StorStas Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 10,5v minimum på varmeren er nok riktig det. Har hatt samme symptom på en Webasto tidligere, og kunne ikke få start på den ved mindre enn 12,7v på batteriene. Viste seg å være litt tynn plusskabel og litt irrede kontakter som var problemet. Byttet til større og bedre kabler, og problemet var løst. Om du kommer til med et multimeter og finner pluss- og minuskablene inn på varmeren kan du måle spenningen i det du starter varmeren. Hvis spenningen synker ned mot 10,5v så har du synderen i kabler eller kontakter. Siden varmeren bruker en del strøm når den starter opp så er det ikke utenkelig at spenningsfallet blir så stort, selv om batteriene i seg selv er ok. Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Stusser litt på diskusjonene i denne tråden når det gjelder hvilespenning på batterier. Et fulladet batteri har en (teoretisk) hvilespenning på 12,72V. Målt hvilespenning på et voltmeter kan nok ligge noe over dette (rundt 12,8-12,9V), men "ekstrastrømmen" forsvinner raskt når man setter på belastning/last. Min erfaring er at AGM og gel har noe høyere hvilespenning enn vanlig gammeldagse syrebatterier. I tillegg har de gunstigere spenningskurve ved utlading. Sjekket spenningen på de nye Haze batteriene (gel) som skal inn i båten til våren. De ble ladet for to måneder siden, og hvilespenningen er nå 12,95V. De har stått lagret i garasjen, og temperaturen der har ligget på 15-20 grader, altså lite ideelt for lagring av batterier. Det du sier om "ekstrastrøm", eller overflatespenning som jeg pleier å kalle det, er jo for så vidt greit. Men om man tapper batteriet for 1% av kapasiteten og spenningen kommer tilbake kaller jeg det reell hvilespenning, ikke overflatespenning som man typisk ser en stund etter opplading. PS: Hvis du tapper batteriene dine ned til 12,0V hvilespenning (ref. ditt siste innlegg) bryter du nok ganske effektivt dine egne prinsipper om å ikke ta ut mer enn 50% av kapasiteten Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Flow Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 (redigert) PS: Hvis du tapper batteriene dine ned til 12,0V hvilespenning (ref. ditt siste innlegg) bryter du nok ganske effektivt dine egne prinsipper om å ikke ta ut mer enn 50% av kapasiteten Er klar over det, tapper sjelden batteriene under 12,2V. Har også solcellepanel som bidrar noe i fint vær. Men ingen regel uten unntak, når man ligger i uthavn på 3 eller 4 dagen, og livet er bra må man kompromisse litt . Redigert 18.Mars.2016 av Flow (see edit history) Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Enig i det Flow, batteriene er til for å brukes Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Erik Svart 19.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Jeg har aldri dratt ut mer enn 100ah etter at jeg fikk batt meter. Derfor har jeg og oppgradert fra 200ah til 320ah nå, for å ikke komme like langt ned i kjelleren. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
goggen000 Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Et sprs i denne forbindelsen: Har montert solcellepanel m / regulator, og nå i solen viser voltmeteret 15,1 V. Hvor meget tåler et AGM batteri? Link to post
Worry II Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 På mine står det chargecycle: 14,5 - 14,9, stanby float: 13,6 - 13,8. Men måler du på selve batteriet ? Link to post
goggen000 Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Nei, fra sigarett uttaket Link to post
Lars H. Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Et sprs i denne forbindelsen: Har montert solcellepanel m / regulator, og nå i solen viser voltmeteret 15,1 V. Hvor meget tåler et AGM batteri? Hvor stort panel har du, og hvilken regulator. Å måle i et sigaretttenner uttak er et usikkert sted å måle dersom ikke kablingen derfra går direkte til batteriet. Det er jo spenningen på batteriet som er viktig å vite. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
goggen000 Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Svar: 2 x 38 W. solceller Solar Controller 10A/12V OS-C1012. Målte den samme spenning på batteriet. Det grønne lyset på controlleren blinkte sakte, iflg anvisning skulle batteriet var topp ladet. Ved hurtig blink overlading, DVs over 16,8 V, og da skulle ladingen opphøre iflg bruksanvisning Takk for svar: og nu er også eg tørst Link to post
Lars H. Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 En regulator som kan gi opp til 16,8volt, ville jeg aldri hatt i min båt! :thumbsdown: Meningen med solcellepanelet er vel å lade batteriet, ikke drepe det? Min regulator (Victron) er satt til 14,4V bulk og 13,8V float for mine åpne bly/syre batterier. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 20.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Min solcelle regulator (dynamoen også for den saks skyld) har temp sensor på batteriene. Max volt er vel oppgitt ved 20 grader? Altså lavere batt temp = høyere max volt? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Helt korrekt, men ikke så mye som i dette tilfellet. Her en kurve fra Ladac for åpen/syre batterier. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oberst1 Svart 21.April.2016 Link til dette innlegget Svart 21.April.2016 (redigert) Stusser litt på diskusjonene i denne tråden når det gjelder hvilespenning på batterier. Et fulladet batteri har en (teoretisk) hvilespenning på 12,72V. Målt hvilespenning på et voltmeter kan nok ligge noe over dette (rundt 12,8-12,9V), men "ekstrastrømmen" forsvinner raskt når man setter på belastning/last. Så er det utgangspunktet for kapasitet i batteripakken. En batteripakke på 320 Ah kan ved gunstige forhold (ikke minst utetemperatur) gi rundt maks 70%, dvs. 224 Ah før batteriene er i kritisk tilstand. I praksis kan man si at batteripakken er tom ved 50% nedtapping, dvs. brukt 160 Ah (gitt at batteripakken var skikkelig fulladet før forbruk). Er det brukt ca 30Ah, tilsvarer det at rundt 20% av batteripakkens kapasitet er forbrukt. At spenningen målt med et voltmeter da viser rundt 12,5V høres ikke veldig unormalt ut. Det å måle med et voltmeter kan også gi en del tilfeldige utslag, blant annet avhengig av hvor lenge siden det har vært belastning på batteripakken, evt. spenningsfall mellom batteripakke og voltmeter, osv. Har selv AGM batterier (280Ah batteripakke), og erfarer i praktisk bruk at ved belastning ramler spenning målt med voltmeter ganske raskt ned til 12,6-12,5V, hvor målt spenning "stabiliserer" seg en tid (før videre ned mot 12,4V, osv.). Støtter dette Flow. Fort gjort å glemme dette i beregningene sine :) Red. Innlegget kom plutselig lenge etter tenkt. Lars har også riktige tanker og ser at prinsippene er man enige om videre i tråden :) Poenget mitt var å belyse forskjell på teori og praksis når man tenker ønsket kapasitet slik Flow nevner. Redigert 21.April.2016 av oberst1 (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn