm batterier 12.9v. At dine hadde så lav spenning ved kjøp virker urovekkende. Men det må siest at eg er ingen batteriekspert.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

N.B. ikke så lett å returnere til BT. De kommer med en batteritester (proffutstyr) og måler batteriet, blir resultatet god som det antakelig vil bli her, får du ikke returnert. Jeg har akkurat vært igjennom det med ett bilbatteri. Det målte først bra (det resultatet sier er bra, som avr ca 70% av kapasitet) så ventet vi en halvtime (koblet det ut av bilen) og målte igjen, da hadde den ramlet ned på må byttes (replace). Dette er tydelig en formel som går på batteriets kapasitet. Når resultatet replace kom, printet de det bare ut tok batteriet i bytte uten noe mer dikkedarer. De trengte den lappen selv som bevis sa de for å få byttet. Ellers riktig som blir sagt, 4 års garanti nå, egentlig fantastisk. Men for TS kan det hende batteriene ikke er slitne nok til at BT bytter de, men det er jo alltid lov å prøve og kan være forskjellige rutiner fra de forskjellige butikkene.

Jeg fant denne et sted, selv synes jeg den stemmer bra med min batteriløsning.

Gjelder dette bly/syre, eller AGM.

Hvis jeg tolker tabellen din rett så er ikke mine så galne, men mistenker at dette ikke er AGM , og da er det jo annerledes ?

Ville sagt at alle batteriene må i retur. Sjølv etter mange uker uten bruk og lading holder mine 10 år gamle agm batterier 12.9v. At dine hadde så lav spenning ved kjøp virker urovekkende. Men det må siest at eg er ingen batteriekspert.

Ikke sikker på om de er fullt oppladet over disk da jeg kjøpte dem?

Resten av banken holdt 12,92v i går men det var samlet, fikk ikke målt disse individuelt.

Jeg har nå det ene batteriet fritt siden i går. Hva er grensen på hva det kan ligge på i hvile spenning før det bør byttes ?

Jeg har og dekket til solcellene så det ikke blir lading i dag.

Hva bør resten av banken minimum ligge på etter ett døgn uten lading eller forbruk før det bør vurderes bytte/klage ?

Grunnen til at jeg valgte akkurat disse batteriene var mye pga målene. Å returnere for å kjøpe en annen plass ønsker jeg derfor helst å unngå. 

Bør det ikke være mulig å få gode friske batterier av denne typen hos Biltema, eller er de helt umulige ?

Grunnen til at jeg valgte akkurat disse batteriene var mye pga målene. Å returnere for å kjøpe en annen plass ønsker jeg derfor helst å unngå. 

Bør det ikke være mulig å få gode friske batterier av denne typen hos Biltema, eller er de helt umulige ?

Som jeg sa, BT er egentlig veldig enkle å forholde seg til og bytter asap er batteriene dårlig. Utfordringen her er at ett batteri på 12.4 volt, neppe er dårlig nok. Du bør topplade alle tre batteriene, koble de selvstående ta en måling da. Så kan du vente ett døgn og måle igjen. Da vil du se om ett av batteriene tapper seg selv eller ei. Evt. hvor mye det tapper seg versus de andre. Siden BT kommer med batterimåler for å verifisere dårlig batteri, har jeg gitt deg indikator på hva de regner som dårlig. 70% batterikapasitet er bra, antakelig rundt 65% så er de dårlige. Min batterimåler målte 64% og dårlig/replace på det som BT målte til 71%, men BT tok hensyn til utetemperatur/temperatur på batteriet også, noe min BT-måler ikke gjør. For øvrig ikke BT-måler som BT gjorde oppmåling med, slik til refleksjon :smiley:. Men batterimåleren til 350,- hos BT, gir mer en god nok indikasjon på batterienes tilstand er min erfaring. 

Hmm.. men hvordan vet måler/butikken om batteriet er oppladet?

I mitt tilfelle var det enkelt da batteriet satt i bilen og de målte 14,3 volt når motor gikk. Som sagt jeg var overrasket over hvor grundige de var, hadde jo inntrykk herifra at det bare var å ta med seg kvittering og batteri, så byttet de gladelig. Jeg spurte hva de ville gjøre om jeg kom med batteriet løst, ved tvil ville de ha ladet det opp også testet det var svaret. Tror byttegreiene fungerer enklest har en celle gått, da er det ikke tvil, ved dårlig kapasitet vil det alltid være rom for konflikter. I min verden er ett batteri som har 70% kapasitet og var 6 mnd gammelt ikke noe godt batteri, men for BT var det godt nok. De ville ikke bytte før målingen kom på replace, noe som da skjedde etter en halvtime for meg heldigvis. Dermed fikk de både replace på testen og bevis for at batteriet tappet seg selv.

N.B. ikke så lett å returnere til BT. De kommer med en batteritester (proffutstyr) og måler batteriet, blir resultatet god som det antakelig vil bli her, får du ikke returnert.

Kan skrive under på den her. Jeg har dokumentert at mine batterier har en del mindre enn 50% kapasitet men de setter reklamasjonsbusteren sin på og sier at batteriene er helt ok. Det betyr i praksis at garantien ikke er verdt noe som helst. Biltema sier at en bare kan forvente 3-5 års levetid på et batteri. Jeg har spurt om forretningsideen med å gi 4 års garanti men det kan de ikke svare på...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

I min verden er ett batteri som har 70% kapasitet og var 6 mnd gammelt ikke noe godt batteri, men for BT var det godt nok. De ville ikke bytte før målingen kom på replace,

Det er jeg veldig enig i! Det burde finnes en standard som regulerer dette som man kunne støtte seg til, samt anerkjente målemetoder iht. samme standard. Hvis ikke er jo dette bare på måfå. Hadde aldri fungert i min bransje i hvertfall.

Nå er jeg usikker.

Batteriet var på 12,9v (mot 12,89v i går, steget 0,01v altså..?)

Resten av pakken hadde steget langt mer, den lå på 13,19v. Det er nesten så jeg mistenker at solcellene lader litt til tross for at de var dekket av ett badehåndkle..?

Uansett, er vel lite trolig at en klage/reklamasjon vil føre frem med slike test resultater?

Kan jeg isolere batteriene når de er tappet lengre ned for å finne bedre måltall, eller er det bare å glemme hele greia og utbedre kabling i istedenfor ?

Nå er det uansett koblet sammen igjen, så jeg kan dra på tur til helga, får bli mer testing senere hvis det har noe hensikt, ref Jori og SveinHA...

Stusser litt på diskusjonene i denne tråden når det gjelder hvilespenning på batterier.

Et fulladet batteri har en (teoretisk) hvilespenning på 12,72V. Målt hvilespenning på et voltmeter kan nok ligge noe over dette (rundt 12,8-12,9V), men "ekstrastrømmen" forsvinner raskt når man setter på belastning/last.

Så er det utgangspunktet for kapasitet i batteripakken. En batteripakke på 320 Ah kan ved gunstige forhold (ikke minst utetemperatur) gi rundt maks 70%, dvs. 224 Ah før batteriene er i kritisk tilstand. I praksis kan man si at batteripakken er tom ved 50% nedtapping, dvs. brukt 160 Ah (gitt at batteripakken var skikkelig fulladet før forbruk). Er det brukt ca 30Ah, tilsvarer det at rundt 20% av batteripakkens kapasitet er forbrukt. At spenningen målt med et voltmeter da viser rundt 12,5V høres ikke veldig unormalt ut. Det å måle med et voltmeter kan også gi en del tilfeldige utslag, blant annet avhengig av hvor lenge siden det har vært belastning på batteripakken, evt. spenningsfall mellom batteripakke og voltmeter, osv.

Har selv AGM batterier (280Ah batteripakke), og erfarer i praktisk bruk at ved belastning ramler spenning målt med voltmeter ganske raskt ned til 12,6-12,5V, hvor målt spenning "stabiliserer" seg en tid (før videre ned mot 12,4V, osv.).

Redigert av Flow (see edit history)

Ut i fra siste innlegg vurderer jeg at min batteripakke ikke er så aller verst da, og prioriterer å jobbe med kabling til varmeren foran reklamering på batterier ihvertfall.

Men sånn for fremtidig overvåkning, kan man si noe generelt om ca forventet v ved ulike utladningsgrader på AGM (ala lett Match sin liste) ?

Mitt batt meter som vet at jeg har 320Aht bank sier at 32ah = 10%

Bør jeg redusere det til 160aht der for å få rett måling (slik at jeg kan forbruke ned mot 0 istedet for ned mot 50%?

Og hvilken spenning over tid skal jeg be battmeteret se etter for å vurdere det som helt fullt?

Nei, ikke gjør en slik endring. At Flow innfører et nytt begrep med at et 320Ah batteri som er tappet ned til 160Ah er tappet ned 100% er en helt uvanlig måte å si det på. Da er batteriet tappet ned til 50% etter normal betegnelse. Men, - Lenger ned skal en ikke gå. Så mer enn 160Ah er det ikke smart å tappe ut av batteriet om du vil at det skal leve mer enn 2 - 3 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da beholder jeg det som det er. Men hva bør Max spenning som batt meter ser etter før den konkluderer med fullt batteri settes til på AGM tro ?

Jeg fortsetter kabling til varmeren i en ny egen tråd med mer passende tittel : https://baatplassen.no/i/topic/124948-hjelp-til-bruk-av-rele-for-%C3%A5-f%C3%A5-bedre-spenning-p%C3%A5-varmeren/

Hei Lars H. Var ikke meningen å innføre et nytt begrep, forsøkte med egne ord å forklare reell kapasitet på batteribanken :smiley: .

Bruker selv voltmeter for å følge med på batteriene, og tapper (nesten) aldri batteriene under 12,0V i hvilespenning (tappes batteriet for lavt begynner ødelegges blycellene over tid (sulfatering) og mister fremtidig ladekapasitet).

Nye AGM batterier bør vise hvilespenning på eller over 12,7V. Det ene batteriet du kjøpte fra BT viste for lav hvilespenning. Om det er feil på batteriet, eller om det bare har selvutladet noe etter å ha stått lenge i butikken, evt. krypstrøm fra skitt rundt batteripolene, osv., er ikke godt å si. Er du i tvil kan du jo be BT om å teste batteriet (men det er litt styr, så jeg ville nok ha fulgt med på batteriet for å se om det holder på oppladet hvilespenning før jeg hadde tatt det med til butikken).

Når det gjelder ladning er ikke nødvendigvis batteriet fulladet selv om voltmeteret viser rundt eller over 12,8V. De siste 10-20% tar det noe tid å få ladet opp, det er derfor moderne batteriladere lader i sykluser og går over til vedlikeholdsladning (float). Har du en moderne batterilader, eller regulator til solceller, står det på batteriet hvilken område vedlikeholdslading (float) laderer/regulatoren skal sette til. Viktig at dette følges for AGM batterier så ikke batteriene overlades over tid, da tørker de ut og ødelegges (har selv gjort dette).

Når det gjelder varmeren din kan den være kresen på høy volt styrke i startøyeblikket. Har selv en Wallas koketopp som sjelden tenner hvis batteriene ligger under 12,5V. Gjerne etter en dag eller to i uthavn, pleier da å bytte over til startbatteriene for å få startet Wallasen (deretter bytte tilbake til forbruksbank).

Redigert av Flow (see edit history)

Jeg har automatisk skille på forbruk og start, så hos meg er det enkleste å starte motoren og starte varmeren, og så stenge motoren så fort varmeaparatet er i gang.

Upraktisk og sikkert plagsomt for eventuelle naboer.

Er det noen som vet den konkrete volt grensen Eber D4 Aitrtronics har i start øyeblikket ?

Ett sted fant jeg at dette var så lavt som 10,5v men at den samtidig tok mellom 8 og 20 Amp.

Noen som vet ? Jeg har ikke sett så lave volt tall hos meg enda, men Ampen kan komme opp i 8 ja...

Husk at oppgitt spenning enheten må ha er målt på enheten, for deg varmeren. Så med lange tynne ledninger med dårlig kontakt her og der, kan det bli stor forskjell på spenningen på batteriet og varmeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...