Jump to content

Totalrenovering av Sjømann 22

KristianM

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Jøss for et tempo dere holder!

Dette er speedmekking de luxe!. Fint blir det også, tipper du har mye av dette i nevene fra jobben, noe må det i alle fall være. 

Båten blir gullgrom, særlig når du har fått gått over motoren mer nøye til vinteren. Nå må dere bare komme dere ut på sjøen og bruke båten!

Skulle jeg si et punkt hvor jeg er redd du venter litt lenge med å g i gang, så er det det elektirke. Det er noe plunder, og tar masse plass, og alle ledningen skal absolutt ligge der det ikke er plass. 

Skal bli gøy å se hvordan dere løser det, går vel like fort og greitt som resten....

Woww!! Det blir utrolig bra!! Får jeg spørre fremgangsmåte? 

Har tenkt å lage en selv, men hele i furu, hvor jeg beiser halvparten mørkt etterpå. Hvordan ville du gått frem? Tegne den på en finerplate og kutte opp med stikksag? Hvordan gjorde du det? :-) Setter stor pris på en god forklaring:) :)

Regner med dette er mahogney og furu?

Woww!! Det blir utrolig bra!! Får jeg spørre fremgangsmåte?

Har tenkt å lage en selv, men hele i furu, hvor jeg beiser halvparten mørkt etterpå. Hvordan ville du gått frem? Tegne den på en finerplate og kutte opp med stikksag? Hvordan gjorde du det? :-) Setter stor pris på en god forklaring:) :)

Regner med dette er mahogney og furu?

Egentlig ingen spesifikk fremgangsmåte.. Lagde 8 nøyaktig like biter med 45 graders vinkel inn mot midten. de små tilpassa jeg bare på øyemål på båndsliperen..

Så slik ut til å begynne med:

bilde

Hei.Du burde absolutt vere favoritt til Kongens Fortjeneste Medalje i Gull for å i heletatt sette i gang et slikt omfattende arbeid med en skraphaug til utgangspunkt.

Det att Dere fremdeles holder på er imponerende.Ser ut til att det blir en flott båt tilslutt,og det er artig å følge mer på prosjektet ditt.Ønsker Dere lykke til videre.Hilsen fra Bergen.

Redigert av MobyDuck (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Hei.Du burde absolutt vere favoritt til Kongens Fortjeneste Medalje i Gull for å i heletatt sette i gang et slikt omfattende arbeid med en skraphaug til utgangspunkt.

Det att Dere fremdeles holder på er imponerende.Ser ut til att det blir en flott båt tilslutt,og det er artig å følge mer på prosjektet ditt.Ønsker Dere lykke til videre.Hilsen fra Bergen.

Hehehehe!! Vi har enda tilgode å slite med motivasjonen! Er superheldig å har en flott dame som er like ivrig som meg ?

Kjempeflott! Er det en "enkel" måte å kutte ut åpningen til stjernen? Mange vinkler og mye å tenke på.

Er det noen grunn til at du ikke har valgt å ha nater i stjerna? Flott blir det!

Har lagt nating rundt stjerna i dag. Men må sikkert vente med slipingen til i morgen. Ikke så mange vinkler i grunn.. 8x45 grader til de 4 hovedarmene. De små tok jeg kun på øyemål og tilpassa på slipemaskinen.

Ser slik ut nå ?

bilde

Skikkelig fint arbeid!

Hva brukte du å lime plankene og stjerna til plata med?

Får jeg spørre hvor du kjøpte mahogeny plank og om det var veldig dyrt?

Vurderer selv samme løsning bare med furu glattkant og epoxylaminering før lakk.

En annen her inne som har gjort det, ble veldig fint, men mahogeny er jo noe for seg selv og selvsagt enda penere :-)

Kjøpte mahognyen hos en som driver med edeltre i Stavanger. Kosta meg 2400kr for en plank på 3x8 tommer ca 4.5 meter lang. Holder til alt av dørk i båten!

Her går det i sikaflex! Det fester meget godt, er fleksibelt og tetter.

Vurderte å lime med epoxy, men det er ikke så fleksibelt..

Redigert av KristianM (see edit history)

Har begynt å pille litt på den ene motoren i dag. Demontert varmeveksler, sjøvannspumpe og gir.

Putta alt i sandblåseren, og har begynt å male litt. Sjøvannspumpa har fått nye tetningsringer og ny impeller.

Begynte å demontere girkassa, og fant 1 tetningsring som må skiftes. Ellers er giret i skjønneste orden.

Og siden jeg jobber på Volvo Penta verksted, blir motoren selvfølgelig grønn ??

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...