Jump to content

Ny seilbåt - First Class 8 - fransk med fraspark


HaHa

Recommended Posts

 Code 0 har jeg mindre tro på, båten har nok seil i lett vind. Gir lite morro, er i mye vind det er gøy å presse grenser. 

 

 

 

Det er absolutt mulig det ikke er noen god idé med Code 0. Men - for the record - de fleste opplever vel det motsatte, for lite seil i lett vind, mer enn nok i mye.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er masten på. Jeg er litt usikker på om forstagsprofilen skal bukte seg så mye. Den er i plastikk med to spor, gjetter på Norfoil. Buktningen kommer ikke så klart fram på bilde her. Det ser ut som i bildene i salgsannonsen. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72980650

 

bilde

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er absolutt mulig det ikke er noen god idé med Code 0. Men - for the record - de fleste opplever vel det motsatte, for lite seil i lett vind, mer enn nok i mye.

 

Det er vel aldri snakk om at ikke et seil vil gi mere fart gitt en gitt vindvinkel. Seilgarderobe er jo også et resultat av hvilken type seilas man skal seile. Det beste ville jo være å ha alle asymetriske code seil samt alle symetriske spinnakere også. Samt genoa 1 lett, genoa 1 medium, genoa 1 heavy, genoa 2, genoa 3, jibtop osv. Men for de aller fleste er jo dette urealistisk. Man skal jo også velge rett seil når man er ute.

Denne båten er jo laget for pølsebane med lo/le kurser og klasseoppsettet er jo tilpasset dette. Hva man har tenkt å bruke båten til avgjør valget. Skal man seile distangseseilas vil kanske valget være anderledes.

Code 0 og 1 asymetriske spinnakere egner seg best på båter som har rettende moment nok til å bære dette. Men i lett vind får man jo aldri nok seil. Men det er uansett VMG som gjelder og lette båter med stor genoa scorer normalt bra på dette i lett vind.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

På høy tid med noen oppdateringer.

 

Først: Masten ble fikset som på bildet under. To 5 mm tykke alu-skinner ble poppet på slik at de gikk nedenfor og over skaden der kickbeslaget hadde sittet. Kickbeslaget ble montert med 6mm skruer inn i skinnene. 

 

Annen båtfiks: 

  • montert stasjonær vhf
  • nytt batteri, solcellepanel med regulator, nytt bryterpanel med sikringer, ny kartbordlampe
  • spile i mastetoppen for å holde akterstaget vekk fra storseilet
  • ettermontering av div rekkestøtter og pulpit med kraftigere alu-skiver over og under dekk
  • ny Tohatsu 6hk med lang stamme. Betydelig tyngre enn 4 hk to-takt som fulgte med, men også mye bedre ytelse

Seil: 

  • Tre storseil i dacron. I grei stand. Jeg har bare seilt med ett av dem. 
  • Svært god genua 1 i laminat
  • Diverse genua 2ere. En i svært god stand (tungt laminat) og en i god stand i lett laminat (mylar?) + diverse (3) mer slitte seil
  • En genua 3 i dacron. Slitt og virker utblåst. Jeg fikk ikke særlig god høyde med dette seilet. 
  • To spinnakere. Begge i god stand. Har bare brukt den ene.

bilde

Link to post
Share on other sites

Her er noen strøtanker rundt konseptet 'billig, morsom og enkel turbåt'. 

 

'Billig'

  • Hele båtkjøpet og driftsutgifter har gått under radaren til familiens økonom (ok, hun vet om det, men ser ikke utgiftene). Jeg har en egen konto hvor det drypper inn noen tusenlapper i måneden. Målet er at alt båtrelatert dekkes av denne kontoen uten at det gjøres innhugg i felles økonomi. Så langt har dette fungert. Billig båthold er bra for parforhold.

'Morsom'

  • Jeg visste fra før at First Class 8 er en morsom båt å seile. I vind opp til rundt laber bris er det fryd å seile båten solo.
  • Blåser det mer begynner det å bli mer slitsomt enn morsomt å krysse, spesielt dersom det er sjøgang.
  • Solo spinnakerseiling i frisk bris er litt krevende, men veldig morsomt  

'Enkel'

  • Enkelt er bra når det betyr færre systemer å vedlikeholde.
  • Båten er uisolert og har lite ventilasjon.  Dette betyr kondens og et til tider rått inneklima. Noe kan gjøres,  bl.a. å tette masten bedre samt bruke avfukter. 
  • Det er ikke ståhøyde, men det går an å sitte godt flere steder. Det siste er viktigst.  

Alt i alt har båten svart til forventningene jeg hadde da den ble kjøpt. Den er utvilsomt morsom og billig. Vi har ikke fått prøvd båten på noen lengre turer. Muligens er den litt for enkel til å oppfylle familiens krav til komfort på tur.  

Link to post
Share on other sites

ser at begrepet "billig" kan være i ferd med å tøyes litt :-)

Vel, ja. Sett med familieøkonomens øyne er en seilbåt en utgift til utgifts ervervelse. Skal jeg holde ønskelisten under radaren må det prioriteres.  Det blir nok en ny treer fra seilmakeren. Annet utstyr dukker nok opp fra tid til annen på bruktmarkedet.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

En kort oppdatering: 

 

Ny treer-genua i cruisinglaminat og stormfokk ble levert av Boding i mai.  Veldig godt fornøyd med treeren. Stormfokken har jeg bare prøveheist i havn. 

 

Mer småfiks: Bomfestet røk med et brak og et plopp under en heftig slør tidligere i sommer.  Jeg freste et nytt beslag i aluminium og festet det i 5mm alu-skinner på samme måte som tidligere med kick-festet.

 

 

 

 

20479670_1625104137562469_8029198861558854143_n.jpg

20525543_1625104657562417_8676076173583969103_n.jpg

20604409_1625107487562134_2574407623970459754_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser jo bra ut, morsom tråd! Men har du vurdert å bytte hele riggen - i alle fall masten? Jeg har ny rigg på ønskelisten min på denne, men det er mye penger å bruke på en gammel båt ?? : 

Hva slags unnavindsseil hadde du på ønskelisten? Gennaker på rull?

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, Krimart!

Du har også en fin prosjekttråd!

 

Jeg tror (håper...) at jeg har reparert og styrket de to svakeste punktene i masten. Resten ser OK ut, mener jeg. Dvs at det ikke er sprekker eller korrosjon ved festene for stag og vant eller i masterøret ellers. Mulig jeg bytter stag og vant i vinter og går over salingshornene som har litt 'slark'. Men dukker det opp en passende brukt og billig karbonfibermast, hvem vet...

 

Nytt unnavindsseil blir nok et asymmetrisk sløreseil, men ikke på rull. Jeg tror ikke det er noe problem å sette og ta ned 50 kvm uten bruk av rull. Jeg har riktignok kjøpt en brukt Bartels FE III rulle, men den vurderer jeg å bruke til rulleforstag. 

Link to post
Share on other sites

Noen regnestykker bør en kanskje ikke sette opp. Kom til at jeg har tatt ned spinnaker på First Class 8 ca 4000 ganger. Husker ikke lenger hvor mange spinnakere vi har slitt ut, men det er mange. Kan bekrefte at å ta ned spinnaker uten rulle er veldig enkelt med 4 personer ombord. Kan ikke huske å ha tatt ut båten alene, med autopilot ser jeg ingen problemer med å ta ned spinnaker alene. Båten ble bare brukt til trening og regatta med fullt mannskap, så har ikke erfaring med båten til turbruk.

 

Skal du ha asymetrisk spinnaker på bom eller i baugen? Eventuelt ett lite baugspyd?

Link to post
Share on other sites

Kult båtkjøp du har gjort. Og det hele under radaren - ha!

 

Har hatt FC8 selv, det er GØY seiling, den går jo egentlig som et olja lyn, mye seil på den kjerra.

code 0? Tja.

 

Båten er også helt OK å seile i hard vind. Og har nok innvendig plass til camping for 3.

Men å seile solo har jeg liten erfaring med, bortsett fra litt seiling på silkeføre.

Så vidt jeg husker sier klassereglene 3-5 personer.

Vi konkluderte vel med at 3 er lite, 4 går bra, 5 er bedre (når det blåser).

 

Men det er klart, på tur trenger du jo ikke hverken å slå eller bytte seil på 1 blunk.

 

Mye gøy og kul seiling i vente!

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev On 5.9.2017 at 11.32:

når kan vi glede oss over denne båtens deltakelser i HSFs onsdagsregattaer HaHa?

 

Nå blir jeg svar skyldig... Jeg skal prøve å rydde mer plass i kalenderen fra neste sesong. Jeg  har også lyst til å forsøke meg på noen shorthanded distanseseilaser.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev On 5.9.2017 at 11.00:

Noen regnestykker bør en kanskje ikke sette opp. Kom til at jeg har tatt ned spinnaker på First Class 8 ca 4000 ganger. Husker ikke lenger hvor mange spinnakere vi har slitt ut, men det er mange. Kan bekrefte at å ta ned spinnaker uten rulle er veldig enkelt med 4 personer ombord. Kan ikke huske å ha tatt ut båten alene, med autopilot ser jeg ingen problemer med å ta ned spinnaker alene. Båten ble bare brukt til trening og regatta med fullt mannskap, så har ikke erfaring med båten til turbruk.

 

Skal du ha asymetrisk spinnaker på bom eller i baugen? Eventuelt ett lite baugspyd?

4000 ganger - høres ut som et bra regnestykke!

 

Jeg tar jo ned spinnakeren selv med autopilot. Det er jibbingen som er utfordring alene når det er litt sjø. Autopiloten styrer ikke spesielt godt på slør og  lens med bølger inn akter. 

 

Jeg har overtatt Framtias pent brukte gamle baugspyd. Planen er å la det stikke 1 meter framfor baugen.

Link to post
Share on other sites

janet skrev On 5.9.2017 at 15.04:

Kult båtkjøp du har gjort. Og det hele under radaren - ha!

 

Har hatt FC8 selv, det er GØY seiling, den går jo egentlig som et olja lyn, mye seil på den kjerra.

code 0? Tja.

 

Båten er også helt OK å seile i hard vind. Og har nok innvendig plass til camping for 3.

Men å seile solo har jeg liten erfaring med, bortsett fra litt seiling på silkeføre.

Så vidt jeg husker sier klassereglene 3-5 personer.

Vi konkluderte vel med at 3 er lite, 4 går bra, 5 er bedre (når det blåser).

 

Men det er klart, på tur trenger du jo ikke hverken å slå eller bytte seil på 1 blunk.

 

Mye gøy og kul seiling i vente!

 

Takk! Ikke helt under radaren, men under terskelen for merkbart innhugg i famileøkonomien.

 

Med en person i hard vind må man reve tidlig og nok. Jeg har forsøkt å krysse med bare revet storseil eller bare treergenua og det var ikke spesielt effektivt - verken fort eller høyt. Jeg skal derfor få sydd inn et dypt 3. rev i det beste storseilet i høst. 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Sommernissen leverte nettopp noen pent brukte selvskjøtende vinsjer (Lewmar 16ST ett gir) til en hyggelig pris. 

 

Spørsmålet er hvordan jeg best kan utnytte dem? Jeg heller mot å montere de slik at de lett kan nås av rormannen, som et tillegg til eksisterende vinsjer (Lewmar 16 2 gir) på cockpitkarm og hyttetak (Lewmar 8 1 gir).  

 

Jeg balet mye med slagene under siste onsdagsregatta solo med kryss frisk bris i den smaleste delen av Drøbaksundet. Kryss-skjøting til en vinsj som kan betjenes for det meste med en hånd kan være en god løsning.   

640_236698761.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt dem som vinsj for fokkeskjøtet. På min gamle Mini650  var der også en spinlock avlaster på fokkeskjøtet før de selvskjøtende vinsjer. Det fungerte perfekt på kryss solo. Avlasteren kan settes i en "mellom" låst posisjon hvor håndtaket står rett  opp samtidig som avlasteren låser skjøtet. Jeg satte avlasteren i denne posisjon mens skjøtet stod på vinsjen, rette før slaget tok jeg skjøtet av vinsjen, nytt skjøte på den nye vinsj (andre halse). Når jeg slo var det bare å "vippe" til håndtaket på avlasteren og skjøtet løp fritt. Samtidig kunne jeg vinsje inn det nye skjøte med den andre hånd (ta inn slakk først). 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 15 timer siden:

Med så flotte vinsjer rekker du sikkert starten neste gang ?

Jeg måtte reparere festet for autopiloten. Dårlig unnskyldning, men det var nødvendig.

 

Jeg håper på noen råd om hvordan best rigge båten for soloseilas i morgendagens treningssamling på Sætre. Men det er klart at å rekke starten burde være førsteprioritet :yesnod: 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Slik ble de nye vinsjene montert. Tilgjengelig med en hånd på rorkulten. Jeg har kjørt kryss-skjøting på bidevind, dvs med skjøtet opp til vinsjen i lo. Veldig godt fornøyd med den løsningen da det nå er lett både å baute og trimme underveis uten å slippe rorkulten.

 

Vinsjene er av Lewmars tidlige 'Holdfast'-modell hvor den øverste (svarte) delen ikke roterer med vinsjen. Den er derfor ikke helt self-tailing, men trenger en hånd som drar slakken i riktig retning mens man vinsjer. Nyere typer vinsjer ville vært enda bedre, men noen kompromisser må gjøres innenfor konseptet 'billig båt'. 

DSC_0176.JPG

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...