Steini Startet 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2016 (redigert) Heisann. Eg har ein elektrisk påhengs til gummibåten, som eg har eit egent 80ah 12v blybatteri til. Kan eg lada dette batteriet fra forbruksbanken min? (forbruk bank er 4 stk 95ah agm) Som er koblet til 400w solcellepanel. Hadde vert greit å sleppa å kobla opp egne kabler fra både MMPT controllera, dynamo samt 230v lader for å igjen få lada da eina 80ah batteriet.(bly) Tenker da om det er noko dc til dc lader eg kan bruka? Håper eg har forklart meg på ein forståelig måte. Redigert 17.Mars.2016 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Faxen Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Ta kontakt med Jørg Becker her på båtplassen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lazyjack Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 (redigert) Tviler på det. For å få tilført energi til et batteri så må det gå en strøm av elektroner fra det ene batteriet til det andre. Da må du ha en høyere spenning på kilden enn på mottageren. En god lader for 12V blybatterier har en ladespenning på ca. 14,4V. Da kan selvsagt går veien om 230V via en inverter og en lader men da får du mye tap. Det beste må vel være å ha to batterier til påhengeren din som du lader når du kjører for motor eller ligger med landstrøm. Redigert 17.Mars.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Teoretisk kan "normale" bly lades parallell med AGM-banken. Forutsetning er da at du kan bruke samme ladeslutspenning.Dvs. at du ikke bruker f.eks. lokkete bly som er begrenset til 14,40V mens AGM banken skal lades med 14,6V (eller omvendt).Teknisk.Hvis du bruker dette batteriet for elt-motoren da går den regelmessig i syklisk drift, og da høyest sannsynlig forskjellig i forhold til AGM-banken. Det kan hende at denne forskjellen er marginalt, men dette ser du bare vis du bruker en egen batterimonitor og følger med i timene. Over tid blir dette vel for komplisert, så er det ofte bedre hvis man heller bruker en BB-lader for de ekstra-batteriene til gummibåten. Riktige BB-ladere (det finnes også en rekke DC-DC transformatorer/strømforsyninger) er selvstendige 4-trins-ladere. Slik arbeider akkurat som landstrømladere og sikrer at batteriene blir topp- og vedlikehold-ladet i forhold til egen status. Og siden det er batterispenning som er primærkilde lader den også når dynamoen eller landstrømladeren arbeider.BB-ladere pleier å arbeide automatisk ("on" når primærspenningen er >13,3V@12V / 26,6V@24V og signaliserer ladespenning).Men en del kan også overstyres på forskjellig måte, og har en da tilstrekkelig kapasitet på primærbatteriet da kan BBen også lade når spenningen er lavere. NB: BB-ladere er også bra for strømbegrenset lading, dvs. hvis f.eks. batterier (se datablad) eller dynamoen (med blikk på last og temperatur) forlanger begrensning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Steini Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Takk for gode tips folkens. Den veien via 230v omformer blir litt mykkje tap, så den hadde eg håpt å kunna unngå. Joerg: Det var egentlig ein slik dc-dc transformator eg tenkte litt på. Har du noken slike du kan anbefala ? og kobler ein dei berre rett mellom batteria? Då kan eg vel kobla ein slik transformator mellom batteribanken og det minste batteriet, slik at det minste batteriet også tar i mot lading når hoved banken tar i mot lading? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Joerg Becker Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 (redigert) Som sagt er DC-DC vandlere opprinnelig tenkt for å forsyne forbrukere -direkte-.Det finnes forskjellige, f.eks. fra Victron som begrenset også kan brukes for å lade batterier. Jeg ville da heller installere en batteri-til-batteri-lader, så kan den jobbe alene og ingen må passe på den.Med 80Ah - bly er det greit med 10 - 20A (maks 30). Minste BB-ladere f.eks. fra Sterling er BBW1220 (vanntett) som 12V 20A, eller BB1230 (ProBat-U) med 30A.BBW er IUoUo ladere og tilbyr 4 programmer til Bly-syre, Gel og AGM (AGM også med 13,3V float).Enkelt og greit å brukes.Den siste serien BB-ladere tilbyr en lang rekke flere funksjoner, 5-trins-lading, 8 programmer, den kan justeres manuell (nesten alle parameter),og det er mulig å begrense laderen til 50% effekt (f.eks. BB1230 30A => 15A) enten bare over natt (f.eks. til å forhindre viftestøy ved maks belastning) eller konstant (f.eks for strømbegrensning med mindre dynamoer eller svakere primær-ladere).Og ja.BB-ladere kobles mellom primær- og sekundærbatteri, en tynn kabel til felles-minus, sikringer som alltid anbefalt, ferdig. Jørg Redigert 17.Mars.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Steini Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Sjå der ja. Den BBW1220 såg jo kjekk ut. Tar sikkert kontakt med deg Jørg, når da blir aktuelt å kjøpa ein slik. Ser du har dei på nettbutikken din. Takk igjen for hjelpa. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
StorStas Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Hei, Et spørsmål, kanskje mest til Jørg: Hvor effektiv er en slik BB lader? Dvs. hvor mye effekt-tap må man regne med? Jeg har testet diverse inverter->230v lader kombinasjoner. Jevnt over er det ca. 50% effekttap på veien mellom to batterier når man bruker "inverter-metoden". Har brukt et løst bilbatteri og "inverter-metoden" for å topplade båtbatteriene i vinter, siden vi ikke har strøm på opplagsplassen. Hadde vært interessant å vite hvor effektivt dette ville blitt med en BB lader. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 (redigert) ...obsala, fikk ikke varsel om nye svar på denne tråden.Skjer ofte i det siste. Bare hyggelig, Steini. Forresten fikk jeg "streng beskjed" av en kunde at siste modellen BBW1220 tilbyr 8 programmer, og at minste AGM-Float er 13,4V isteden 13,3V som nevnt her, og at også denne laderen er R.B.G.-friendly (som tilbyr mulighet for å tvinge laderen ut av sin automatikkmodus slik at BBW-B kan lade med allerede 12,4V som primærspenning). Ok. Og så ble det flettet inn "Litium", altså korrektur:BBW1220 tilbyr nå 2x Gel, 2x AGM, bly, åpne bly, LiFePo4 og kalsium og da med forskjellige spenninger og tider som er lagt til grunnTakk for påminnelse, godt observert. Brukermanual kan lastes ned hos Sterling Eivind, ang. effektivitet.Jeg har ikke noe tall, men tenker at det sikkert varierer mellom -W og åpne modellene.Jeg sendte forespørsel og kommer tilbake med det så sant jeg får svar. Ellers forventer jeg andre svar enn dette siden B2B-ladere ikke er ment for å optimalisere energiforbruket, men for enten å optimalisere ladesystemet, eller for å gjøre lading av batterier mulig i det hele tatt..Tanken bak B2B var opprinnelig:- adaptiv lading av et helt forskjellig type batteri, dvs. med andre parametere/spenninger enn primærkilden tilbyr - NB: Siden B2B suger fra primærkilden/dynamo med det, og leverer som en landstrømlader, vill også primærkilden levere "mer" enn den ville med bare batteri tilkoblet. (Unntatt av det er Lithium siden batteriene har nesten 0 motstand, men da må de fleste dynamoer bremses likevel)Senere kom det til: - mulighet for å lade sekundærbatterier på Euro 5 & 6 kjøretøy i det hele tatt uten inngrep i primærsystemet (maritime motorer rammes snart på samme måten).Samtidig tilbyr B2B-ladere: - galvanisk skille mellom primær- og sekundærsideAnnet som vinner mer og mer betydning:- strømbegrensning for å verne sekundærbatterier (nesten alle batterier skal lades strømbegrenset når den går i syklisk drift, senest ved dype utladinger) - strømbegrensning og deling for å verne primærkilden (her for det meste med tanke på dynamo i forhold til store eller strømkrevende batterier, som f.eks. Litium og uforholdsmessig store AGM-banker) - strømbegrensning for å verne og/eller å kunne redusere kabler.Jørg Redigert 18.Mars.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Fjordgrynt; MMPT er typen regulator til solcellepanelet. Det er klart at det går bra og bare legge på startkabler, men da lades bare batteriet når de andre får lading. Med Batteri-Til-Batteri-laderen til Jörg kan man lade batteriet til jolla selv om primærkilden er helt nede i 12,4V. Ellers enig i utbroderingene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Var det så mye tåke på dette klokkeslettet? Jo, jeg skrev i innlegg #4 at det er mulig å lade normale bly- og AGM-batterier samtidig, så sant spenningene stemmer. Ellers finnes det flere muligheter. Nå kan man si at det også inngår i avdeling reklame til produktene,hvis jeg beskriver "utbroderende". Svarene jeg får vises derimot ofte hvor lite folk er orientert på tekniske grunnlag og forskjellige løsningsmuligheter.Så burde kanskje jeg og andre kollegaer (som flest ikke orker) begynne å skrive mye mer igjen, om både sånt og mulighetene som diverse produkter tilbyr.Tar vi f.eks. dette her som utgangspunkt da er jeg litt overrasket hvis noen som egentlig vet hva blybatterier er på en slik tråd omsider sier "det går an å lade et batteri til et gummibåt ved å koble parallell til andre".Fra vårt synspunkt er det som sagt ovenfor "egentlig" mulig, men uten flere grunnlag er slik anbefaling "teknisk helt feil og fullstendig upraktisk til ønsket anledning". Så mye forresten også til "fetteren til Johan Remington-Staahl". Ha en fin helg alle sammen! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 (redigert) Men hvem ønsker det ? Å utarme/ødelegge en fin forbruksbank for å lade et jolle-batteri ? INGEN vil ønske det, noensinne, Nå vill sikkert ingen ødelegge forbruksbanken sin. Men synes du at det er noe forskjell i forhold til f.eks. å levere strøm til hårføn, kaffedrakten, 25 elektriske leker til barna, kokeplate, tv, radio, lys som står på i hele natten, ismaskin som står og går, ..... ?? Jeg kommer straks på enda 400 grunn som jeg ser hver dag og som er flyttig i bruk for å ødelegge batteriene "blindt". Hvorfor skal altså noen ikke lade jollebatteriet ifra forbruksbanken, både kontrollert og uten å ødelegge primærkilden (slår jo av ved 50%, noe som "kjøleskapet" ikke gjør)? Jørg Redigert 19.Mars.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Hei, Et spørsmål, kanskje mest til Jørg: Hvor effektiv er en slik BB lader? .... Jeg har testet diverse inverter->230v lader kombinasjoner. Jevnt over er det ca. 50% effekttap på veien mellom to batterier når man bruker "inverter-metoden". Har brukt et løst bilbatteri og "inverter-metoden" for å topplade båtbatteriene i vinter, siden vi ikke har strøm på opplagsplassen. Hadde vært interessant å vite hvor effektivt dette ville blitt med en BB lader. Eivind Da fant jeg svar for første gruppen. Avhengig inngående og utgående spenning arbeider BBW1260 (12V 60A) og 12120 med 94% til 99%. Dvs. like bra som andre mest moderne PFC-ladere. Så forventer jeg noe i den retning også med PB-U. BBW (B) 1220/1224 eller BBW 36 og 48V-ladere er trolig ikke helt like effektive siden dette er en annen system. Men BBW (B) er jo heller ikke tenkt for å forsyne massive loads, så spiller akkurat det ingen rolle med praktisk betydning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
StorStas Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Takk for info ang. effektiviteten Jørg . Når det gjelder "strøm i båt" finns det alltid mye å lære :) Ang. dette ekstrabatteriet, så ville jeg ikke vært bekymret for å parallellkoble det med de andre batteriene under kjøring. Forutsatt at dynamoen gir ut ca. 14,4v (som er helt normalt), og at dynamoen i utgangspunktet har noe "å gå på", ift. at den allerede server en ganske voksen AGM bank. Hvis man velger en manuell variant av parallellkobling så er det også en fordel om man er av typen som faktisk husker å skru av og på ladingen når det er aktuelt... Men jeg ville uansett funnet på noe mer patent enn startkabler, du vil ikke ha en av de på ville veier om de skulle løsne. For å parallellkoble batteriene under kjøring, så fins det jo mange muligheter som er godt beskrevet rundt omkring. Enten det er snakk om vendere/brytere, (voltsensitive) releer, skilledioder, eller nå BB-ladere osv. Men det går ikke så klart fram om lading underveis vil være nok til å dekke ladebehovet for jolle-batteriet. Hvis ikke, så kan det vel være fornuftig å se på noe mer avansert enn bare å parallellkoble. Hvis jolla bare brukes noen minutter om dagen, er det én sak, men om man tømmer jolle-batteriet så mye som man kan, så skal man kjøre mange timer for motor før det er toppladet igjen. Min erfaring er at vanlige bly/syre batterier tar til seg ca. 15-20% av nominell kapasitet, dvs. i dette tilfellet i området 12-16Ah, kanskje litt mer i begynnelsen og mye mindre mot slutten. Så kan man jo regne seg sånn noenlunde fram til hva som skal til for å "fylle på" de ca. 40ah som det kan bli snakk om her. Da kan det være fornuftig å se på måter å fylle ekstrabatteriet over litt lengre tid. Jeg har brukt "inverter-metoden" med en Biltema inverter til kr. 270,- og en fler-trinns Ctek lader på 3A (300 kr. på tilbud hos Jula), og det funker jo også selv om det tar sin tid. Men det ville jo ikke vært særlig effektivt i dette tilfellet, siden man må tømme forbruksbanken for godt over 80Ah (i praksis kanskje over 100Ah) bare for å få fylt opp ekstrabatteriet med 40Ah. Så selv om man ser bort fra "reklamen" til Jørg her, så kan det godt hende at en sånn BB lader er det beste valget i dette tilfellet. Og så bør man vurdere om dagens forbruksbank med typisk bruksmønster, har god nok kapasitet til å serve ennå en forbruker. Anbefaler å sjekket at det "regnestykket" går opp før pengene legges i mer forbruk, ellers så kan du fort være like langt . Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2016 (redigert) Vi snakker blybatterier her, ikke sant ? Det er klart, du som driver i bransjen tjener penger på å skifte ut utarmede(sulfaterte) blybatterier. Og at du fremelsker en bruk av blybatterier som fører til hyppig skifte, er ikke så unaturlig på den bakgrunnen. Men for den jevne båteier som vil beholde batteriene sine så lenge som mulig, er det det å lade jollebatteriet via en DC-DC converter en veldig dårlig ide. Lad jolle-batteriet direkte via startkabler når du kjører for maskin. Det er det enkleste, OG det beste i ditt tilfelle. Ja, vi snakker for tiden om bly-batterier. Litt til det du skriver her. 1.) Jeg selger "ikke" batterier. Eller si heller at jeg prøver å slippe at jeg må, men det funker ikke alltid. 2.)Tvert imot din fremstilling selger og installerer jeg kun ladesystemer og komponenter som nettopp forhindrer at batterier skades. Men siden du hevder at mitt mål er å ødelegge batterier, mens jeg likevel klarer meg så bra at det er kundene som anbefaler meg videre, regner jeg med at du kommer med liknende, minst like intelligente påstander etter hvert? 3.) Spørsmålet fra trådstarteren var ikke "Hvordan å lade et bly-batteri parallelt med AGM-forbruksbanken, enten mens dynamoen (med bra regulator) går, eller når vi sitter tilkoblet med landstrøm og landstrømsladeren er på". Han spurte om man kan lade et batteri til gummibåten fra AGM-banken sin. Hvis man har en skikkelig laderegulering på forbruksbanken, så er det å koble til et ekstra batteri via startkabler helt banalt for laderegulatoren, den vil bare sense litt lavere spenning, og guffe på med mer strøm. Å kjøpe dyre DC-DC-convertere for å lade batteriet til jollen er penger ut av vinduet. Beklager å ødelegge litt for businessen din, Joerg Becker, men sånn er livet.....Jeg tenker så smått på å starte opp i bransjen selv, og første bud er å ikke lure kundene til å kjøpe dyrere dingser enn de trenger. 1.) Se punkt 3.) i svaret ovenfor. 2.) => med hensyn til det: er det tvert det motsatte, dvs. bortkastet penge å bruke noe annet enn noe DC-DC lader, når det finnes tilstrekkelig kapasitet på primærsiden. Ellers må du gjerne forklare hvordan du lader dette batteriet med kanskje 25-40Ah i uthavnen uten å bruke enten motor, aggregat, vindgenerator, sol-, eller brenselceller, som hver for seg koster mer enn hvilken som helst BB-lader. Og det gratis, som du mener. 3.) Videre må du i samme slengen gjerne forklare hvordan du lader lekebatteriet når en nå forutsatt landstrømlader er i float-mode. Eller mener du kanskje at du starter laderen på nytt når du fikk tilkoblet lekebatteriet? Da må det sies at det er vel ikke det beste for forbruksbanken (her AGM) hvis den får noe ekstra IU-gjennomgang for bare å lade et tom lekebatteri. Flere barn, som ønsker å bruke gummibåten en etter en, mm.? Denne tanken kan tøyes enda lengre hvis man forutsetter at lekebatteriet skal lades flere ganger per døgn. Så passer dette også til dine tanker ang. "ikke å selge dyre duppedingser til kundene som de ikke trenger". Jeg vill da heller si at det blir dyrere uten disse "duppedingser" når enten batteriet måtte byttes for tredje gang pga. dårlig lading eller regnestykket sprakk mht. driftkostnåder av hele systemet ellers. 4.) Takk for omtanken ang businessen. Men litt til både det og deg. a) finnes det flere produsenter og leverandører, man kan velge etter behov, smak og behag. b) ble jeg spurt, og har bare utbrodert som jeg pleier i alle tråder for å gi folk mest mulig informasjon. c) for å ødelegge businessen min (som jeg antar var intensjonen da du svarte i tåke mitt om natten og uten å tenke videre) må du nok komme med noe mer og helst med noe som du kan bedre enn jeg. Lykke til, jeg har 30 års erfaring, trenger ikke å goggle, og behersker de fleste av mine >1500 produkter relativt bra. d) jeg får mellom 2 og 15 forespørsel om hjelp hvert eneste dag, i Norge siden >10 år, som for det meste ble besvart slik at kundene glemmer "interessante" ideer, sparer ofte flere tusen kroner, og ikke sjelden senskader. Dette ha blitt en del av "misjonen min" siden ca.1978 allerede. e) Ang. deg og selvstendig næringsdrivende i denne bransjen. Jo, kanskje? En gang må man jo gjøre noe bedre enn bare å sitte på benken og dette her er noe nok så omfattende og spennende arbeidsområde som tilbyr mye og mange muligheter for å utvide sin horisont. Så, velkommen som framtidig kollega, det blir trolig interessant å se hvordan det går med deg. Hva skal firmaet hete og hvor holder du til? Jørg Redigert 20.Mars.2016 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mthoms Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Som en af dem herinde, som har prøvet at koge et batteri tørt, fordi jeg troede på startkabel-ideén, må jeg bidrage med et lille indspark her? Hvis man læser om batterier og ladning af samme på dette forum, så sidder man tilbage med et indtryk af, at det er den almindelig opfattelse, at batterier kan sammenlignes med et kar, som, når det er fyldt op, ikke længere tager imod ladning, uanset hvilken spænding man påtrykker batteriet. Det er ikke sådan det forholder sig. Hvis der sidder nogen med den analogi i tankerne, så kast den og lyt til Jørg. Der er adskillge tegn på, at den mand ved hvad han taler om. ... Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 TakK igjen for tips. Eg synest ein slik b2b lader virker veldig greit for min del. Då får eg satt det opp på ein ryddig måte, som også ser bra ut.så slepper eg også å måtte tenke på overlading og andre ting som kan gå galt. Primert er det solceller som skal stå for strømmen ombord, med unntak av når eg går for maskin eller ligger heima med 220v plugget til. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Avhengig inngående og utgående spenning arbeider BBW1260 (12V 60A) og 12120 med 94% til 99%. Dvs. like bra som andre mest moderne PFC-ladere. Så forventer jeg noe i den retning også med PB-U. BBW (B) 1220/1224 eller BBW 36 og 48V-ladere er trolig ikke helt like effektive siden dette er en annen system. Men BBW (B) er jo heller ikke tenkt for å forsyne massive loads, så spiller akkurat det ingen rolle med praktisk betydning. Jørg Litt mer ang. virkningsgrad. BBW1260 (12V 60A) og 12120 med 94% til 99%. BB-ladere (for tiden BB1230, BB1260, 24V kommer akkurat nå) har en virkning av 95 - 99%. BBW1220, 1224 etc. arbeider også med 92 - 95%. Det er faktisk et hakk bedre enn forventet av meg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Steini Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 (redigert) Skal sei,da er jo meget bra effektivitet (virknigsgrad:) då kan da jallfall ikkje måla seg med å gå via invertermetoden,hehe. Redigert 21.Mars.2016 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Skal sei,da er jo meget bra effektivitet (virknigsgrad:) då kan da jallfall ikkje måla seg med å gå via invertermetoden,hehe. Jo, og i tillegg med korrekt spenning uavhengig primærkildens spenning og derfor kjapt ladeforløp. Tar man ditt eksempel en gang til da kunne man også lade i uthavn, om natten og når leketiden er over, mens solcellene kan lade forbruksbanken på dagtid. Med 400W og god regulator klarer cellene vel noe med 15 - 25A per time? 1 - 5% tap er da ikke noe man behøver å regne med. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Steini Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Ja blir spennande å sjå ka panela klarer å levera på neste tur. Nett montert 200w paneler, i tillegg til dei gamle på 200w, så har ikkje fått målt oppsettet skikkelig enno. Bruker victron mppt. Ja me er mest i uthavn, og til ankers så ein slik måte å lade på trur eg blir bra. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Victron BlueSolar MPPT har jeg også, regulatorene gjør jobben sin utmerket.Du bør da bare sikre at solcellene helst kan rettes mot solen, uten at noe skygger på den.Men det vet du sikker, Båtplassen.no tilbyr jo også masse info til det.Hvis du samtidig kikker litt på lys og andre forbrukere som kan byttes mot strømsparende greier da er du vel godt forsynt med 200 - 400W, tenker jeg.Det er masse energi, også med tanke på dagens lengde som kommer nå.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Steini Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Joda, 2 paneler pr mppt controller i parallel. Alt lys er skiftet ut til led.samt tv er byttet til led. Det som trekker mest er eber D5'n. Men da er no mest no på vinteren. Då me bruker båten heile året og med ein 2 åring ombord, går det litt strøm på vinteren. På sommaren klarte eg meg relativt bra med 200w solceller. Så blir da vel eit kjøleagregat med acu etterhvert, som også reduserer forbruket ein del vil eg tru. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Joerg Becker Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Hvis du klarte deg relativt bra med 200W, og så dobler effekten ved samtidig å redusere forbruk,da ser det ut som at du har kontroll.I alle fall hvis du eier en Ah teller, som er noe "må" etter min mening (kan man heller ikke si ofte nok). Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 (redigert) Til trådstarter: Kjøpte en liten "box" for et par år siden: Den skal ha 9 - 15 VDC inn og den lader 12 volts akkumulator. Tror det er en ladestrøm på et par amp. men det skulle være tilstrekkelig, hvis du bruker noe tid på det…. (Tror det er en DC - DC converter inni der. Små tap, iflg. bruksanvisningen.) Redigert 21.Mars.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.