Jump to content

Ny seilbåt - First Class 8 - fransk med fraspark


HaHa

Recommended Posts

Takk, håper det også er sterkt nok. Hver vinsj har to stk ca 5 x 10 cm 5 mm tykke aluplater som hver erstatter skiver for to stk bolter. Skulle jeg gjort det helt etter boka burde jeg visstnok erstattet sandwichdekkets distansemateriale med epoxy rundt hvert skruehull. Så langt ingen tegn til svakheter. 

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, HaHa said:

Takk, håper det også er sterkt nok. Hver vinsj har to stk ca 5 x 10 cm 5 mm tykke aluplater som hver erstatter skiver for to stk bolter. Skulle jeg gjort det helt etter boka burde jeg visstnok erstattet sandwichdekkets distansemateriale med epoxy rundt hvert skruehull. Så langt ingen tegn til svakheter. 

 

Hvis det er sandwichlaminat der du har festet vinchene MÅ du ertatte skummet med epoxy eller noe annet under vinsjen. Hvis ikke vil skummet komprimeres og laminatet på oversiden vil sprekke. 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for synspunkter! 

 

Jeg var faktisk ikke klar over at det var sandwich i sidedekket før jeg begynte å bore. Det er mulig kompresjon av distansematerialet er/kan bli et problem. Jeg vet ikke helt hva distansematerialet består av og hva det eventuelt tåler av kompresjon. Jeg hadde uansett laget store aluminiumsplater til å ha på undersiden istedenfor skiver/brikker for hver enkelt bolt. Riktignok er platene under bare fire av fem bolter, med brikke/skive under den siste.  Jeg er derimot oppmerksom på at laminatet på over- og undersiden av distansematerialet er ganske tynt og kanskje totalt sett ikke har allverdens styrke.  Begge bekymringer (evt kompresjon av skum og lite styrke i laminatet) blir redusert ved å fordele kreftene utover et større areal, noe jeg til en viss grad allerede har gjort. Her er det flere ting som kan gjøres dersom det viser seg å bli sprekker i dekket, inkludert bygge opp med enkeltlaminat i dekket under vinsjen og/eller montere vinsjen på en plate med større fotavtrykk en vinsjbasen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
HaHa skrev 15 minutter siden:

Jeg er spent på hvor godt en pilot med 9-akset gyrokompass vil håndtere spinnakerseiling.  

Vil det gå slik:

En god autopilot styrer omtrent som en middels rormann, men da koster nok autopiloten mer enn båten din. Og en first class 8 har en tendens til å være litt krevende i mye vind, krever litt av både rormann og spinnakertrimmer, må styre mer på ryggmarg enn det en ser, dermed må det noen sensorer til. Det jeg er rimelig sikker på er at den vil pipe så lenge roret er over vann.

Litt mer seriøst, mini  båtene som seiler over atlanterhavet solo har veldig gode autopiloter, men de har også skrog som er mye mer stabile. Får du tak i en autopilot til disse båtene har du kommet veldig langt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

På tide med en oppdatering.

 

Min Raymarine ST1000+ autopilot døde i sommer. En grunn til å bestille en ny. Jeg valgte til slutt en Raymarine EV100 for rorkult da den både ble solgt til kampanjepris og var på lager i Oslo. Pelagic hadde fire ukers leveringstid. Laget nytt feste av en bit POM fra skrapboksen på jobben (bilde). Bør muligens beskyttes mot UV. 

DSC_0277.JPG.c95d93e3585aa1e983b7286f939dd7e7.JPG

 

Jeg synes den fungerer langt bedre enn ST1000, det lille jeg har brukt den. Her fra en skarp slør i 8 - 9 m/s. FC8 er tung på roret under slike forhold, og en god autopilot gir litt hvile. 

DSC_0303.JPG.32fbbf0323353793e556fc36b2c78271.JPG

 

 

Jeg testet hardvindsseil tidligere i sommer i Drøbaksundet og sør for Hurumlandet. Godt fornøyd med kombinasjonen av tre rev og stormfokk (3.5 kvm). Det ble målt 12 m/s (gj. snitt) på Gullholmen. Under de forholdene ville det muligens gått enda raskere og med mer kraft mot bølgene med kryssfokken (11 kvm). 

DSC_0238.JPG.16cb0b6af616d07936bd66dc9a6347cd.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk! Klasseseieren i Asker Rundt var på walkover, men vi hadde faktisk en stund god fight med større båter som Elan 340, Elan 350 og Bavaria 35 Match fra samme start. Jeg hadde med en veldig lett (men slitt) mylar genua 1. Den ga fin båtfart i lett vind, men tålte ikke særlig godt kryssen ut Drøbaksundet.  Jeg har nettopp meldt meg på Hollænderen, og skal bruke litt bedre seil. Det ser ut til å bli et bra felt med båter i doublehand. 

 

DSC_0306.JPG.b36db83ef832304ef8542eaf954aef11.JPG

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått målebrev (etter forenklet måling). Doublehand-sertifikatet har polardiagram beregnet for sann og tilsynelatende vindvinkel. Jeg har inkludert polardiagrammet for en FC8 uten asymmetrisk spinnaker (NOR 8181) for sammenligningens skyld.  Det er ikke så lett å se, men maks skala for båtfart er i begge tilfeller 10 knop. Jeg vil tro fargekodingen er genua/fokk (blå), asymmetrisk (lilla), symmetrisk spinnaker (grønn), men jeg er usikker på hva rød betyr. 

 

Sann vindvinkel (TWA): 

Lysbilde2.JPG.e54c84259d5ca62d1448aa4de7d0599e.JPG

 

Tilsynelatende vindvinkel (AWA):

Lysbilde1.JPG.bfe626cffe8c8dafd82c3cd1851ed377.JPG

 

 

 

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Polardiagrammets lilla farge indikerer sannsynligvis asymmetrisk + fokk/genua samtidig, mens rød er bare asymmetrisk. I allefall verdt å utforske den kombinasjonen. Det var veldig lett og variabel vind - for varierende til å gjøre noen systematisk utforskning av fart med asymmetrisk spinnaker med eller uten genua i tillegg. Men jeg tror opplagt kombinasjonen har noe for seg i en del forhold. 

 

DSC_0308.JPG

DSC_0309.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...