Jump to content

Havet gir og havet tar. Kan vi lære noe av andres uhell ?

navid

Recommended Posts

Ikke alle opplever bare drømmedager på havet. Noen får med seg triste erfaringer som for alltid sitter igjen innerst i skjela . Er det noe vi kan lære av andre sine bitre erfaringer? 

bilde

Den fine Grimsøy sjarken knust til pinneved i møte med moder jord.   :sweat:         Foto: R. Sevaldsen

http://www.tk.no/nyheter/bat/var/sjarken-klovd-i-to/s/5-51-169101

Redigert av navid (see edit history)

Å lære av andres feil er vel i utgangspunktet noe av det lurere man kan finne på. Men det kan virke som om Ola Nordmann er ganske immun mot det og må gjøre alle feilene selv...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det er alltid noe man kan lære av ulykker. Men det vil også alltid være slik at vi ikke klarer å gardere oss mot alt. Så lenge utstyret er godt vedlikeholdt og vi har nok rent drivstoff burde vi ligge greit an. Men en plutselig oppstått feil til feil tid og feil sted vil alltid ha potensiale til å forårsake stor skade...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjarkeieren er vel selv inne på noe vesentlig, uten at jeg vet om det har hindret det tragiske utfallet i dette tilfellet:

"Jeg rakk ikke å få ut dreggen før båten dreiv i land"

Jeg har i vertfall flere ganger erfart, både med motorstopp og tau i propellen, at dreggen eller ankeret har hindret meg fra å drive i land. Men har vi alle dreggen eller ankeret i beredskap om bord når uhellet først er ute? Min erfaring er også at det er første prioritet å få ankret over rekka før andre gjøremål.

Konklusjon:

1. Sørg for at båten flyter (gjennomføringer og tilstand)
  2. Sørg for at motoren går (dvs. ren diesel og god tankhygiene)
  3. Ha ankeret lett tilgjengelig
  4. Anskaff et overdimensjonert anker i forhold til båten, noe annet holder ikke i ruskevær på utsiden av en holme med dårlig ankringsbunn.

Er ikke stort å lære før det blir Havarikommisjon  for fritidsflåten. 

dag vet vi dette, men hvorfor   ................

I løpet av fjoråret mistet 36 personer livet i forbindelse med bruk av fritidsbåter

FNO har statistikk som foreløpig bare gjelder de første tre kvartal i fjor. De tallene viser at det var 289 branner i fritidsbåter, mens det ble anslått at det utover året ville bli en total på 367 branner.

343 båter ble flammenes rov i 2014.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det var engang en president i USA som sa "look to Norway".

Ikke i dette tilfellet nei. Det er ingen havarikomisjon for fritidsbåter i Norge.

Jeg sier, "look to UK" https://www.gov.uk/government/organisations/marine-accident-investigation-branch

Marine Accidents Investigation Branch sjekker alle ulykker i båter i UK farvann. Uansett om det er profesjonelle sjømenn eller private som skades eller omkommer.

SailorBoy

Veldig trist når slikt skjer :sad: Vi kan i alle fall lære at er det dødmannsbryter montert er det en fordel at denne blir brukt!

Det står vel at båten ble funnet drivende med motoren igang noe jeg tolker dithen at motoren var i fri og gikk på tomgang. Ellers enig i at dødmannsknapp er en smart ting som jeg med andre desverre ikke er flink til å bruke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Min strategi ved tau i propell er i prioritert rekkefølge : seil, dregg, drivanker.

Iflg han som opplevde dette var det ikke tid. Tilleggs strategi bør da være : hold lenger fra lo kyst. Det er nok også noe jeg ubevist følger, selv om jeg stadig gjør untak fordi det er dit ferden går. Men jeg setter feks teiner etc på le kyst, og vurderer vindvarsel også for neste dag.

Min strategi ved fisketur i båt alene om vinter, er flytedress med termoreflekterende egenskaper og personlig nødpeilesender i beltet. Om det ville hjulpet her vet vi ikke før mann vet mer om hva som er skjedd.

Disse eksemplene var jo fatale, men vi kan gjerne diskutere egne erfaringer og ting vi frykter kan skje, og hvilke strategier man har for å dempe konsekvens eller sannsynlighet for det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Le kyst blåser man jo vekk fra, den er vel ikke så farlig?

Det må være noe nytt, at man blåser opp mot vinden, og vekk fra le kyst ...  :giggle:

De båtene jeg har vært ute med har alle hatt en lei tendens til å blåse ned mot den kysten jeg har i le. 

For ordens skyld Erik: jeg forstår selvfølgelig hva du mener, men jeg er dypt uenig med begrepsbruken.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Mulig jeg tar feil, men for meg er lo den siden det blåser mot, og le den siden det blåser vekk fra.

Når jeg ligger i le av en holme, så ligger jeg altså på den siden av holmen som vinden blåser vekk fra. Det vil si at vinden blåser mot motsatt side av der jeg ligger, og derfor blåser det mindre der jeg er. Som er litt av hensikten med å ligge der.

Samme med en levegg. Den sitter man ikke på vindsiden av, men bak.

Hvis det er feil bruk av le så beklager jeg misforståelsen.

Redigert:

Mulig misforståelsen dreier seg om le og lo side av båten? Lo side av båten vil jo vende mot lesiden av land, og motsatt....??

Redigert av Erik (see edit history)

...

Redigert:

Mulig misforståelsen dreier seg om le og lo side av båten? Lo side av båten vil jo vende mot lesiden av land, og motsatt....??

Det er nok der det ligger.

Når jeg er ombord og båten har vind fra siden, da har jeg (og båten) en le side og en lo side.

Dermed er det kysten jeg har i le, som gir meg grunn til å være betenkt :smiley:

Så vi har nok vært enige hele tiden, men den innebyggede hobbyfilologen som fikk meg til å reagere ....

Ha en strålende, og seilende, båtsommer!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Når jeg ligger i le av en holme, så ligger jeg altså på den siden av holmen som vinden blåser vekk fra. Det vil si at vinden blåser mot motsatt side av der jeg ligger, og derfor blåser det mindre der jeg er. Som er litt av hensikten med å ligge der.

Når vinden blåser meg mot en kyst, har jeg kysten til le. Derav begrepet "le kyst".

Jeg har sett skuta di Poseidon, så det er nok rett å si at land er i le for deg der du stevner frem.

Men jeg må nok innrømme at jeg knota her. Kysten på le side er naturlig å kalle kysten mot le, og da er veien kort til le kyst.

Det jeg altså mente var at det er lurt å holde avstand til land ved pålandsvind.

Ha en fortreffelig båtsesong du også Poseidon. Det er ett yrende liv i Lundsvågen om dagene, så nå er vi i gang for alvor.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...