Jump to content

forsikring for båter med max hastighet >50 knop


moleps

Recommended Posts

Jeg (45 år, oslofjorden) vurderer kjøpe en 21 fot båt som har oppgitt max hastighet 52 knop med den aktuelle motoriseringen (innenbordsmotor med 250 Hk). Forsikringssum omlag 650000. Jeg har forsøkt mange av disse kalkulatorene hos de forskjellige forsikringsselskapene, men det virker som om de egentlig er lite interessert i å forsikre denne all den tid man må ringe personlig osv for å få en pris. Er det noen som har erfaring på hva man anslagsvis vil måtte påregne for å forsikre en slik båt og evt hvilke selskap som er best på dette?

 

 

Link to post

Finn ut hvilken fart den kan oppnå med grodd bunn, for stor/feil propell og full last i båten med folk og fe.

Oppgi så 39 knop eller noe slikt, det blir neppe noe særlig mere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da jeg var gjennom oppgaven med å forsikre båt i den vanskelige kategorien "veteranbåt som går fort" for noen måneder tilbake ble de tre beste tilbudene gitt fra Tide, Fender og Storebrand, i den rekkefølgen. Tide var klart best på pris (uten at jeg skal utrede eventuelle forskjeller i vilkår). Utelukker ikke at Tide også vil kreve at eventuell privatbil skal inngå i en pakkeløsning om du skulle henvende deg dit. Jeg vegrer meg uansett for å anbefale noe som helst når det kommer til forsikring da det er mange hensyn å ta i evalueringen av selskap. Lykke til!

Link to post

For øvrig glemte jeg den andre delen av spørsmålet ditt, nemlig bruk av forsikringsselskapenes online-kalkulator. Nå kjenner jeg ikke båten din moleps, men om du har høy fart i kombinasjon med avvikende båt og/eller motorprodusent ville jeg tatt meg bryet med å snakke med selskapene over telefon og forklare hva du vurderer. Så blir det gjerne noe påfølgende korrespondanse og kanskje også utveksling av bilder på e-post (eller link til Finn). Det er nok verdt det ekstra bryderiet både for å få opp selskapenes lyst til å gi deg en bra pris, men også for å kunne dokumentere tilstanden båten er i om du skulle ende opp med en skade. 

 

Fender (som jeg nevnte over) drifter for øvrig Norske Sjø (som mk414 tok opp) sammen med KNBF, men du må opp med telefonen om du skal dit. Der er det maksgrense på 50 knop på online forespørsel 

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...