TokkTokk Startet 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2016 Har en gammel men ubrukt varmeveksler som jeg skal bruke for å få ferskvannskjøling på en SABB 6 H. Problemet er å finne rette gjenger på inn og utgang for ferskvann. 1" rørgjenger er det ikke, en 1" med slangenippel er akkurat litt for stor. Har vært hos Tess, og det var heller ikke MM gjenger. Tess mente at det kunne være noe spesiellt og med grovere gjenger enn vanlig. De 2 endene som ikke viser på bilder og som er for saltvann inn og ut har jeg klart å gjenge opp til 3/4" rørgjenger. Varmeveksleren heter Rheinkalte, jeg har ikke klart å finne noe opplysninger om denne på internett. Hadde håpet å bare kunne gjenge opp til 1" rørgjenger på ferskvann inn og ut, men siden det ikke går an å ta ut innmaten i kjøleren får jeg problem med å borre opp hullene slik at 1" gjengetapp får tak. Hvis jeg måler med skyvelær er det 29,5 mm åpning mellom gjengetopp til gjengetopp (inn/ut ferskvann). Noen idè om hvilke gjenger dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Prøvd med gjengelære selvsagt? Er ikke enkelt å se hvilke gjenger det er ut fra et bilde, så bedre forslag har jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Sjekk stigningen. Hvis du har 11,5 gjenger per tomme er det 1" NPT. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TokkTokk Svart 24.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Skal se om jeg får tak i et gjengelære. Men det virker som noe spesiellt, har prøvd alle koblinger på Biltema, Maritim og Tess. Fikk som nevnt gjenget opp inngangene for saltvann med 3/4 " rørgjenge tapp. Det gikk rimelig greit men var tungt, måtte være forsiktig da endene er i støpejern. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 1" BSP er ganske lik NPT, men har litt større dia og 11 gj/tom. mot NPT som har 11,5. Gjengelære får du på Biltema, Tools osv. Det må man ha Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.