Jump to content

Hvor får jeg tak i slike rekkeklemmer?

NilsPils

Recommended Posts

I Saowanee er det et ufravikelig prinsipp at elektriske komponeneter skal kobles mot lokale rekkeklemmer. Det var ikke helt gjennomført da båten var ny og en god del koblinger har derfror blitt oppdatert etter hvert som vi har blitt nødt til å klippe ledninger for å demontere/skifte komponenter eller feilsøke. På nyinstallasjoner er det blitt helt gjennomført av oss.

Typen rekkeklemmer vi bruker ar vist på bildet. Merket er BlueSEa. Slike kunne en før kjøpe i stort sett alle båtutstyrsbutikker i Norge i forskjellige lengder. Nå er lageret vårt tomt og plutselig er de ikke å få kjøpt lenger. Jeg har søkt på nettet i Norge og i alle tenkelige båtbutikker, men finner dem ikke lenger. Klemmer av type "sukkerbit" godkjenner vi ikke. Alt skal skrues fast med kabelsko mot rustfritt.

Noe tips om hvor jeg får kjøpt uten å gå til utlandet? Jeg finner dem i nettbutikk i USA, men skulle gjerne hatt en mer lokal leverandør.

(PS. Ser på bildet at minst en av kabelklemmene i plast er brukket. Disse er fra da båten var ny. Vi bruker ikke slikt plastræl, og sånne blir skiftet mot tilsvarende i rustfritt stål).

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Koblingen din ser pen ut visuelt Nils, men når du skjøter på denne måten får du mange potensielle punkter for spenningsfall pga dårlig kontakt.

En alternativ måte å terminere på kan være å bruke en boks ala den Ciefen linker til, og skjøte med Wago klemmer. Da har du redusert potensielle problemer betraktelig. Disse klemmene er utrolig greie i bruk, og veldig sikre. Anbefales!

Wago: http://www.wago.no/produkter/produktkatalog/terminal-blocks-and-connectors/installation-connectors/compact-splicing-connectors-for-all-conductor-types-222-series/overview/index.jsp

Koblingsboks fra "guttebutikken" i UV bestandig ABS: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Koblingsboks-2000021071/

Da jeg ryddet opp i det elektriske anlegget brukte jeg lignende rekkeklemmer. De er fra BlueSea og det er slett ikke noe "plastræl". De er laget av nylon og forniklet messing. Jeg kjøpte det meste av utstyret i USA (da dollaren var langt rimeligere). Hvordan slikt skal produseres i syrefast stål forstår ikke jeg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/dscn1811.jpg

Eivind

Da jeg ryddet opp i det elektriske anlegget brukte jeg lignende rekkeklemmer. De er fra BlueSea og det er slett ikke noe "plastræl". De er laget av nylon og forniklet messing. Jeg kjøpte det meste av utstyret i USA (da dollaren var langt rimeligere). Hvordan slikt skal produseres i syrefast stål forstår ikke jeg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1218/dscn1811.jpg

Eivind

Tror du har misforstått litt. Det var ikke BlueSea rekkeklemmene jeg mente var noe plastræl. Det var klammerne som fester ledningen mot veggen ved siden av. Rekkeklemmene er super kvalitet og jeg har bare gode erfaringer med disse, så jeg SKAL ha make!

Tror du har misforstått litt. Det var ikke BlueSea rekkeklemmene jeg mente var noe plastræl. Det var klammerne som fester ledningen mot veggen ved siden av. Rekkeklemmene er super kvalitet og jeg har bare gode erfaringer med disse, så jeg SKAL ha make!

Det har jeg. Beklager. Ellers har jeg også brukt de rustfrie klammerne fra Clas Ohlson. Biltema har dem også.

Eivind

Koblingen din ser pen ut visuelt Nils, men når du skjøter på denne måten får du mange potensielle punkter for spenningsfall pga dårlig kontakt.

En alternativ måte å terminere på kan være å bruke en boks ala den Ciefen linker til, og skjøte med Wago klemmer. Da har du redusert potensielle problemer betraktelig. Disse klemmene er utrolig greie i bruk, og veldig sikre. Anbefales!

Wago: http://www.wago.no/produkter/produktkatalog/terminal-blocks-and-connectors/installation-connectors/compact-splicing-connectors-for-all-conductor-types-222-series/overview/index.jsp

Koblingsboks fra "guttebutikken" i UV bestandig ABS: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Koblingsboks-2000021071/

Sånne bokser og Wago klemmer bruker jeg når jeg kobler ulovlig hjemme :saint: . Vil ikke bruke det i båten. Båten kom med et par tilsvarende bokser. Nå sitter skruene til lokket fast pga. korrosjon.

Takk for alle innspill. Men det ser ut til at jeg må bestille fra utlandet. Jeg VIL ha BlueSea rekkeklemmer. Vi har brukt slike i en del år i 12V-systemer og har bare gode erfaringer. Vi har enda ikke funnet noe målbart spenningstap over dem. Og vi mekker, kobler og feilsøker mye ombord!

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for alle innspill. Men det ser ut til at jeg må bestille fra utlandet. Jeg VIL ha BlueSea rekkeklemmer. Vi har brukt slike i en del år i 12V-systemer og har bare gode erfaringer. Vi har enda ikke funnet noe målbart spenningstap over dem. Og vi mekker, kobler og feilsøker mye ombord!

JEG FANT, JEG FANT!!!!  Sjekk her: http://stroem.no/product/36

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Sånne av sukkerbit-type unngår jeg helst i båten.

Jeg har nå sjekket hos BestMarin og fått bekreftet at importøren ikke lenger tar inn min type til Norge :thumbsdown:  . Enda et kvalitetsprodukt som ikke er å få i Norge. Men de finnes ute i verden, så jeg bestiller meg et lite lager igjen fra USA på nettet :thumbsup: .

Redigert: Ser at Wallas Service fant hos Strøm. Takk for det. Da prøver jeg der (men det var en sabla pris).

Faktisk billigere fra ebay enn fra Norge, siden de går under 350 kroners grensa for mva og tollgebyr.

Og man kan bestille 1, 2, 3 eller 4 stk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Greit nok at det er billigere i utlandet, det er vi jo godt vant med i mange tilfeller. Men skal ikke frakten være inklusive 350 kroners grensa?

Litt frakt blir det nok i Norge også, kanskje ikke forskjellen blir så stor? 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Jo frakten skal som regel inkluderes, men spørs jo hvordan avsender ordner det.

Spørs jo også hvilke forhandlere og hvor som evt. har på lager.Leif Strøm har jo mange forhandlere.

Priseksempel for 5 stk med 4 kontakter:

Norge (Leif Strøm): 5 X NOK 97 + frakt = 485 + frakt

USA (Wallmart netthandel):  5 X USD 3.99 + frakt = NOK 170 + frakt fra USA

Tror det kan bli lønnsom import her. Mulig det kommer USA "Sales tax" i tillegg(?). Jeg pleier ellers strekke meg litt langt for å handle i Norge. Det må bemerkes at prisen fra Wallmart er mye lavere enn andre jeg fant i USA.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...