Jump to content

Montere pakkboks, mangler 2 deler

sjømanneven

Recommended Posts

hallo, jeg holder på med å monetere aksling og propell. etter demontering i august 2015. jeg mangler en del og har og deler til overs

men hoved spørsmålet er om noen vet hva nr 6 på bilde nedenfor gjør, og hvor man kan få tak i en, og eventuelt om det er noe viktig

bilde

og om noen har et bilde av den sånn at jeg vet hva jeg leiter etter, hehe.

lånte bilde fra et gammelt innlegg fra av NAB

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig hjelp, jeg monterer hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

For meg ser det ut som en "Glan med gjenger", på innsiden av den ligger talgpakningene.

En trenger en halvmåneformet plate nøkken med en tapp som passer i hullene så en kan skru   "Glanen" innover

og stramme opp pakkboksen.

Mener erindrer  noe slikt i det fore århundre.

Og akslen må gå med klokka ellers kan "Glanen"  skru seg ut under gange da den ikke har låsing.

Ps. en annen type pakkboks "gland follower" er nr 6 hos deg mener jeg. 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Som Dinamo sier ikke noe  Loctite lim på Gland-gjengene  og ikke stram for mye opp før sjøsetting.

Ettertrekk på vannet.

​Du bør sjekke og skiftet talgpakning ringene de er sikkert blitt harde.

Greier du ikke og tørne akslen for hand har du teitet opp for mye.

Et bilde er kjekt. 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vedlikehold-av-propellanlegget

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det var en litt pussig konstruksjon, har aldri sett den før. Men forøvrig enig i Roger-jo sin tolkning. Dersom det ikke er kontramutter for låsing, kan det være en ide å legge på et par tørn med gjengetape, bare slik at den går tregt. Ikke noe krise med et par dråper mutterlocktite heller, det sitter ikke "dønn" av den grunn, men ikke saus inn, og for all del, ikke bruk sterk locktite.

Dersom du ikke finner delen er det fullt mulig å lage en ny. Forutsetter at du har tilgang på dreiebenk eller kjenner noen som har. Skal du sette bort jobben lønner det seg trolig å bytte hele pakkboksen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...