Torsen67 Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Jeg liker heller ikke lodding der det er mye vibrasjoner. Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 No vil eg protestera, lodding gir nettopp dårlige koblinger. Fordi ein kobberleder som er loddet blir so hard og stiv at den kan brekke sv vibrasjonen som alltid er i ein båt. Myte. Større tjans for at det oppstår dårlig kontakt fra irring på en presset og skrudd forbindele i små snekker (spør du meg da ) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dinamo Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Myte. Større tjans for at det oppstår dårlig kontakt fra irring på en presset og skrudd forbindele i små snekker (spør du meg da ) Kanskje det. På den tida eg var yrkesaktiv som elektrikar, og hadde ein heil del av arbeidet på skip, so hadde vi eit forbud i forskriftene mot å lodde kabelskjøter, av den grunn som eg angav her. Magne Link to post
MrEbbesen Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Sikkert fare for at den kan knekke. Men det har jeg ikke opplevd enda. Pleier å lodde ledningene etter at de er presset i div kabelskotilkoblinger. Har demontert mange båt paneler å da pleier kablene å henger såvidt på kabelskoen pga eiring/tering. Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Jeg har sett mange slike forbindelser med dårlig kontakt pga. irr, men jeg tror jeg har tilgode å se en ledning som har knekt pga vibrasjoner. Dinamo: Hugs at det er forskjell på miljøet (fukt) i små fritidsbåter og skip som du snakker om. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
steyr t Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Husk på at et skip har det med å viberere 24/7 året rundt ,men ofte ca 50 timer i året i en gjennomsnittlig fritidsbåt. Etter over 20 år som fritidsbåt mekaniker har også jeg til gode å se knekte kabelender,men jeg tror det sikkert kan skje i skip med mange timer. Link to post
Bertramsen Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 (redigert) Kylling...! Redigert 26.Mars.2016 av Bertramsen (see edit history) Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Old Wood Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 (redigert) Hmm - der er jo ganske så mange avanserte løsninger her, da - men tilbake til overskriften: Koble til ei stakkars lensepumpe....jeg vil skyte noen akkurat nå. Jeg trodde man koblet lensepumpe, med flottør, direkte på batteriet? I den gamle 25' Spjærøysnekka jeg jobber på, er det en lensepumpe, bak motoren, men flottøren er frakoblet, og man må sette to ledninger direkte på batteriet for å lense. Dette er jo helt villt! Så skal koble til flottøren, sjekke at alt virker, og koble det direkte til det ene batteriet. Deretter har jeg en helt ny og sterkere lensepunpe, som jeg vil skru inn foran motoren, og koble direkte til batteri nummer to. Det er slik det var på den forrige snekka jeg hadde, og det er alt jeg vet. I tillegg fant vi en løs "emergency" lensepumpe, som man evt. setter ned i vannet og med en slange over rekka, dersom man er i ferd med å synke. Redigert 7.Mai.2016 av Old Wood (see edit history) Link to post
Per Harald Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Old Wood. Sist men ikke minst viktig. Ditt svar at pumpe med flotør skal rett på batteriet er helt riktig. Kan kobles via et eget brytepanel/bryter hvor man kan velge mellom Manuell og Automatisk kjøring av pumpen. Gjerne med egen sikring i panelet. Per H https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
index Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 Mye rare råd her! Hvorfor skal en som ikke har peil på båtelektrisk røske ut alt som virker og legge opp nytt som han ikke har kunnskap til? Hvorfor ikke bare bruke det som er og legge opp en ny sikring til lensepumpa? Denne bør jo uansett gå rett på batteriet. Det er mange som liker å rive bort ting som virker her skjønner jeg, ikke fortstår jeg hvorfor . Hvorfor ikke heller bruke tid til å sette seg inn i anlegget? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Enig med Index her, vil jo være galskap å røske ut alt. Da sitter han igjen med en båt hvor ingenting virker, annet enn lensepumpa ;-) Monter lesepumpa etter de anvisninger som er gitt og bruk tid, mens båten forøvrig er i bruk, til å sette deg inn i resten og rydd opp etter beste evne og etterhvert. Link to post
TB22 Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Hvis du ikke orker bytte spagettien, så pleier jeg å merke på nytt. Og det går forterer enn du tror. 1.Skaff deg tape du kan skrive på eller merkehylser til ledninger + en god vannfast penn. Merk alle inngående +12 kabler til panelet med nummer/bokstav. 2.Et ark du tegner opp en skisse over sikringskursene og nummerer tilsvarende på arket de samme ledningene som nevnte i punkt 2. Her har du også plass til å føre på kabeltverrsnitt, sikringsstørrelse, funksjon osv. 3.Hvis du har mulighet, spor kursen for å finne ut hva den går til samt, evt andre forgreninger forbruk og før dette på arket. Ta ut sikringen/bryter å se hva som forsvinner. Når alle kurser er gjort rede for, kan du regne ut forbruk/belastning på den aktuelle kursen og kalkulere hvor mye den tåler/margin. Da får du oversikt hvor det er ledig samt gi oversikt til fremtidige el.påbygg. Da slipper du begynne på nytt igjen ved en senere anledning.4. når skisse er ferdig utfylt, kan du føre dette over på et nytt ark og evt rydde i skrivefeil, rableri og andre kråketegn, samt tydeligjøre streker evt illustrasjoner av el. anlegg, føre på kapasiteter inn osv. 5. laminer arket og rull det sammen med strikk rundt og putt den en pasende plass for oppbevaring Er bare å begynne i ene enden og jobbe seg igjennom. Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Old Wood Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Hei! Overrasket over så mange hjelpsomme svar! Takk! Vel, som nevnt, her var absolutt alt revet ut / klippet bort og av, - det eneste som sto der var 3 - 2.5 kv kabler, surret sammen til en, fra B- (BAT) polen på dynamoen til starteren. Deretter måtte man holde fast en sort 2.5 kv kbale til starteren med venstre arm - og med høyre arm, til batteriet, for å få motoren startet Men - etter veldig mange gode råd, og utrolig hjelp fra brukere av forumet, skal jeg få alt på plass i løpet av et par uker. Har en merkemaskin på jobb, og skal merke alle kabler på begge ender før jeg trekker dem opp. Trenger flere farger, i flere dimensjoner, men det årnær se i løpet av uka Setter den gamle lensepumpa på via sikringsboks, kopler den nye direkte til det nye batteriet. NO? Takker og bukker - for alt - all hjelp -på dette forumet! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn