Jump to content

Hva er mest skånsomme måte å løsne reimhjulet på sjøvannspumpen ?

Erik

Recommended Posts

Har en Johnson pump sjøvannspumpe på min Yanmar 2GM20 diesel,

Der er det begynt å dryppe litt fra akslingen.

Har åpnet pumpen og vil nå ha ut akslingen for inspeksjon og forhåpentlig bare skifte simringene,

Men bolten/mutteren reimhjulet sitter rimelig godt.

Er dette vanlig bolt, som løsnes mot klokka, eller risikerer jeg at det er motsatt siden dette er ett reimhjul ?

Hva er mest skånsomme måte å få motkraft mot bolten/mutteren ?'

Bør jeg sette reimhjulet i en tvinge, eller kan jeg sette noe i sporet på akslingen for å få mot-hold ?

Jeg er heller ikke fornøyd med tilstanden på skruene til bakplata. Er disse å få tak i ? Er vel i messing/bronse disse ?

Hvor får man enklest tak i deler til disse i Stavanger traktene ? Både simnmer ringer og skruer og i verste fall ny aksling...

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei ville nokk bare spent selve pumpen fast i en skrustikke for så å legge en fille rundt reimhjulet å bruke en vannpumpetang til å holde med. Det er helt vanlig gjengeretning på bolten. Mener Yanmar også har syrefaste skruer til lokket.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Den listen var ikke helt oppdatert, de fleste hadde byttet navn og eller flyttet  :giggle:

Jeg har snakket med MAritim, og de anbefaler å skaffe standard simmer ringer fra Vagle eller Alf i Larsen.

Men for å gå dit må jeg få demontert så jeg har med delene...

Har fått av reimhjulet og festemutteren innfor samt den 'låse skiven'

Men fortsatt sitter akslingen fast. Mistenker at det bare er å bruke makt og presse den ut nå, men er litt redd for å ødelegge noe  :pray:

Er det bare å gi den ett kakk ? Hvilken vei skal den ?

Søkt på Google og hadde da hele verdens vide web tilgjengelig. Hvor fant jeg svaret ?

Her på båtplassen selvfølgelig ; https://baatplassen.no/i/topic/108939-service-p%C3%A5-johnson-sj%C3%B8vannspumpe-til-yanmar-3gm30f/

:clap:

Akslingen er nå av  :thumbsup:

Kan det stemme at det bare er 1 simmer ring her som skal byttes. De to lagrene trenger ikke å byttes vel ?

Jeg finner bare en simmer-ring på min. Er jo vandt fra tidligere båter at det er to, en som tetter hver vei.

For det er ikke simmer ring mellom lagrene, begge skulle vært mot impellerhuset, eller ?

Når jeg tenker meg om er jeg vandt med vannpumper som står på akslingen, så da er det jo olje på innsiden som det og skal tettes mot. Her er det jo bare en våt side, der sjøvannet er.

Kan være rett med bare en da ?

Slik ser min ut :

bilde

Se der ja, ser helt lik ut som min :-)

Er det kun simmer ringen som trengs å byttes normalt?

Er det noen triks for å få dette montert igjen etterpå?

Er det ikkje greit reknestykke å sei at når roterande deler er utslitt, og greiene er demontert - då er det ogso riktig tid a skifta kulelager. Eg ville i alle fall ha tenkt slik.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...