Mons Olav Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Kobberpasta spray får du på Biltema.Jeg stikker ett lite hull i boksen med en syl el.og slipper ut drivgassen slik att innholdet lett kan tømmes oppi bunnstoffet.1/2 boks oppi en 1/2 boks med bunnstoff sånn ca. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Førstefender Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Kobberpasta spray får du på Biltema.Jeg stikker ett lite hull i boksen med en syl el.og slipper ut drivgassen slik att innholdet lett kan tømmes oppi bunnstoffet.1/2 boks oppi en 1/2 boks med bunnstoff sånn ca. Så på den sprayen, innholdt 2,5% kobber, kan den virkelig gjøre så mye nytte?? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2016 Mine pysevisper grodde helt igjen med rur i fjor så de sluttet å ta. Særlig den akter. Tenkte å prøve med noe hempel spray for propell i år... håper det funker... noen som har noen tips? Foresten hvor varmt bør det være før man stoffer med Nonstop fra Jotun? Er rundt 7 på dagen og -1 om natta her i Oslo nå... er det greit? Alt jeg har vært borti av spray har fungert dårligere enn selvpolerende bunnstoff som blir kostet på. Tror man betaler dyrt for all tynneren i spraystoffet... Kjenner flere som har begynt å koststoffe drev og tjeusterpropeller. Jeg har gjort det på tjeusterpropellene i 2-3 sesonger nå og ikke sett et eneste rur. Bruker rød Non stop. Her er et bilde fra dagens økt. Den propellen lengst bort på bildet er slik den så ut etter opptak og spyling. Ang tempen så er det ikke noen problem på disse tider (østlandet), men ofte en fordel å ha spannene stående inne i romtemperatur før man begynner. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hakkannen Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Så på den sprayen, innholdt 2,5% kobber Da er det nok heller greiere å bestille noe rent kobberpulver. Gjerne ikke så vanlig i handelen lengre, men kjenner man en naturfaglærer kan nok denne bestille inn noe til en OK pris Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Alt jeg har vært borti av spray har fungert dårligere enn selvpolerende bunnstoff som blir kostet på. Tror man betaler dyrt for all tynneren i spraystoffet... Kjenner flere som har begynt å koststoffe drev og tjeusterpropeller. Jeg har gjort det på tjeusterpropellene i 2-3 sesonger nå og ikke sett et eneste rur. Bruker rød Non stop. Hva grunnet du med, evt grunnet du? Bør jeg pusse ned eller matte ned lakken og grunne? Eller sitter det greit uansett? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Billa Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Hva grunnet du med, evt grunnet du? Bør jeg pusse ned eller matte ned lakken og grunne? Eller sitter det greit uansett?Jeg påfører med kost uten grunning. Sitter også på propellen gjennom hele sessongen. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
sap_2000 Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Hva grunnet du med, evt grunnet du? Bør jeg pusse ned eller matte ned lakken og grunne? Eller sitter det greit uansett? Pusser litt med sandpapir og vasker med aceton. null flassing :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mons Olav Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Da er det nok heller greiere å bestille noe rent kobberpulver. Gjerne ikke så vanlig i handelen lengre, men kjenner man en naturfaglærer kan nok denne bestille inn noe til en OK pris Ja helt sikkert lettere og bedre å få tak i en lærer med pulver.Den som intet våger intet vinner osv... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Erik Svart 23.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 Kan man bruke hardt bunnstoff rett på messing propellen tro ? Bruker Waterglide , og vurderer å kline litt på propellen også i år... Men waterglide inneholder kobber. Er det noen feller å gå i der ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Raymond Romsdal Svart 23.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 kobber og messig er vell ikke de værste fiender.. er brukt mye omværandre i kjøleanlegg.. dog.. ligger ikke detta i saltvann :) men, trur det e safe.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 Kan man bruke hardt bunnstoff rett på messing propellen tro ? Det vet jeg ikke noe om, men jeg brukte tidligere hart bunnstoff på en annen måte. Da pusset jeg propellen fullstendig ren og behandlet den med 2-komp etch-primer (nå er 2-komp versjonen forbudt, men etch primer i 1-komp finnes). Så la jeg på 2-komp epoxy før jeg la på hardt bunnstoff i flere lag som jeg vannslipte med fineste smergelpapir til det ble "glatt som en barnerumpe". Da var propellen 100% fri for rur og andre uhumskheter ved sesong slutt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alidal Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 Test av bunnstoff i PBO Ser ut som Seajet 033 kommer best ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 13,90 for 0,75 liter med bunnstoff på Biltema.. kommafeil, tro ? http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Bunnstoff-2000020761/ 44,90 for 2,5 liter.. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2017 Det står jo før pris kr. 139 Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Auar Svart 18.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2017 Har hatt båten på land noen måneder og skal nå på vannet igjen. Bunnstoffet fra ifjor dekker godt, og båten var minimalt grodd da jeg tok den opp. Lurer på om selvpolerende bunnstoff "tørker" inn/mister egenskapene etter en periode på land? Har tidligere hatt en følelse av det. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2017 Har hatt båten på land noen måneder og skal nå på vannet igjen. Bunnstoffet fra ifjor dekker godt, og båten var minimalt grodd da jeg tok den opp. Lurer på om selvpolerende bunnstoff "tørker" inn/mister egenskapene etter en periode på land? Har tidligere hatt en følelse av det. Noen som vet? Har hatt litt same følelsen jeg også, men det heter seg at det funker så lenge det er noe igjen på skroget (selvpolerende) Men jeg pleier nesten alltid å smøre på litt på de stedene som det gror mest på, der lyset treffer, for å være sikker.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2017 Jeg har vel kun en eneste gang, da jeg kjøpte båten i 1987 helsmurt båten med bunnstoff. Jeg har heller aldri skrapet bort bunnstoff, kun flekket der det er tynnslitt pluss 10cm i vannlinjen. På den måten har jeg aldri vært plaget med groe. Min konklusjon er derfor at fjordgammelt bunnstoff er like bra som nytt. Jeg bruker forresten Seajet 033 selvpolerende. bunnstoff, ca. en boks på 0,75 liter pr. år på min Saga 27. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Familiesnekke Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Hakkannen skrev On 21.3.2016 at 20.25: Jeg hadde noe ekstra kobberpulver i deler av bunnstoffet forrige gang, blant annet ei brei stripe på tvers under båten. Blir spennende å se om det har noe effekt, skal opp i sommer en tur Litt lenge siden dette nå; men jeg lurer på om det har noe for seg å «sprite opp» bunnstoffet med å røre inn litt ekstra kobberpulver… Hva erfarte du? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Familiesnekke skrev 8 minutter siden: Hva erfarte du? Det hadde ikke den voldsomme effekten, kanskje bittelitt, men ikke slik at jeg gidder skaffe mer kobberpulver til neste runde? Både groe og rur fikk feste, mulig det tok litt lengre tid akkurat de feltene jeg hadde ekstra kobberpulver i bunnstoffet, men det var ikke veldig merkbart. Da båten ble heist opp for spyling så det likt ut over alt, uavhengig av kobberinnholdet i underlaget. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Takk for oppklaringen; da dropper jeg det eksperimentet… ? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 15.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2021 Etter mye groer med både rurskjell og blåskjell i fjor så har jeg fjernet det meste av gamle bunnstoff og smurte på 2 lag med Nonstopp Supreme. Det blir spennende å se hvordan det ser ut når båten tas opp til hosten. Brukte 6 liter til sammen så det er en del penger i det. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2021 Å fylle tungmettaller i selvpolerende bunnstoff er bare tull i mine øyne... Det viktigste er å bruke båten...særlig i den perioden da ruren fester seg... Gode selvpolerende bunnstoff funker godt slik de er... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 15.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2021 Det er etter min mening umulig å sammenlingner 2 forskjellige sesonger i forhold til hvor mye gror man får. Skulle man sammenligner 2 typer bunnstoff så bør det kanskje gjøres ved å deler det på to sider av skroget men selv da kan en side får mere lys slik at vekstforhold blir forskjellige. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Torsen67 Svart 15.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2021 Sliter en del med groe på propell, flyndre og ror. I år har jeg laget meg en blanding med fett og andre kjemiske luriumer. Så får vi se hvordan det ser ut til høsten. Kan ikke fordra at senter av propellen blir en klase med blåskjell og rur. Gir dårlig fart og høyere forbruk. På skroget bruker jeg et syltynt lag Biltema sort selvpolerende og er meget fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.