PiperBill Startet 16.Mars.2016 Del på Facebook Startet 16.Mars.2016 Noen som har prøvd å lage kalesjeimpregnering etter gammeldags måter? I tillegg til den store så har jeg har en liten kalesje over førerhus på båten min. Den er ikke mer en 1,4 x 1,1 meter. Den er såpass slitt at jeg må stadig ha på impregnering for å holde det noenlunde tett. Den ligger helt flat og samler vann som deretter drypper ned på innsiden. Jeg har tenkt å kjøpe ny kalesje til hele båten neste sesong men i mellomtiden tenkte jeg å KANSJE prøve ut det har som jeg fant på Youtube. https://youtu.be/4BAHx0KBpT4 Litt langdrektig video men det går an å spole forbi en del tomprat. Resultat ser veldig bra ut Det er en blanding av bivoks, linfrøolje og terpentin (whitesprit?). Smører på og deretter går over det hele med varmepistol. Enjoy Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Pettern1972 Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 husk å impregnere på innersiden. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
shipahoy Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 Pass på så det ikke selvantenner... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 (redigert) Kansje det kommer til å lukter "maling" i hele båten..... Hva med en blanding white spirit og våtromsilikon? Jeg tipper at en del ferdigblandet impregnering er ikke mere en det. :-) Redigert 16.Mars.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
index Svart 16.Mars.2016 Del på Facebook Svart 16.Mars.2016 Whitespirit og våtromsilikon fungerer i noen måneder. Men duken er ødelagt for alltid etterpå og vil aldri bli den samme igjen. Men er den utslitt allerede, så hvorfor ikke? Det du sier om ferdigblandet impregnering stemmer dog ikke. Ingen produsent med vettet i behold ville ha blandet våtromsilikon i et salgsprodukt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Viknes 6BY Svart 3.November Del på Facebook Svart 3.November Noen med oppskrift på hjemmelaget kalesje imprignering? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.November Del på Facebook Svart 3.November PiperBill skrev On 16.3.2016 at 20.18: Noen som har prøvd å lage kalesjeimpregnering etter gammeldags måter? I tillegg til den store så har jeg har en liten kalesje over førerhus på båten min. Den er ikke mer en 1,4 x 1,1 meter. Den er såpass slitt at jeg må stadig ha på impregnering for å holde det noenlunde tett. Den ligger helt flat og samler vann som deretter drypper ned på innsiden. Jeg har tenkt å kjøpe ny kalesje til hele båten neste sesong men i mellomtiden tenkte jeg å KANSJE prøve ut det har som jeg fant på Youtube. Jeg har ikke prøvd å lage kalesjeimpregnering etter gammeldagse måter. Men hvorfor bale med å lage selv i dette tilfelle? Kalesjen din er jo bare ca 1,5 m2, så en slik fra Biltema burde holde til neste sesong og du får ny kalesje. (Etter som du "stadig" må impregnere, og kanskje trenger 2 flasker, kommer du nok fremdeles rimeligere i fra det enn om du kjøper ingredienser til selvblanding). Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.November Del på Facebook Svart 3.November Stabil impregnering var min favoritt den gang jeg hadde snekke med gammel kalesje. Vannet perlet seg på kalesjen. Jeg strøk impregneringen på utsiden, da min erfaring var at den trakk rett igjennom slik at innsiden eller utsiden ikke hadde noen betydning. Dette var en gammeldags blå kalesjeduk på ei gammel tresnekke, så mulig nyere stoffer er annerledes Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
arnbr0 Svart 3.November Del på Facebook Svart 3.November Jeg impregnerer mitt militære 16 mannstelt med hjemmelaget, som består av lavaromatisk whitesprit 4 liter og en patron rein silikon. Må kjøre ganske lenge med drill og blandevisp. Funker fint for meg. Det gamle teltet blir tett og vannet preller av i dråper og stoffet vætes ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.November Del på Facebook Svart 4.November Hvis man bare skal tynne ut silikonen burde vel eddik fungere? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.