navid Startet 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2016 (redigert) Ikke alle opplever bare drømmedager på havet. Noen får med seg triste erfaringer som for alltid sitter igjen innerst i skjela . Er det noe vi kan lære av andre sine bitre erfaringer? Den fine Grimsøy sjarken knust til pinneved i møte med moder jord. Foto: R. Sevaldsen http://www.tk.no/nyheter/bat/var/sjarken-klovd-i-to/s/5-51-169101 Redigert 18.Mars.2016 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Det burde vi, men som Ola Normann flest, "DETTE HENDER IKKE MEG".Vi burde se på hva som gikk galt for andre, slik at vi slipper å gjøre det samme, igjen og igjen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kenneth 81 Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Å lære av andres feil er vel i utgangspunktet noe av det lurere man kan finne på. Men det kan virke som om Ola Nordmann er ganske immun mot det og må gjøre alle feilene selv... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
index Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Det er alltid noe man kan lære av ulykker. Men det vil også alltid være slik at vi ikke klarer å gardere oss mot alt. Så lenge utstyret er godt vedlikeholdt og vi har nok rent drivstoff burde vi ligge greit an. Men en plutselig oppstått feil til feil tid og feil sted vil alltid ha potensiale til å forårsake stor skade... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Hva mener dere skipperen har gjort feil da? Det er vel en legitim affære å få tau i propellen og bli overlatt til naturkreftene Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Sjarkeieren er vel selv inne på noe vesentlig, uten at jeg vet om det har hindret det tragiske utfallet i dette tilfellet: "Jeg rakk ikke å få ut dreggen før båten dreiv i land" Jeg har i vertfall flere ganger erfart, både med motorstopp og tau i propellen, at dreggen eller ankeret har hindret meg fra å drive i land. Men har vi alle dreggen eller ankeret i beredskap om bord når uhellet først er ute? Min erfaring er også at det er første prioritet å få ankret over rekka før andre gjøremål. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Konklusjon: Sørg for at båten flyter (gjennomføringer og tilstand) Sørg for at motoren går (dvs. ren diesel og god tankhygiene) Ha ankeret lett tilgjengelig Anskaff et overdimensjonert anker i forhold til båten, noe annet holder ikke i ruskevær på utsiden av en holme med dårlig ankringsbunn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
navid Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Enda en tragisk hendelse på havet. "Båt funnet tom i Trondheimsleia - med motoren i gang" http://www.tk.no/bat/nyheter/aure/bat-funnet-tom-med-motoren-i-gang/s/5-51-169329 At utfallet av en fisketur til Norge skulle ende slik er ufattelig trist for de som er involvert. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Veldig trist når slikt skjer Vi kan i alle fall lære at er det dødmannsbryter montert er det en fordel at denne blir brukt! Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Ja, i mange tilfeller slurves det dessverre med sikkerhetsutstyret. Ser i Adressa at det er liten sjanse for å finne den savnede i livet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Er ikke stort å lære før det blir Havarikommisjon for fritidsflåten. dag vet vi dette, men hvorfor ................ I løpet av fjoråret mistet 36 personer livet i forbindelse med bruk av fritidsbåter FNO har statistikk som foreløpig bare gjelder de første tre kvartal i fjor. De tallene viser at det var 289 branner i fritidsbåter, mens det ble anslått at det utover året ville bli en total på 367 branner. 343 båter ble flammenes rov i 2014. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sailorboy Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Det var engang en president i USA som sa "look to Norway". Ikke i dette tilfellet nei. Det er ingen havarikomisjon for fritidsbåter i Norge. Jeg sier, "look to UK" https://www.gov.uk/government/organisations/marine-accident-investigation-branch Marine Accidents Investigation Branch sjekker alle ulykker i båter i UK farvann. Uansett om det er profesjonelle sjømenn eller private som skades eller omkommer. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Veldig trist når slikt skjer Vi kan i alle fall lære at er det dødmannsbryter montert er det en fordel at denne blir brukt! Det står vel at båten ble funnet drivende med motoren igang noe jeg tolker dithen at motoren var i fri og gikk på tomgang. Ellers enig i at dødmannsknapp er en smart ting som jeg med andre desverre ikke er flink til å bruke Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
tor_ef Svart 18.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 Lærdom etter hundrevis av år med tusenvis av uhell og ulykker på sjøen ligger nedfelt i sjøvettreglene. Et godt sted å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Min strategi ved tau i propell er i prioritert rekkefølge : seil, dregg, drivanker. Iflg han som opplevde dette var det ikke tid. Tilleggs strategi bør da være : hold lenger fra lo kyst. Det er nok også noe jeg ubevist følger, selv om jeg stadig gjør untak fordi det er dit ferden går. Men jeg setter feks teiner etc på le kyst, og vurderer vindvarsel også for neste dag. Min strategi ved fisketur i båt alene om vinter, er flytedress med termoreflekterende egenskaper og personlig nødpeilesender i beltet. Om det ville hjulpet her vet vi ikke før mann vet mer om hva som er skjedd. Disse eksemplene var jo fatale, men vi kan gjerne diskutere egne erfaringer og ting vi frykter kan skje, og hvilke strategier man har for å dempe konsekvens eller sannsynlighet for det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
navid Svart 19.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Ref. Tidens Krav: "Søket etter den tyske fisketuristen som torsdag ble meldt savnet i Trondheimsleia, ble fredag avsluttet uten funn." http://www.tk.no/redningsselskapet/bat/nyheter/avsluttet-sok-etter-savnet-mann/s/5-51-169959 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 ..... Tilleggs strategi bør da være : hold lenger fra lo kyst. ... Jeg ville vel betrakte kysten i le som viktigere å holde avstand fra? :saint: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Erik Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Le kyst blåser man jo vekk fra, den er vel ikke så farlig? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Poseidon Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Le kyst blåser man jo vekk fra, den er vel ikke så farlig? Det må være noe nytt, at man blåser opp mot vinden, og vekk fra le kyst ... De båtene jeg har vært ute med har alle hatt en lei tendens til å blåse ned mot den kysten jeg har i le. For ordens skyld Erik: jeg forstår selvfølgelig hva du mener, men jeg er dypt uenig med begrepsbruken. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Erik Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 (redigert) Mulig jeg tar feil, men for meg er lo den siden det blåser mot, og le den siden det blåser vekk fra. Når jeg ligger i le av en holme, så ligger jeg altså på den siden av holmen som vinden blåser vekk fra. Det vil si at vinden blåser mot motsatt side av der jeg ligger, og derfor blåser det mindre der jeg er. Som er litt av hensikten med å ligge der. Samme med en levegg. Den sitter man ikke på vindsiden av, men bak. Hvis det er feil bruk av le så beklager jeg misforståelsen. Redigert: Mulig misforståelsen dreier seg om le og lo side av båten? Lo side av båten vil jo vende mot lesiden av land, og motsatt....?? Redigert 19.Mars.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Poseidon Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 ... Redigert: Mulig misforståelsen dreier seg om le og lo side av båten? Lo side av båten vil jo vende mot lesiden av land, og motsatt....?? Det er nok der det ligger. Når jeg er ombord og båten har vind fra siden, da har jeg (og båten) en le side og en lo side. Dermed er det kysten jeg har i le, som gir meg grunn til å være betenkt Så vi har nok vært enige hele tiden, men den innebyggede hobbyfilologen som fikk meg til å reagere .... Ha en strålende, og seilende, båtsommer! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
alf-inge Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Når jeg ligger i le av en holme, så ligger jeg altså på den siden av holmen som vinden blåser vekk fra. Det vil si at vinden blåser mot motsatt side av der jeg ligger, og derfor blåser det mindre der jeg er. Som er litt av hensikten med å ligge der. Når vinden blåser meg mot en kyst, har jeg kysten til le. Derav begrepet "le kyst". Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2016 Jeg har sett skuta di Poseidon, så det er nok rett å si at land er i le for deg der du stevner frem. Men jeg må nok innrømme at jeg knota her. Kysten på le side er naturlig å kalle kysten mot le, og da er veien kort til le kyst. Det jeg altså mente var at det er lurt å holde avstand til land ved pålandsvind. Ha en fortreffelig båtsesong du også Poseidon. Det er ett yrende liv i Lundsvågen om dagene, så nå er vi i gang for alvor. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
navid Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Hva har sviktet her mon tro? Rett og slett for dårlig fortøyning kanskje?? http://www.ht.no/incoming/2016/03/26/Stor-b%C3%A5t-har-rekt-inn-p%C3%A5-land-i-Harstad-p%C3%A5-forsvarets-eiendom-12522959.ece Uansett, trasig å komme hjem fra påskeferie og finne drømmebåten sin i en slik forfatning. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 28.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2016 Mulig misforståelsen dreier seg om le og lo side av båten? Lo side av båten vil jo vende mot lesiden av land, og motsatt....?? Jepp, kysten i le, relativt til båten man er oppi, er det man skal holde avstand til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.