Viljesterk Startet 23.Mars.2016 Del på Facebook Startet 23.Mars.2016 Hei, pga sykdom ble jeg nødt til å bytte ut mcen med noe mer rolig - så da har man kjøpt seg båt. Det er så mye nytt å forholde seg til, men VHF er en av de få tingene jeg visste jeg skulle ha lenge før jeg kjøpte båt. Jeg har padlet kajakk i flere år, og der får man virkelig føle hvor fort ting kan gå galt og hvor liten tid man har på seg til å gjøre noe med det. Jeg har brukt de siste ukene til å lese alt jeg kan komme over om emnet, men klarer ikke helt ta avgjørelsen alene. Etter jeg ble syk må jeg lese alt 3-4 ganger og selv da sitter det ikke, så jeg sliter litt med å holde oversikten. Har funnet at telenor holder et nettkurs hvor eksamen er innbakt i kurset, så man bruker så lang tid man vil - høres perfekt ut for meg. Jeg er bl.a. litt bekymret for om jeg klarer å høre hva som blir sagt over radioen (erfaringen jeg har med radio er fra over 20 år siden på arbeidsuke i millitæret - da forstod jeg ingenting av hva som ble sagt, men regner med teknologien har blitt betraktelig bedre etterhvert), og har derfor sett på icom ic-m506 som støtter 2 min opptak av sist mottatte samtale. Min sykdom gjør at ting kan gå tregt til tider, så regner denne funksjonen som nødvendig for meg. Er det andre radioer som støtter noe liknende dette? Jeg blir litt usikker på hvor mitt bruk passer inn, for det virker som om de fleste av dere andre både har mye større båter og har en definert bruk. Jeg ser for meg at jeg kommer til å holde meg rundt Stavanger,Sandnes,Lysefjorden + omegn, men om jeg får meg båtplass er jo ønsket større båt når jeg blir sikrere på havet. Jeg kommer fra dataverden hvor alt skjer kjapt, og her kjøper man ikke ting man trenger om 3 år - hvordan er utviklingen innen radio? en radio til over 5k er jo litt heftig nå om jeg ikke trenger alle funksjonene på den før ved evnt ny båt. Setter pris på all hjelp :) Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Polarbear1 Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Hei! Jeg kjøpte pakkeløsningen til Telenor Maritim radio, eller kystradio som de nå heter. Kurset de selger er faktisk veldig bra, og det at eksamen er innebygget i kurset gjør det hele mye mer brukervennlig. Man kan bruke den tiden man trenger, og eksamen består av et sett spørsmål etter hvert kapittel. Genialt. Jeg gjennomførte det hele fra kontoret mitt i Sør Korea, så lokasjonen spiller heller ingen rolle. Når det gjelder bruk av radio og vansker med å få seg det som blir sagt, tror jeg du bekymrer deg for mye. Hvis du kan bruke en vanlig telefon går det helt sikkert greit med radio også. Jeg er pilot og radio i fly kan virke ganske uforståelig for utenforstående, men etter litt trening er det faktisk veldig enkelt. Noe av grunnen er at man bruker spesielle fraser for ting, slik at man vet hva man kan forvente som svar. Det samme gjelder for maritim VHF. Dersom man har en hørselsutfordring kan man montere en ekstra høyttaler. Det spiller heller ingen rolle hvor stor båt man har. VHF er et sikkerhetsutstyr som også kan være kjekk å bruke til mer dagligdagse formål. Har man en GPS eller kartplotter tilkoblet radioen er det svært enkelt å "rope på hjelp" Litt over 3 tusen er det verd for å ha denne sikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Hei, det er mange kursleverandører på markedet som du sikkert vet, og du finner en kursoversikt her; http://kystradio.no/privat/vhf-sertifikat/kurstilbydere/. Telenor Kystradio er en av flere som tilbyr webkurs, men du kan jo starte med å gjøre gjennom VHF-introduksjonskurset til Telenor Kystradio, som er gratis (tar 10 - 15 min å gjennomføre); http://kystradio.no/privat/hvorfor-vhf/gratis-vhf-introduksjonskurs/. Ellers finner du jo mye god info om bruk av VHF-radio på http://kystradio.no/privat/hvorfor-vhf/hvorfor-boer-du-ha-en-vhf-radio/ Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 (redigert) Det finnes VHF som 'husker' og kan spole tilbake det som er sagt ja, men husker i farten ikke hvilke. Jeg lider sjelden av noe mer enn lett framskreden promille, men har ønsket meg den funksjonen selv av og til... Redigert 23.Mars.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Sailor har 're-play'-funksjonen http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/vhf-og-ais/vhf-stasjonaer/sailor-rt6215-dsc-vhf.aspx men det er ofte litt dyrere / høyere kvalitet VHFer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Pettern1972 Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 Synes du skal gå for icom jeg. Det er helt i toppen kvalitetsmessig. Icom har også en støyreduksjon, som fungerer veldig bra. Jeg har både stasjonær og bærbar vhf fra icom, og må si meg veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2016 Del på Facebook Svart 23.Mars.2016 (redigert) ...................... Jeg har både stasjonær og bærbar vhf fra icom, og må si meg veldig fornøyd. Jeg har også bare Icom ombord, stasjonær, bærbar og SSB......bra kvalitet, uten tvil Sailor/Trane&Trane rikter vel markedsføringen mer mot de profesjonelle Redigert 23.Mars.2016 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Viljesterk Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Da var vhf-sertifikatet i orden. Kurset til 1300bob hos telenor gjorde det veldig enkelt og trygt å sette seg inn i vhf-radioen. Dette kommer jeg til å ta om igjen for å oppfriske (gyldig ett år). Jeg foretrekker å handle lokalt så sant prisene ikke er på styr, så om det er noen som vet hvor en kan få kjøpt icom i rogaland hadde jeg blitt veldig glad om dere delte litt informasjon. Om ikke - er seatronic en grei plass å handle på? Bruker det være reelle salg og kampanjer på slikt utstyr der hvor dere handler? Litt dumt å betale fullpris om det er en kampanje i neste måned som alle vet om... Takker for alle innspill :) Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
shaukaas Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Vil helt klart trygt kunne anbefale Icom! Husk å få koblet den nye, flotte DSC-VHF'en din opp mot GPS også, slik at du får brukt mulighetene som ligger i DSC systemet. Her i Rogaland vil jeg helt klart trekke frem to leverandører, men jeg vet ikke om de begge selger Icom: Nord-Roglanad: Brommeland Elektronikk. Sør-Rogaland: Landor Larsen. De kan nok også gi deg anbefalinger mtp antenne og kabelvalg - Glomex er ikke blant favoritter. Comrod, som produseres på Tau, har jeg installert. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Søren da - der sa du noe..Trodde jeg leste gps og ais jeg... Jeg sjekket alt dette før jeg fylte på med vhf-teori, så nå er det borte igjen for plassen er brukt på nytt... Jeg vil jo helst ha gps innebygget i radioen, så nå må jeg vel i tenkeboksen igjen. Brommeland har icom, men finner ingen marineradioer på landor larsen.. Må logge på for å finne priser.. tungvint så seint på kvelden :) Etter å ha tatt kurset er jeg ikke så redd for å gå glipp av meldinger som jeg var tidligere, så da er kanskje IC-M423GPS like grei. Kanskje heller kjøpe en egen AIS om jeg føler jeg trenger det. Føler gps er viktigere å ha integrert. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
shaukaas Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Landor Larsen har elendige nettsider - gjerne ring dem eller send e-post. De har upåklagelig god service! Har handlet for veldig mange båtpenger der, og får alltid super service. Både ved kjøp, reklamasjon og reparasjon. Dersom du tenker på AIS, så finnes det i hovedsak to varianter: Mottaker og sender/mottaker. Endel nyere VHF'er har også AIS integrert, men for å få noe særlig glede av dette bør i tilfelle AIS være tilkoblet en kartplotter, spør du meg. Mange nyere systemer fikser dette uten større problemer; stikkordet er gjerne NMEA2000. De fleste VHF'er må få GPS posisjon fra en ekstern kilde, enten dette er en GPS-antenne eller en kartplotter. Her kan nok helt sikkert forhandlerne hjelpe deg frem til beste løsning, ut i fra produktene du etterhvert lander på. Det finnes nok helt sikkert også modeller på markedet med dette internt. Ved å handle hos de få forhandlerne som spesialiserer seg på maritim elektronikk er du i det minste sikret langt bedre kompetanse kontra de som "pusher esker" over disk. Jeg er ikke voldsomt imponert over kompetansen til de ansatte hos de store båtutstyrskjedene, med få unntak. Seatronic har jeg selv handlet hos, og har kun gode erfaringer med (men har aldri kjøpt elektronikk herfra) - men det er jo fryktelig langt bort til Moss dersom noe ryker, man trenger litt hjelp eller skulle hatt noen ombord til å installere/feilsøke mm. Av de øvrige båtutstyrbutikkene her i Rogaland kjenner jeg ikke til mange som er flinke på elektronikk. Landor Larsen og Brommeland jobber også mot profesionelle/yrkesfartøy; så de har nok generelt sett bedre peiling på ett og annet, samt stort sett like gode priser som øvrige. Eventuelt - så er det lov til å prute, selv om vi bor i Norge! :) Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Takker for god informasjon.. Jeg tenkte jo mest på icomen med AIS pga 2 min replay saken den har. AISen var en bonus mer tenkt i bruk til neste båt. Kartplotteren jeg har er en eldre garmin som jeg mener ikke støtter NMEA2000, så man kan ikke hente GPSen derfra - og jeg vil helst at radioen skal virke selv om kartplotteren tar kvelden. Men jeg skal reise innom landor larsen etter påsken og snakke med dem - kanskje jeg blir litt smartere. Jeg liker også tanken på lokal service og det å snakke med noen face-to-face, så vi får håpe de har en fin løsning til meg :) Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
colabrus Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Vil helt klart trygt kunne anbefale Icom! Husk å få koblet den nye, flotte DSC-VHF'en din opp mot GPS også, slik at du får brukt mulighetene som ligger i DSC systemet. Her i Rogaland vil jeg helt klart trekke frem to leverandører, men jeg vet ikke om de begge selger Icom: Nord-Roglanad: Brommeland Elektronikk. Sør-Rogaland: Landor Larsen. De kan nok også gi deg anbefalinger mtp antenne og kabelvalg - Glomex er ikke blant favoritter. Comrod, som produseres på Tau, har jeg installert. Jeg er selv på utkikk etter en VHF antenne av god kvalitet og har sett på diverse Glomex varianter men blir ikke overbevist. Hvilken type fra Comrod anbefaler du? Kan man handle direkte fra dem på Tau? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Ikke så lett å anbefale en spesifikk modell fra Comrod - kjøp den som passer best til din båt og monteringssted. Tror ikke de selger direkte til private, jeg har kjøpt min hos forhandler. Ta kontakt med dem; kontaktinformasjon står på hjemmesidene. Ser nesten utelukkende Comrod antenner bli brukt på yrkesfartøy, offshore - og så videre. Aldri sett en Glomex antenne der; men det betyr ikke at de er direkte dårlige. Men det er helt klart stor forskjell på kvalitetsinntrykket. Om det er forskjell på signalkvalitet/rekkevidde aner jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 5.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2016 Var innom Landor Larsen, og de var veldig hyggelige. Endte opp med en Icom IC-M432G og en Glomex antenne. Jeg har aldri likt antennelæren - og var i et la-gå-humør, så her hørte jeg på forhandler. Ifølge dem vil det ikke gjøre stor forskjell til mitt bruk om jeg velger Glomex eller Comrod, men om man beveger seg lenger utover er det kanskje noe å tenke på. Var vel en 5-6-700 i prisforskjell, så ikke noe å bli skremt av - men jeg var allerede i gli... I grisevær med høye bølger er nok jeg på land uanskvett. Synes å huske det var det som ble konklusjonen (men kan som kjent godt ta feil). Mener jeg ikke betalte mer her enn de andre plassene som selger. Nå er det bare å sette isammen båten igjen, så skal jeg få tatt en radio-check til rogaland radio Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Viljesterk Svart 28.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2016 Fant ut at cobra også har replay funksjon; "Rewind-Say-Again" https://www.cobra.com/products/fixed-mount/mr-f77w-gps cobra mrf77 og cobramrf57; - "Rewind say it again" funksjon, som gjør at du kan avspille opprop du ikke har hørt Du kan også automatisk spille av de siste 20 sekundene av samtaler - Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.