Goodspeed Startet 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2016 Hei, tre-fotsjuken har tatt meg og jeg er på utkikk etter ny båt. I den anledning har jeg kommet over en som har en 98 mod KAD43 i kjelleren. Selger opplyser om at det eneste som er galt med motoren er en mindre lekkasje av kjølevæske fra eksosmanifolden. Det dreier seg maks om en liter ila et år. Han sa at verkstedet hadde sagt at for å fikse dette måtte motor ut, og at det gav liten garanti for at det faktisk ble tett. han hadde ikke hatt noe problemer med dette ifht varme o.l. Så mitt spørsmål er det - virker dette fornuftig? Hvilke konsekvenser kan det ha om en slik lekkasje blir stående over tid. og må virkelig motor ut for dette (relativt stort åpent motorrom). Noen som har skiftet dette og har erfaring med pris? selger opplyser for øvrig om at det ikke er gjort noen større utskiftninger (dvs. turbo, dynamo eller lignende), men at alt har hatt service ifht reimer, reimhjul, olje, drevservice osv osv. Hvor lenge kan dette holde bare vha av service? Frykter at det vil kunne påløpe litt kostnader her i årene som kommer til tross for god stand på motor... Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Havlengt Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Første pri er å finna ut / vita, kor lekkasjen kjem frå.. Det er ein vanleg feil at desse motorane har ein liten lekkasje mellom topp og manifold, altså at kjøleveske blir pressa ut ved sjølve pakningen. Dette merkast særleg ved hard belastning. Nevnte feil er ikkje så mykje å vera redd, så lenge den ikkje eskalerer i omfang. Kan ikkje forstå at motoren må ut får å reparera / skifta manufoilen, er det plass til å trekka denne av boltane sidelengs så skal dette gå greit.. Spørs om det er ein feil med toppakningen verkstaden antydar.. ( men denne burde det også gå an å fiksa ombord viss det er litt plass. ) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Ja, det er som du sier ved litt høyere belastning (over 3000 rpm) at det svetter litt. Båten er en Mørejet 30, så der er det jo godt med rom nedi. Godt mulig det var mtp toppakningen verkstedet tenkte ifht å ta ut motor. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
SoBo Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 En del av disse motorene har lekket kjølevæske ut mellom topp og blokk fremme på hyre side (sett bakfra) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Teerex Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Kan det være lekkasje i en frostplugg kanskje? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jori Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Ja du vil få kostnader på denne motoren, slik som potensielt turbo, starter, dynamo, etc. Men det vil du få med hvilken som helst motor av denne årgang og gjerne fra 2005 og eldre med, Husk at 2005 er også nå 10 år gammelt i tøffe omgivelser for en motor. Tror ikke utbyttesirkuset er noe verre på KAD en andre motorer, tvert i mot. Dette er jo regnet for å være en god motor og du har ikke elektronikk/hjerner som kan gå kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 17.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 takk for innspill. Ja, Jori, tenker litt som deg ifht at det tross alt er en gammel motor og utskiftning må regnes med. Mye på KADén kan man jo da ta selv siden den ikke har så mye elektronikk. Er det noen av dere som har erfaring med skifte av manifolden/toppakning hva det har kostet om man tar det på verksted? Blir alltid skeptisk til å kjøpe noe med liten lekkasje, men om det ikke er kritisk og noe man "kan leve med", så går det jo an å utsette skift av pakning. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.