Patton Startet 24.Mars.2016 Del på Facebook Startet 24.Mars.2016 Sjøsatte vår båt, en P38 2003 modell, på mandag. I dag oppdaget jeg at det var en del vann i kjølsvinet, tømte vel ut en 15 - 20 liter. Det var helt tørt når jeg la ut. Fant etterhvert ut at lekkasjen kommer fra bb Kuleventil ifm sjøvannsinntaketvtil bb motor. Lekkasjen kommer fra en fals over selve kuleventilen. Det drypper jevnt og trutt, selv om jeg har stengt kuleventilen. Disse har sittet i siden båten var ny i 2003. Spørsmålet er hva gjør jeg med dette? Har verken verktøy eller lyst til å begynne å dra i dette når båten ligger på vannet. Er det bare å bestille opptak igjen og få byttet hele sulamitten til Syrefast eller kan dette la seg stoppe ved å dra etter? Tror det er messing i godset. Legger ved et bilde som viser kuleventilen som lekker, i overkant av kula. God påske, forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Hvis det er på selve ventilen har denne en skade som gjør at du må bytte den. Er det på slange nippelen kan du demontere slangen og nippelen og pakke om den og se om det hjelper. Regner ikke med at gjennomføringen er så langt under vannlinja så det vil ikke være noe særlig trykk når du demonterer krana selv når båten er på vannet. Husk bare på og ha alt i nærheten når du først begynner å skru.. Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Dette ser ikke så bra ut, men det er vel ingen grunn til panikk enda. Ville ikke begynt å fikle med kuleventilen mens du ligger ute. Hold kuleventilen stengt til du skal bruke maskinene. Mine inntak som er identiske med dine, sprakk på langs for to år siden og dem bytta jeg ut med Maritim sine i kompositt. Innvendig i de gamle ventilene var de veldig tært på enkelte plasser og med stedvis tynn godstykkelse. Ha ei fortsatt god påske. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Viss kuleventilen er i orden skal det ikkje leka på den plassen du forklarar når ventilen er stengt... Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 Her lekker jo selve kulen vann inn. Så du har nok en del tæring på setene til kula eller selve kula. Om dette bør gjøres noe med nå kan andre svare på men du har hvertfal en kuleventil som lekker over kula. Og som lekker ut av selve huset Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 (redigert) Hva om kula er tett, men at vannet som lekker inn har stått i slangen? -15liter stod kanskje ikke i slangen, men kombinasjon med noe annet vann som kan ha ligge skjult en plass og rent frem nå ved sjøsetting? Vet da søren... Noe lekker, og det er ikke heldig. Klin på god med smør eller tek7, dykk ned å sett inn en trekjegle fra utsiden. Bestill kraning og bytt alle ventiler og gjennomføringer til kompositt ala TruDesign. Så sover du godt. Du kommer til å sove dårlig resten av sesongen om du ikke bytter alt. :) Ville ikke sjansen på å bytte dette på sjøen. Tipper den dimensjonen gir 10 liter vann inn pr 2-3 sekunder. Ja, det blir en ekstra kostnad nå, men hva er det mot båtens verdi. -hva med å demontere slangen på motorsiden, sug opp det som finnes av vann i slangen og helt ned til ventilen. Vent en stund, sug opp på nytt. Da danner du deg et bilde på om kula lekker... Om du vil forske på det. Oljelensepumpe burde funke. Redigert 24.Mars.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Mars.2016 Del på Facebook Svart 24.Mars.2016 (redigert) Ser ut som om ventilen kan ha blitt frostsprengt Redigert 24.Mars.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Den lurveventilen er bare å skifte, trolig frostsprengt, synes jeg kan se sprekken. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Er det en håpløs ide å få gjort dette når båten ligger på vannet. Om man prøveskrur litt slik at man vet at ting ikke sitter fast. Setter i gang lensepumpa, skrur av ventil, stapper en feit gullerot/potet i hølet (trekile kan vel strengt tatt sprenge opp litt mye..), monterer ny ventil, og "happy days"? Må man virkelig ha løft på båten for å skifte ventil? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Får vel kjøpt en plastdings til å putte i hølet og så bytte ventil på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Ville byttet den på mistanken. Om du skifter til messing igjen, kan du kan med fordel legge en leder til gods som du har sink på. Dette forhindrer/begrenser at den "tærer". Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Etter mine erfaringer så rører jeg aldri en gjennomføring eller ventil med båten på vannet !!(har prøvd) Hva hender om selve gjennomføringen ryker når du skrur...... Da hjelper det lite med grønnsaker Da er det kranbil fort... ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Førstefender Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Er det en håpløs ide å få gjort dette når båten ligger på vannet. Om man prøveskrur litt slik at man vet at ting ikke sitter fast. Setter i gang lensepumpa, skrur av ventil, stapper en feit gullerot/potet i hølet (trekile kan vel strengt tatt sprenge opp litt mye..), monterer ny ventil, og "happy days"? Må man virkelig ha løft på båten for å skifte ventil? Hva koster et løft på land et par timer for å bytte en ventil eller to? Vet ikke hva det koster i Akershus, men her jeg bor kunne den blitt løftet på land for en dag eller to for 2000-3000kr, det ville jeg glatt betalt for usikkerhet rundt en ventil. Ville byttet gjennomføring også i samme slengen til plast variant. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Har man en plan B klar for hva man gjør hvis gjennomføringen ryker er jo mye gjort? Men hvis det er sjanse for at gjennomføringen er skadet er det jo ingen tvil egentlig...da må jo båten opp uansett. https://m.youtube.com/watch?v=H5PDuXvqL7c Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Er lekkasjen på ventilen er den frostsprengt, går det fint an å betjene ventilen etter 12 år så hadde jeg gått for å bytte den på vannet. Er du usikker på hvordan du gjør det så løft båten først. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Er lekkasjen på ventilen er den frostsprengt, går det fint an å betjene ventilen etter 12 år så hadde jeg gått for å bytte den på vannet. Er du usikker på hvordan du gjør det så løft båten først. Ventilen lekker i stengt posisjon, hjelper ikke om den er fin å betjene da. Hvorfor risikere noe som helst? Koster noen få lapper å ta den på land. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Må man virkelig ha løft på båten for å skifte ventil? Nei, man må ikke det. Men som Knude er inne på er det viktig at gjennomføringen ikke er opptæret. En kompis av meg byttet ventiler på vannet og det gikk helt greit. Skrudde av ventilen, hadde en plugg klar til å sette igjennomføringen når ventilen var av (man må jo kjenne diameteren da!). Så er det å rense gjengene med en stålbørste og legge på ny hamp og unilock. Ut med pluggen, og på med ny ventil (i stengt posisjon). Det kom ikke rare vannskvetten inn ved denne operasjonen. Husk at selv om diameteren er stor, så er trykket veldig lavt Men for all del, dette er ikke noe man begynner med om man ikke har skrudd litt og pakket litt rørgjenger før Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JSM Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Seabung har jo laget den plastdingsen det referes til over her med nettopp dette i tankene, nemlig å bytte ventil mens man er i vannet. Ser elegant ut. Når det er sagt hadde jeg sovet dårlig helt til alt er byttet med feks Trudesign sin gjennomføring og ventil. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Å bytte ventil på sjøen vil jeg personlig sammenligne med å demontere en lampe/ stikkontakt etc i huset ditt uten å ta sikringen først. Det vil sannsynligvis gå bra om man gjør alt rett og alt opptrer som forutsett... Men... Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Ventilen lekker i stengt posisjon, hjelper ikke om den er fin å betjene da. Hvorfor risikere noe som helst? Koster noen få lapper å ta den på land. Har du skrudd på mange ventiler? Dette er en messing ventil. selv om den er frostsprengt ville den ha vært treg å bevege hvis den hadde vært utsatt for tæring. Derfor spørsmålet om det gikk greit å betjene den. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Mars.2016 Del på Facebook Svart 25.Mars.2016 Har du skrudd på mange ventiler? Dette er en messing ventil. selv om den er frostsprengt ville den ha vært treg å bevege hvis den hadde vært utsatt for tæring. Derfor spørsmålet om det gikk greit å betjene den. Tja.. ventiler er vel nesten jobben min. TS skriver at den lekker i stengt posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Bestill kraning og bytt alle ventiler og gjennomføringer til kompositt ala TruDesign. Så sover du godt. Jess, enig. Har båten ubeskyttede messingventiler og er over 10 år gammel bytter du alt av ventiler og gjennomføringer. Båten må på land. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Bestill kraning og bytt alle ventiler og gjennomføringer til kompositt ala TruDesign. Så sover du godt. Jess, enig. Har båten ubeskyttede messingventiler og er over 10 år gammel bytter du alt av ventiler og gjennomføringer. Båten må på land. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ove T Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Har du kontrollerat att ventilen verkligen stänger. Jag hade en sådan förra våren där spindeln mellan kulan och armen var av, bara armen rörde sig och kulan stod halvöppen. Jag bytte till komposit, TrueDesign. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 26.Mars.2016 Del på Facebook Svart 26.Mars.2016 Ta båten opp, og bytt alle gjennomføringer samtidig. Når gjennomføringer er eldre enn 10 år bør de sjekkes / byttes ut. Ta samtlige gjennomføringer i båten med det samme Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.