Jump to content

AGM batterier, 10% tapping = 12,5V OK? Ulik spenning på Batterier

Erik

Recommended Posts

10,5v minimum på varmeren er nok riktig det.  Har hatt samme symptom på en Webasto tidligere, og kunne ikke få start på den ved mindre enn 12,7v på batteriene.  Viste seg å være litt tynn plusskabel og litt irrede kontakter som var problemet.  Byttet til større og bedre kabler, og problemet var løst.

Om du kommer til med et multimeter og finner pluss- og minuskablene inn på varmeren kan du måle spenningen i det du starter varmeren.  Hvis spenningen synker ned mot 10,5v så har du synderen i kabler eller kontakter.  Siden varmeren bruker en del strøm når den starter opp så er det ikke utenkelig at spenningsfallet blir så stort, selv om batteriene i seg selv er ok.

Stusser litt på diskusjonene i denne tråden når det gjelder hvilespenning på batterier.

Et fulladet batteri har en (teoretisk) hvilespenning på 12,72V. Målt hvilespenning på et voltmeter kan nok ligge noe over dette (rundt 12,8-12,9V), men "ekstrastrømmen" forsvinner raskt når man setter på belastning/last.

Min erfaring er at AGM og gel har noe høyere hvilespenning enn vanlig gammeldagse syrebatterier. I tillegg har de gunstigere spenningskurve ved utlading.

Sjekket spenningen på de nye Haze batteriene (gel) som skal inn i båten til våren. De ble ladet for to måneder siden, og hvilespenningen er nå 12,95V. De har stått lagret i garasjen, og temperaturen der har ligget på 15-20 grader, altså lite ideelt for lagring av batterier.

Det du sier om "ekstrastrøm", eller overflatespenning som jeg pleier å kalle det, er jo for så vidt greit. Men om man tapper batteriet for 1% av kapasiteten og spenningen kommer tilbake kaller jeg det reell hvilespenning, ikke overflatespenning som man typisk ser en stund etter opplading.

PS: Hvis du tapper batteriene dine ned til 12,0V hvilespenning (ref. ditt siste innlegg) bryter du nok ganske effektivt dine egne prinsipper om å ikke ta ut mer enn 50% av kapasiteten :wink:

PS: Hvis du tapper batteriene dine ned til 12,0V hvilespenning (ref. ditt siste innlegg) bryter du nok ganske effektivt dine egne prinsipper om å ikke ta ut mer enn 50% av kapasiteten :wink:

Er klar over det, tapper sjelden batteriene under 12,2V. Har også solcellepanel som bidrar noe i fint vær. 

Men ingen regel uten unntak, når man ligger i uthavn på 3 eller 4 dagen, og livet er bra :cheers:  må man kompromisse litt :smiley: .

Redigert av Flow (see edit history)
  • 1 måned senere...

Et sprs i denne forbindelsen: Har montert solcellepanel m / regulator, og nå i solen viser voltmeteret 15,1 V. Hvor meget tåler et AGM batteri?

Hvor stort panel har du, og hvilken regulator. Å måle i et sigaretttenner uttak er et usikkert sted å måle dersom ikke kablingen derfra går direkte til batteriet. Det er jo spenningen på batteriet som er viktig å vite.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Svar: 2 x 38 W. solceller

Solar Controller 10A/12V OS-C1012. Målte den samme spenning på batteriet. Det grønne lyset på controlleren blinkte sakte, iflg anvisning skulle batteriet var topp ladet. Ved hurtig blink overlading, DVs over 16,8 V, og da skulle ladingen opphøre iflg bruksanvisning

Takk for svar: og nu er også eg tørst

En regulator som kan gi opp til 16,8volt, ville jeg aldri hatt i min båt! :thumbsdown: :thumbsdown: Meningen med solcellepanelet er vel å lade batteriet, ikke drepe det?

Min regulator (Victron) er satt til 14,4V bulk og 13,8V float for mine åpne bly/syre batterier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Stusser litt på diskusjonene i denne tråden når det gjelder hvilespenning på batterier.

Et fulladet batteri har en (teoretisk) hvilespenning på 12,72V. Målt hvilespenning på et voltmeter kan nok ligge noe over dette (rundt 12,8-12,9V), men "ekstrastrømmen" forsvinner raskt når man setter på belastning/last.

Så er det utgangspunktet for kapasitet i batteripakken. En batteripakke på 320 Ah kan ved gunstige forhold (ikke minst utetemperatur) gi rundt maks 70%, dvs. 224 Ah før batteriene er i kritisk tilstand. I praksis kan man si at batteripakken er tom ved 50% nedtapping, dvs. brukt 160 Ah (gitt at batteripakken var skikkelig fulladet før forbruk). Er det brukt ca 30Ah, tilsvarer det at rundt 20% av batteripakkens kapasitet er forbrukt. At spenningen målt med et voltmeter da viser rundt 12,5V høres ikke veldig unormalt ut. Det å måle med et voltmeter kan også gi en del tilfeldige utslag, blant annet avhengig av hvor lenge siden det har vært belastning på batteripakken, evt. spenningsfall mellom batteripakke og voltmeter, osv.

Har selv AGM batterier (280Ah batteripakke), og erfarer i praktisk bruk at ved belastning ramler spenning målt med voltmeter ganske raskt ned til 12,6-12,5V, hvor målt spenning "stabiliserer" seg en tid (før videre ned mot 12,4V, osv.).

Støtter dette Flow. Fort gjort å glemme dette i beregningene sine :)

Red. Innlegget kom plutselig lenge etter tenkt. Lars har også riktige tanker og ser at prinsippene er man enige om videre i tråden :) Poenget mitt var å belyse forskjell på teori og praksis når man tenker ønsket kapasitet slik Flow nevner.

Redigert av oberst1 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...