Erik Startet 21.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2016 (redigert) Har en Johnson pump sjøvannspumpe på min Yanmar 2GM20 diesel, Der er det begynt å dryppe litt fra akslingen. Har åpnet pumpen og vil nå ha ut akslingen for inspeksjon og forhåpentlig bare skifte simringene, Men bolten/mutteren reimhjulet sitter rimelig godt. Er dette vanlig bolt, som løsnes mot klokka, eller risikerer jeg at det er motsatt siden dette er ett reimhjul ? Hva er mest skånsomme måte å få motkraft mot bolten/mutteren ?' Bør jeg sette reimhjulet i en tvinge, eller kan jeg sette noe i sporet på akslingen for å få mot-hold ? Jeg er heller ikke fornøyd med tilstanden på skruene til bakplata. Er disse å få tak i ? Er vel i messing/bronse disse ? Hvor får man enklest tak i deler til disse i Stavanger traktene ? Både simnmer ringer og skruer og i verste fall ny aksling... Redigert 21.Mars.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Evenb Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Hei ville nokk bare spent selve pumpen fast i en skrustikke for så å legge en fille rundt reimhjulet å bruke en vannpumpetang til å holde med. Det er helt vanlig gjengeretning på bolten. Mener Yanmar også har syrefaste skruer til lokket. Sitér dette innlegget <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
Wallas Service Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Leif H. Strøm er importør for Johnson Pump, og din butikk i Stavanger-området finner du i forhandlerlisten . Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Erik Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Den listen var ikke helt oppdatert, de fleste hadde byttet navn og eller flyttet Jeg har snakket med MAritim, og de anbefaler å skaffe standard simmer ringer fra Vagle eller Alf i Larsen. Men for å gå dit må jeg få demontert så jeg har med delene... Har fått av reimhjulet og festemutteren innfor samt den 'låse skiven' Men fortsatt sitter akslingen fast. Mistenker at det bare er å bruke makt og presse den ut nå, men er litt redd for å ødelegge noe Er det bare å gi den ett kakk ? Hvilken vei skal den ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Søkt på Google og hadde da hele verdens vide web tilgjengelig. Hvor fant jeg svaret ? Her på båtplassen selvfølgelig ; https://baatplassen.no/i/topic/108939-service-p%C3%A5-johnson-sj%C3%B8vannspumpe-til-yanmar-3gm30f/ Akslingen er nå av Kan det stemme at det bare er 1 simmer ring her som skal byttes. De to lagrene trenger ikke å byttes vel ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
aileenll Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Jeg overhalte pumpa på min 3GM30 i fjor. du må skru av reimhjulet og ta av segerringen. Det kan vere lurt å bruke en presse til å presse ut lagerne. Jeg byttet aksling på min, da jeg var uheldig å fikk noen grader i den Som du ser av bildene så må det presses ut i retning mot reimhjulet Lykke til Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Erik Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Se der ja, ser helt lik ut som min :-) Er det kun simmer ringen som trengs å byttes normalt? Er det noen triks for å få dette montert igjen etterpå? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
aileenll Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Regnet fra reimhjulet så sitter lagrene i lagerhuset, det er tettet med en simring, så er det en eller to plastringer, som skal kaste vekk vann ved evt lekasje fra pumpehuset. Derpå simring i pumpehuset. Bruk fett når du monterer, da gikk det greit! ;-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Erik Svart 23.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 Jeg finner bare en simmer-ring på min. Er jo vandt fra tidligere båter at det er to, en som tetter hver vei. For det er ikke simmer ring mellom lagrene, begge skulle vært mot impellerhuset, eller ? Når jeg tenker meg om er jeg vandt med vannpumper som står på akslingen, så da er det jo olje på innsiden som det og skal tettes mot. Her er det jo bare en våt side, der sjøvannet er. Kan være rett med bare en da ? Slik ser min ut : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Dinamo Svart 23.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 Se der ja, ser helt lik ut som min :-) Er det kun simmer ringen som trengs å byttes normalt? Er det noen triks for å få dette montert igjen etterpå? Er det ikkje greit reknestykke å sei at når roterande deler er utslitt, og greiene er demontert - då er det ogso riktig tid a skifta kulelager. Eg ville i alle fall ha tenkt slik. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 Det fins vel overhalingssett til denne pumpa? Bør nok byta dei delane som er inkludert der... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 Spurte litt rundt på båtbutikker, men ble anbefalt å kjøpe simmerringer løst, da "Johnson pump har gått helt av hengslene på pris'... Den simmerringen som var på var forøvrig fjære rustet i stykker på... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 31.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 Har bestemt meg for å bytte lagrene også. Men får de ikke av... Noen tips der? Det er en slags seegerring på innsiden av den minste. Er det den som holder dem på plass tro? Noen tips for å få den av i såfall, kommer ikke til den skikkelig .. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.